Doden door telefoonopladers

Aanbevolen berichten

Je hebt nog niet helemaal door hoe internationale handel werkt zie ik. Bedrijven zijn niet uit te leveren en aangezien meeste producenten of partijen in zaken een Limited Liability bedrijfsvorm hebben is de reden gevonden waarom de importeur en niet de fabrikant aansprakelijk is.

 

De reden dat de EU importeur aansprakelijk is te stellen voor productaansprakelijkheid is omdat dit zo in EU wetgeving is geregeld. De importeur kan uiteraard de fabrikant aansprakelijk stellen en slachtoffers kunnen dit ook zelf rechtstreeks.

 

En ongeacht rechtsvorm ( hoe limited dan ook en waar ter wereld gevestigd) kan er een strafrechtelijk onderzoek worden ingesteld (en zelfs een uitleveringsverzoek worden ingediend, maar meestal vindt dat onderzoek lokaal plaats) naar de verantwoordelijke functionarissen (directie, staf) bij opzet of zware schuld. Zie ook Chemiepack ( een BV) waar er een strafrechtelijk onderzoek werd ingesteld naar de directie en veiligheidsmanager. En ook in China zelf treed de Overheid op bij ernstige malversaties; die zijn immers schadelijk voor het imago en de export van China.

 

Edit: en het moge duidelijk zijn dat import van goederen die niet bestemd waren voor de EU markt en niet voldoen aan de EU normen in dat geval wel de verantwoordelijkheid van alleen de importeur is; tenzij de fabrikant zo stom is om er een CE-marketing op te zetten...

 

Importeur kan de producent verantwoordelijk stellen, maar daar komt nooit iets uit want de producent is niet verantwoordelijk.

 

Uitlevering ? Wanneer heb je dit voor het laatst gezien? komt niet voor. Een bedrijf is niet uit te leveren en helemaal nagenoeg onmogelijk personen in een ander land verantwoordelijk stellen.

Chemiepak, wat heeft dat hiermee te maken? Dat is een NL BV.

 

Het enige wat gedaan kan worden is de locale overheid vragen een onderzoek in te stellen in land van produktie. Van rechten of uitleverings mogelijkheden is helemaal geen sprake, wat een onzin weer Norbert.

 

CE markering, ach ja wat zal ik zeggen, ook hier sla je de plank mis. Een producent plakt de stickertjes erop die de klant wil hebben. Zo gaat dat. De klant, importeur is uiteindelijk hiervoor verantwoordelijk de controle uit te voeren of deze CE aanduiding ook werkelijk gecertificeerd is.

 

Wat je wil dat waar is of eerlijk of zoals het zou moeten is vaak niet zoals het werkelijk in elkaar steekt....

Link naar reactie

Vinden mensen vast leuk te lezen hoe de Mods over 80% van HL leden denken.

 

Het percentage dat blind importeert of zijn heil zoekt in dropshipping uit verre landen is gelukkig veel kleiner, eerder een promillage. Zulke deelnemers krijgen uit allerlei hoeken (dus ook van ervaren importeurs) te horen dat ze hun zaakjes goed moeten regelen en niet via vage kanalen een product inkopen dat in Nederland gedropt wordt.

 

Daarom wordt jouw bijdrage aan HL ook zo gewaardeerd Paul. :-K

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

"onveilig" is een ongrijpbaar begrip wat in elk land en cultuur een andere betekenis heeft. Wat veilig is in America, ik noem maar GMO produkten hebben ze in Europa als onveilig bestempeld en voor beide kanten zijn er argumenten aan te dragen.

 

In sommige landen, waaronder Nederland zijn er mensen met een pakje boter op hun hoofd.

 

Een lader die die dermate ondeugdelijk is dat deze wordt aangewezen als veroorzaker van dodelijke ongelukken.

Branden in Nederland waarbij de oorzaak consistent in elke berichtgeving weer wordt neergezet, als "veroorzaakt door kortsluiting."

 

Branden veroorzaakt door kortsluiting is in Nederland onmogelijk, tenzij er gerommeld is met de installatie of tenzij de installatie niet goed is ontworpen.

 

En nu zijn we in Nederland zo slim geweest om de vestigingswet af te schaffen, waardoor iedereen gewoon een installatie aan mag leggen, en als je hierdoor niet meer aan de geldende wet- en regelgeving hoeft te voldoen, kun je dat vaak goedkoper doen dan iemand anders.

