• 0

onbetrouwbare financiële dienstverlening en bezorging

Ik importeer.

Daarvoor zijn betrouwbare financiële dienstverlening en bezorging noodzakelijk.

In een ontwikkelingsland schort het daar wel eens aan, maar Nederland lijkt die landen in negatieve zin in te halen.

Ik koop regelmatig voorraad in het buitenland en verkoop dat voor een groot deel in Europa. Betaling gaat via een bankoverschrijving en voor kleinere bedragen via Paypal. Paypal beweert een veilige betaalmethode te bieden, dus ook voor grotere bedragen heb ik soms Paypal gebruikt, ondanks dat het dan duurder werd dan een gewone bank overschrijving.

Met de bezorging van DHL had ik al geen goede ervaringen, dus koos ik jarenlang voor postbezorging. Ik heb hier ooit gemeld dat ik tevreden was over de postbezorging. Sinds ze alle vaste krachten ontslaan wordt die bezorging helaas steeds slechter. Vooral de verwerking op de luchthavens is een knelpunt. De pakketbezorging door de ZZP ers met hun bestelbusjes was goed, maar ook die kunnen niet altijd meer de geheimtaal ontcijferen die de post als adressering op de import pakketten plakt. En dan kan het goed mis gaan.

Vandaag kreeg ik weer zo'n email:

Dear : we have make full/partial refund due to the item was returned.. here is refund paypal transaction Id *, and refund total USDxx, it should back to your paypal account immediately. If you pay by credit card, it take several days to transit to your credit card account. Thanks.

???

Kennelijk heeft de leverancier verzonden maar heeft de post het werk niet kunnen uitvoeren. Ik heb de levering niet ontvangen en niet terug gestuurd. Ik wilde geen geld terug, maar de ingekochte spullen ontvangen. Dit gebeurt steeds vaker en de leverancier is meestal niets te verwijten. Deze doet moeite om correct te handelen en ik had geen andere intentie.

Maar Paypal ziet dat anders:

Mijn Paypal rekening is geblokkeerd. Bij navraag krijg ik telkens weer een standaard antwoord, dat er op neer komt, dat het aan mij verwijtbaar zou zijn dat betalingen aan mij terug gestort worden. Soms is als reden in het standaard emailtje aangegeven "hier iets invullen dat op de klant betrekking heeft" in andere emails wordt gesteld dat ik onvoorzichtig heb gehandeld of er sprake moet zijn van fraude. Verder wordt domweg gerefereerd aan de vorige emails.

Ik heb beslist niet gefraudeerd en de leverancier waarschijnlijk ook niet. Geen van beiden hebben we iets fout gedaan. Geen enkele regel van Paypal is overtreden. Maar de postbezorging in Nederland is niet langer betrouwbaar. Als reactie daarop, is de financiële dienstverlener Paypal dus ook niet langer bruikbaar.

Paypal heeft een klachtenprocedure voor klachten over kopers en verkopers, maar een klachtenprocedure over Paypal zelf ontbreekt. De autoriteit financiële dienstverlening kan ook geen klacht in behandeling nemen, omdat Paypal wel als financiële dienstverlener is erkend door Europa, maar in zich niet heeft aangesloten bij de instellingen die toezicht houden.

Hoe kun je op die manier nog zaken doen?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Soms is als reden in het standaard emailtje aangegeven ...

Heb je alleen via e-mail gecorrespondeerd of heb je ook al eens geprobeerd om ze te bellen?

Werkt dat beter?

Ik heb Paypal jarenlang gebruikt en ik ben ooit wel eens door ze gebeld toen ik emailde over een probleem. Daar was ik heel tevreden over. Maar nu kreeg ik alleen automatische emails retour en die waren van een soort, dat ik geen enkele service meer verwachtte. Ik ben bang, dat Paypal nu een heel ander bedrijf is dan wat ik in het verleden heb ervaren.

Maar ik ga het proberen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar