• 0

Wat is de juiste waardering & wat is een slimme constructie

HELP :-) ???

Ik ben op zoek naar advies. Ik ben van plan mijzelf in te kopen bij een bestaande onderneming (franchisegever). Inmiddels heb ik al veel gelezen op het forum en de columns zoals die van Ruben van den Oord. Daarnaast zag ik ook dat er een aantal adviseurs op dit forum actief is.

 

Dan nu de situatie ;D

[*]Het betreft Business to Business op IT gebied,

[*]De franchisegever ontvangt van alle franchisenemers 15% van de omzet die zij maken.

[*]Deze franchisenemers verkopen diensten en abonnementen. Deze abonnementen lopen (qua betaalrelatie) via de Franchisegever. In het contract met de Franchisenemer staat dat deze klanten behoren tot de Franchisenemer. Echter ziet de franchisegever dit als een belangrijk element van zijn waarde.

[*]De franchisegever maakt een brutomarge van 13,9% en een brutoresultaatmarge van 3,74%

[*]De franchisegever wil een dochteronderneming opzetten en daar de huidige waarde van de moeder instoppen. Vervolgens wil het vanuit de moeder minimaal 51% van de aandelen. Daarnaast wordt verwacht dat de eigenaar van de dochter, een aandeel neemt in de moeder.

 

Mijn vragen zijn als volgt:

 

[*]Hoe zou een investeerder (over een aantal jaar) omgaan met de waardering van de goodwill van de abonnementen? Zou hij deze waarde toekennen aan het bedrijf?

[*]Als jullie de getallen lezen, vind je dit dan laag/zorgwekkend? (Met de huidige waardering zou het namelijk neerkomen, alleen uitgaande van de winst, op een terugverdientijd van 29,5 jaar >;(

[*]Het hebben van maximaal 49% van de aandelen brengt allerlei nadelen met zich mee, zoals geen zeggenschap over.... de managementfee, divident enz?

[*]Is dit een slimme constructie?

[*]Wat vinden jullie van de Discounted Cashflow methode?

[*]Waar zou ik voor advies terecht kunnen? Wellicht heb jij goede ervaringen met iemand hier op het Forum?

Ik hoor het graag. Want naast een aantal antwoorden via deze thread ben ik ook bereid om betaald advies in te winnen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zou een investeerder (over een aantal jaar) omgaan met de waardering van de goodwill van de abonnementen? Zou hij deze waarde toekennen aan het bedrijf?

 

Een investeerder waardeert toekomstige vrije kasstromen voortkomend uit de goodwill door deze te verdisconteren met de bijbehorende risicograad. Zo komt er een waarde uit, uitgedrukt in de waarde alsof je het kapitaal vandaag zou ontvangen. Een investeerder neemt deze dus mee in het bepalen van de economische waarde van het bedrijf (of zou dit moeten doen). Veel belangrijker is dat jij niet moet verkopen zonder dat de waarde hiervan wordt meegenomen in de waardering (soms is een bedrijf houden waardecreërender dan verkopen, bijvoorbeeld wanneer je een prijs onder je waarde geboden wordt).

 

Als jullie de getallen lezen, vind je dit dan laag/zorgwekkend? (Met de huidige waardering zou het namelijk neerkomen, alleen uitgaande van de winst, op een terugverdientijd van 29,5 jaar

 

Er zijn te weinig getallen om hier iets zinvols over te zeggen. Veel is afhankelijk van hoe jij de cijfers kunt gaan verbeteren. Wel is het zo dat het gemakkelijker is waarde te creëren met een bedrijf met een laag rendement op geïnvesteerd vermogen. Rendement op geïnvesteerd vermogen verhogen van 4% richting 8% levert een veel hogere waarde van het bedrijf op dan het verhogen van rendement op geïnvesteerd vermogen van 40% naar 44%. Je stapt in (als het goed is) op basis van maximaal een prijs gelijk aan je waarde. Als je daarna het rendement op geïnvesteerd vermogen verhoogt, en hiermee de waarde van het bedrijf verhoogt, kan je dit zien als de waardestijging van je belang.

 

Het hebben van maximaal 49% van de aandelen brengt allerlei nadelen met zich mee, zoals geen zeggenschap over.... de managementfee, divident enz?

 

Wel/geen controle kent beide een prijs. Het verkrijgen van controle gaat waarschijnlijk gepaard met het betalen van een controlepremium. Wat van belang voor je is, is of het belang dat je kunt kopen, kunt kopen voor een prijs onder je waarde. Minder vertrouwen in de 51%-belanghouder? Dan levert dit je een hogere kostenvoet op en daarmee een lagere waarde voor het belang. Zolang je geen prijs biedt boven je waarde zit je goed.

 

Is dit een slimme constructie?

 

Onvoldoende info

 

Wat vinden jullie van de Discounted Cashflow methode?

 

Zeer goede methode. Voornamelijk omdat het rekeninghoudt met de tijdswaarde van geld.

 

Waar zou ik voor advies terecht kunnen? Wellicht heb jij goede ervaringen met iemand hier op het Forum?

 

Er zijn veel bedrijven die zich bezighouden met bedrijfswaarderingen. Bv. een accountant, een register valuator of een fusie- en overnameadvieskantoor. Wel geldt hier dat je het kaf van het koren moet scheiden.

Link naar reactie
  • 0

Dag Bart

 

Als het aankomt op financiering van participaties dan zien we tegenwoordig een trend die de DCF-waardering meer en meer op de achterbank plaatst. Voorop gesteld: de DCF is een prima methode alleen miskent de DCF een element dat ietwat (sarcasme) van belang is: wat is de bank bereid te financieren?

 

Een bank zal doorgaans maximaal de helft van de enterprise value financieren. Dat bedrag maal twee is vaak een meer reëel beeld van de actuele waarde van een onderneming. DCF kan nog zulke mooie cijfers laten zien, maar als het niet financierbaar is dan eindigt een buy in of buy out al snel zonder dat je toekomt aan de DCF.

 

Op basis van wat je schrijft, kan niemand iets zinnigs zeggen. Waardering van een onderneming omvat niet alleen de historische (complete) cijfers maar ook (staafbare of reële) prognoses en een due diligence naar alles wat niet direct uit de cijfers blijkt (zowel juridisch bedrijfseconomisch als fiscaal).

 

groet

Joost

 

ps: aan te bevelen zijn ManonGJ en StefanO

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden beide!

Ik begrijp dat er veel meer informatie nodig is en dat het ook nog eens verschillende soorten vragen zijn.

 

Als je nu naar dit vraagstuk kijkt, wie heeft er dan ervaring met een goede register valuator zoals Manon GJ of StefanO ? (beide namen had ik idd al gespot :-) Ben benieuwd!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.