 

Recentelijk ben ik nog gevraagd door en klusbedrijf om zijn eigen werk te inspecteren, dramatisch wat ik aantrof, binnen een uur stonden er 2 advocaten, waarbij de advocaat van het klusbedrijf nog wel wat wilde verzachten, maar na alles gezien te hebben ook geen verweer meer had. De herstelkosten van zowel het elektrotechnische als het bouwtechnische zal een € 40.000, gaan kosten.

 

Een idem verhaal bij een vrouw alleen, de verantwoordelijk aannemer legt de brieven aan de kant en wacht op een rechtszaak wat de vrouw niet meer kan betalen en is murw gemaakt en heeft een burn-out opgelopen, dreigmailtjes, dreigtelefoontjes, auto's die stoppen waar zij stopt, die wegrijden wanneer zij wegrijdt, enz. Ze hadden haar een paleisje beloofd, ik heb met een hamer het plafond opengeslagen, om te zien wat er achter zat. Ik maak nu gebruik van een inspectie-camera, want onder de vloer en boven het plafond, kom je heel veel tegen.

 

En dan lezen we volgende week weer ergens een berichtje in een krant, "Brand hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door kortsluiting."

Dat wordt voor kennisgeving aangenomen, en de bedrijfjes maken weer hun aanbiedingen, "de elektra doen we er ook wel even bij, dat kunnen wij wel."

 

En Nederland, het braafste jongetje van de klas, geen ondernemer mag tegengehouden worden door regeltjes, we laten de marktwerking zijn werk doen. Inspecties hoeven niet meer, wat achter de elektra-meter zit is verantwoordelijkheid voor de bewoner zelf.

::)

plafond.thumb.jpg.6e0dd48b0997fe578335d9a91ce07b99.jpg

Link naar reactie

Via een pb heb ik een vraag gekregen om de gevaren op de foto wat nader uit te leggen, op de foto moeilijk te zien maar de verbindingen zijn slecht gemaakt, en slechte verbindingen veroorzaken warmte en dus brandgevaar. De bedrading moet in een buis lopen of geval dubbel geïsoleerd zijn uitgevoerd, wederom is er hierdoor sprake van een verhoogd risico van brandgevaar.

En elektrische verbindingen moeten altijd toegankelijk zijn voor inspectie en onderhoud, het spreekt voor zich dat als je een hamer moet gebruiken om er bij te komen, dan is het al niet goed.

 

Overigens is dit een detail van een hele installatie, die in zijn totaliteit als onveilig is omschreven.

 

Link naar reactie

 

Recentelijk ben ik nog gevraagd door en klusbedrijf om zijn eigen werk te inspecteren.

 

 

Waarom vroeg dat klusbedrijf om inspectie? Is er een certificaat nodig of wilde de opdrachtgever een controle?

 

 

Er is een escalatie geweest en de klusser heeft ook moeten rennen voor zijn leven.

 

Zowel klusbedrijf als opdrachtgever hebben beide een advocaat in arm genomen en hij moest het door een erkend installateur laten inspecteren.

 

Later is er nog een bouwpatholoog geweest voor een bouwkundige inspectie, het is dramatisch, de opdrachtgever (jong echtpaar), zitten nog met een kookplaatje te bivakkeren, menig terrasvloer in Nederland ligt er strakker in als de plavuizen vloer in de woonkamer.

 

De bestelde keuken staat nog in opslag, hoogstwaarschijnlijk wordt de vloer er weer uitgehakt, en de badkamer enz. enz.

Link naar reactie

Ik heb al zo vaak kortsluiting gehad in een apparaat, maar ik ben nog steeds niet dood.

Waarom zou een Chinees ineens wel dood gaan van een schokje?

 

Lees het topic vanaf het begin door, en dan met name de toelichting van RiVe; dan begrijp je waarom.

 

Dat heb ik gelezen. Maar het lijkt me een verzonnen verhaal. Ook Chinezen hebben fantasie en houden van spannende verhalen.

 

Het is mogelijk dat in China niet elk huis een stoppenkast heeft. Hier is dat wel gebruikelijk.

Maar ook zonder zekeringen ben je niet zomaar dood door een schok.

 

Uit eigen ervaring voeg ik daar dit aan toe:

Iemand wilde uit gierigheid geen zekering in de stoppenkastvervangen. Hij gebruikte zilverpapier om een ongezekerde verbinding te maken. Ik zag dat het apparaat met kortsluiting, dat het wegslaan van de zekering had veroorzaakt doorbrandde. Het stonk. Het apparaat was onherstelbaar. Verder gebeurde er niks.

 

Ik heb zelf onder stroom gestaan doordat iemand de aarde draad verwisselde met 1 van de andere draden. Mijn spieren gingen daarvan op slot zodat ik het apparaat niet los kon laten. Ik voelde de electra mijn lichaam in kruipen. Maar met mijn andere hand heb ik mezelf een duw gegeven zodat ik los kwam van het onder stroom staande apparaat. Verder gebeurde er niks.

 

De stroomverdeler van de wijk verbrak de electra verbinding, nadat iemand met zelfmoord plannen onder de douche ging staan met 2 draden in de hand, die onder spanning stonden. Hij kreeg een schok en ging onderuit. De stroomverdeler en zijn stoppenkast moesten opnieuw gezekerd worden. Verder gebeurde er niks.

 

De stekertjes voor 230 Volt naar USB worden bij vele apparaatjes geleverd. Ik denk niet dat daarvan veel buiten China werd gemaakt. Ik zie geen reden waarom een Chinese fabrikant zoiets zou maken zonder de nodige omvorming van 230 naar de gangbare USB stroomsterkte in het stekertje te bouwen. Ik verwacht ook niet dat de telefoontjes zo electrisch onveilig zijn dat ze zomaar 230 Volt zouden doorgeven aan de persoon die het toestel hanteert. En zelfs als dat zo zou zijn, ben je niet meteen dood door een schok.

 

De verkoop van broodjes aap vind ik waarschijnlijker.

Link naar reactie

Het is mogelijk dat in China niet elk huis een stoppenkast heeft. Hier is dat wel gebruikelijk.

Maar ook zonder zekeringen ben je niet zomaar dood door een schok.

 

Wat heeft een zekering met een schok te maken, overigens heet zo'n ding smeltveiligheid en de stoppnekast heet groepenkast.

 

 

Uit eigen ervaring voeg ik daar dit aan toe:

Iemand wilde uit gierigheid geen zekering in de stoppenkastvervangen. Hij gebruikte zilverpapier om een ongezekerde verbinding te maken. Ik zag dat het apparaat met kortsluiting, dat het wegslaan van de zekering had veroorzaakt doorbrandde. Het stonk. Het apparaat was onherstelbaar. Verder gebeurde er niks.

 

Wat wil je hier precies mee zeggen, dat een stukje zilverpapier een prima vervanger is voor een smeltveiligheid?

 

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat de extra stroom mogelijk andere delen van de installatie heft beschadigd en dit mogelijk later alsnog tot bijvoorbeeld brand kan leiden?

Overigens snap ik niet wat dit met de vermeende slechte telefoonopladers te maken heeft.

 

 

Ik heb zelf onder stroom gestaan doordat iemand de aarde draad verwisselde met 1 van de andere draden. Mijn spieren gingen daarvan op slot zodat ik het apparaat niet los kon laten. Ik voelde de electra mijn lichaam in kruipen. Maar met mijn andere hand heb ik mezelf een duw gegeven zodat ik los kwam van het onder stroom staande apparaat. Verder gebeurde er niks.

 

Dus onder stroom staan, wat feitelijk onder spanning staan is, kan geen kwaad?

Je hebt geluk gehad dat de hoeveelheid stroom door jouw lichaam niet al te hoog was en je je los hebt kunnen maken van de spanningsbron

Overigens blijf je 'kleven' aan gelijkspanning, wisselspanning heeft namelijk 100 nul doorgangen per seconde.

 

 

De stroomverdeler van de wijk verbrak de electra verbinding, nadat iemand met zelfmoord plannen onder de douche ging staan met 2 draden in de hand, die onder spanning stonden. Hij kreeg een schok en ging onderuit. De stroomverdeler en zijn stoppenkast moesten opnieuw gezekerd worden. Verder gebeurde er niks.

 

Klinkt nogal ongeloofwaardig omdat er meerdere veiligheden tussen de groepenkast en de wijkcentrale zitten.

Thuis begint het met 16 A gevolgd door een35A geplaatst door de energie leverancier.

Dan pas kom je op straat of wijkniveu uit. Dat type beveiliging is van een heel andere orde.

