• 0

overdracht intellectueel eigendom / auteursrecht huisstijl

Hallo Levelers,

 

Kan me voorstellen dat deze vraag vaker voorbij is gekomen, zodoende even bij de faq gekeken maar kon het antwoord niet vinden. Zodoende:

 

Mijn zzp reclamebureautje heeft voor een opdrachtgever een huisstijl ontwikkeld. Begonnen met een logo, vervolgens stationery en een huisstijl handboek. Nou is de vraag van de opdrachtgever: ' we zouden graag het intellectueel eigendom betreffende genoemde elementen van je overnemen zodat het materiaal in alle facetten ons eigendom is. Kan je hier een overdrachtdocument / contract voor opstellen?"

 

Nou ben ik hier toe bereid maar heb ik 2 vragen:

 

- Zijn er wellicht standaard documenten / templates aanwezig die ik met wellicht enige aanpassing kan gebruiken voor de beoogde overdracht?

 

- Is het gebruikelijk om voor een dergelijke overdracht een vergoeding te vragen of helemaal niet? Ik bedoel hiermee niet de tijd die nodig is om een document op te stellen maar de 'verkoop' van de rechten.

 

Mocht iemand een antwoord hebben of me op weg kunnen helpen, hartelijk dank!

 

Groet Albert

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
- Is het gebruikelijk om voor een dergelijke overdracht een vergoeding te vragen of helemaal niet?

 

Daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven - als het materiaal betreft dat voor de maker, jij dus, ook een waarde zou kunnen hebben, dan zeker. Als je met absolute zekerheid weet dat je er zelf nooit iets mee zou doen, dan kun je het net zo goed gewoon gratis doen.

 

Hoeveel je er dan eventueel voor rekent is natte vingerwerk. Als je rondzoekt zie je tussen de 100% en 300% van de originele prijs als leidraad, maar eigenlijk bepaal je het helemaal zelf.

Link naar reactie
  • 0

1. Op Google vond ik deze: https://ictrecht.nl/wp-content/uploads/2013/05/DEMO-OVERDRACHTSAKTE.pdf , komt volgens mij in de buurt

 

2. Ik geloof dat hier vaak aardige bedragen voor gevraagd worden, het is immers 'jouw' werk waar een ander eigenaar van word. Als zij eigenaar worden dan hebben ze jou niet meer nodig, je zal dus mogelijk niet meer op het werk verdienen. Als jij eigenaar blijft moet jij goedkeuring geven anders mogen ze het voor niks anders gebruiken.

 

Als hierover niks afgesproken is van tevoren en de huisstijl is al geleverd en betaald dan kan je er geld voor vragen, aangezien de mogelijkheid er is dat ze vanaf het moment dat ze eigenaar worden de uitingen zelf gaan maken of uitbesteden aan een ander.

 

Als er nog niks betaald is en er niks vastligt kan het nog weleens een punt van discussie worden. Als er al goed voor betaald word dan kan ik begrijpen dat ze niet graag nog extra betalen.

 

Maar daarover kan ik niet oordelen :).

Link naar reactie
  • 0

Als ik jouw klant zou zijn, dan zou ik denken, "Ja maar, ik heb toch al betaald voor het werk wat je hebt gedaan? Goed, ik vraag je nu om eea. op papier te zetten, dus dat kost extra werk. Voor extra werk is het wel redelijk om extra te betalen, maar voor hetzelfde werk niet".

 

Zelf geef ik als software-ontwikkelaar klanten wel eens (vooraangekondigd) korting op de gewerkte uren, met de mededeling dat ik het goedkoper kan leveren omdat ik (delen) van de gemaakte code ga hergebruiken. De rechten blijven dan expliciet bij mij. Ik verkoop ze dan een gebruikslicentie die niet de gehele ontwikkelingskosten dekt. Volgens mij vinden klanten dat een goed aanbod. Iets maken, ze er volledig voor laten betalen en ze daarna nog eens extra rekenen voor alle rechten vind ik zelf te ver gaan. Zeker als je ze daar vooraf niet over hebt ingelicht. Voor later werk zoals maatwerk aanpassingen of iets anders is een normaal uurtarief dan weer goed te verantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hoi Allen,

 

Bedankt voor de reacties. Al met al denk ik dat het een punt van discussie kan worden aangezien hier vooraf geen afspraken over zijn gemaakt / dit niet is besproken. Vervelende mosterd na de maaltijd waar een klant niet blij van wordt en ook met het oog op vervolgopdrachten wellicht weinig raadzaam. Deze zullen er vermoedelijk komen dus wellicht is er van afzien de beste oplossing. Tot slot bedankt voor de template!

 

groet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.