 

 

De stekertjes voor 230 Volt naar USB worden bij vele apparaatjes geleverd. Ik denk niet dat daarvan veel buiten China werd gemaakt. Ik zie geen reden waarom een Chinese fabrikant zoiets zou maken zonder de nodige omvorming van 230 naar de gangbare USB stroomsterkte in het stekertje te bouwen. Ik verwacht ook niet dat de telefoontjes zo electrisch onveilig zijn dat ze zomaar 230 Volt zouden doorgeven aan de persoon die het toestel hanteert. En zelfs als dat zo zou zijn, ben je niet meteen dood door een schok.

 

Weet jij hoe zo'n voedingsadapter werkt?

Blijkbaar niet want anders zou je wel weten dat je onzin uitkraamt.

 

De verkoop van broodjes aap vind ik waarschijnlijker.

 

Broodjes aap verkoop je vooral zelf.

Link naar reactie
Importeur kan de producent verantwoordelijk stellen, maar daar komt nooit iets uit want de producent is niet verantwoordelijk.

Gelukkig denkt ook de Chinese rechter, en de Chinese co-assuradeur daar anders over. Het was 15 jaar lang behelpen met regres China ( of de CIF-claim op de door fabrikant tbv koper verzorgde zeetransportverzekering bij een Chinese verzekeraar) , maar de laatste 5 jaar gaat het steeds beter. Ik werk nu zo'n 20 jaar tbv bedrijven met een vestiging in China of met fabrikanten in China, en er is ook echt progressie op dit gebied, met ook fabrikanten die hun verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor een verkeer geleverd of ondeugdelijk product accepteren, ook al kost ze dat een flink bedrag ( want dat soort risico's verzekeren doen ze alleen sinds dat soms contractueel verplicht wordt gesteld)

 

(enigzins off topic, maar ter illustratie: Ben nu overigens bezig om voor een op te zetten Nederlandse vestiging van een Chinees bedrijf contractuele aansprakelijkheid te verzekeren: een unicum, want dit gebeurt op uitdrukkelijk verzoek en initiatief van de Chinese moedermij zelf! )

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Vinden mensen vast leuk te lezen hoe de Mods over 80% van HL leden denken.

 

Het percentage dat blind importeert of zijn heil zoekt in dropshipping uit verre landen is gelukkig veel kleiner, eerder een promillage. Zulke deelnemers krijgen uit allerlei hoeken (dus ook van ervaren importeurs) te horen dat ze hun zaakjes goed moeten regelen en niet via vage kanalen een product inkopen dat in Nederland gedropt wordt.

 

Daarom wordt jouw bijdrage aan HL ook zo gewaardeerd Paul. :-K

 

Twabla,dank je (denk ik)

 

Voor 500rmb koop je hier in China een CE certificaat. zeg maar 55 euro.

Als het product ook nog RoHS nodig heeft dan draait men gewoon nog een certificaat of verklaring uit.

 

Betekend helemaal niets en mensen controleren het ook niet.

 

Als het gaat om een glazen asbak dan is CE en RoHS heel eenvoudig, gaat het om machines en electronica met 100en onderdelen dan kan ik je verzekeren dat 90% van de CE en RoHS nep is.

 

Legio produkten die in NL verkocht worden, zeker electronica kan echte CE keuring niet doorstaan. Vooral de EMC en EMI niet.

RoHS vereist dat elk onderdeel met leverancier en materiaal door certificaten en verklaringen onderbouwt wordt. Dat kan wel maar is een inmens werk en met vele modellen die een fabricant vaak eenmalig maakt is het een illusie dat deze RoHS ook echt is.

 

Meeste importeurs zeggen : OK afgefinkt! bij ontvangen van een scan van CE en RoHS. zonder verder te kijken en te denken. Laat staan dat ze de kennis hebben of de verantwoording voelen eea te toetsen of controleren.

 

Vandaar dat ik redelijk zeker ben dat 80% of meer van de electronica en machines die afkomstig is uit China geen echte CE of RoHS certificatie hebben. Dit geldt eigenlijk voor meerdere landen maar daar weet ik minder van uit ervaring.

 

 

Link naar reactie

Importeur kan de producent verantwoordelijk stellen, maar daar komt nooit iets uit want de producent is niet verantwoordelijk.

Gelukkig denkt ook de Chinese rechter, en de Chinese co-assuradeur daar anders over. Het was 15 jaar lang behelpen met regres China ( of de CIF-claim op de door fabrikant tbv koper verzorgde zeetransportverzekering bij een Chinese verzekeraar) , maar de laatste 5 jaar gaat het steeds beter. Ik werk nu zo'n 20 jaar tbv bedrijven met een vestiging in China of met fabrikanten in China, en er is ook echt progressie op dit gebied, met ook fabrikanten die hun verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor een verkeer geleverd of ondeugdelijk product accepteren, ook al kost ze dat een flink bedrag ( want dat soort risico's verzekeren doen ze alleen sinds dat soms contractueel verplicht wordt gesteld)

 

Een Chinese producent geeft je enkel het gevoel gelijk te krijgen op het moment dat hij een redelijke verwachting heeft vervolg orders te krijgen.

 

Als buitenlander in China je recht krijgen is een luchtkasteel, zeker als je denkt dit in een rechtbank in China af te kunnen dwingen. Ik spreek ook een beetje uit ervaring zullen we maar zeggen. Een bekende kreet: laat maar komen, wij hebben nog nooit 1 rechtzaak verloren! En zo is het ook echt.

 

De beste manier om recht te halen is persoonlijk aanspraak maken op verantwoording van een bedrijf voor foutive produkten. Als dat echt zo is en on-ontkenbaar dan ben ik nog geen bedrijf tegengekomen die je niet tegemoet komt.

Ga je dreigen met rechtbank dan gaat de deur dicht totdat je toch weer wil praten over een andere oplossing.

Link naar reactie

Wat heeft een zekering met een schok te maken, overigens heet zo'n ding smeltveiligheid en de stoppnekast heet groepenkast.

Excuus voor mijn leken terminologie.

Wat wil je hier precies mee zeggen, dat een stukje zilverpapier een prima vervanger is voor een smeltveiligheid?

Nee. In tegendeel.

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat de extra stroom mogelijk andere delen van de installatie heft beschadigd en dit mogelijk later alsnog tot bijvoorbeeld brand kan leiden?

Kan best zijn.

Overigens snap ik niet wat dit met de vermeende slechte telefoonopladers te maken heeft.

Een slechte telefoon oplader is niet zoveel anders dan een ander ondeugdelijk electrisch apparaat.

Het zou kortsluiting kunnen veroorzaken, zelfs brand. Het kan je telefoontje kapotmaken.

Maar als dat telefoontje niet zo is uitgevoerd dat het de gebruiker onder stroom kan zetten, dan gebeurt dat ook niet als er nog een oplader aan gekoppeld zit.

Dus onder stroom staan, wat feitelijk onder spanning staan is, kan geen kwaad?

Je hebt geluk gehad dat de hoeveelheid stroom door jouw lichaam niet al te hoog was en je je los hebt kunnen maken van de spanningsbron Overigens blijf je 'kleven' aan gelijkspanning, wisselspanning heeft namelijk 100 nul doorgangen per seconde.

Electroshock acht ik niet bevorderlijk voor de gezondheid. Maar daar gaat dit onderwerp niet over.

Klinkt nogal ongeloofwaardig omdat er meerdere veiligheden tussen de groepenkast en de wijkcentrale zitten.

Thuis begint het met 16 A gevolgd door een 35A geplaatst door de energie leverancier.

Dan pas kom je op straat of wijkniveu uit. Dat type beveiliging is van een heel andere orde.

In ieder geval zat ik een paar huizen verderop, en vele anderen in de straat, hierdoor ook zonder stroom. De oorzaak hoorde ik van de betrokkene zelf, die toevallig electricein is en zelf verbaasd was dat hij nog leefde.

Weet jij hoe zo'n voedingsadapter werkt?

Blijkbaar niet want anders zou je wel weten dat je onzin uitkraamt..

Ik kreeg zo'n dingetje bij mijn microscoop geleverd en ik gebruik dat ook om mijn telefoontje op te laden.

Bijna alle electrische apparaatjes hebben een interne of externe voedingsadapter. In combinatie met dat telefoontje zou zoiets ineens dodelijk zijn? Is er dan een speciale uitvoering op de markt, die hoog voltage afgeeft wanneer er een telefoontje op aangesloten wordt? Komplotten bestaan, anders hadden we er geen woord voor bedacht. Maar dit is toch wel erg onwaarschijnlijk.

Broodjes aap verkoop je vooral zelf.

Ik verkoop geen broodjes, geen apen en geen omvormertjes.

Ik geloof gewoon dit oplader verhaal niet en daar heb ik goede redenen voor.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.