• 0

Partner verlaat VOF, geen contract wel 50/50?

Hoi,

Na jaren met plezier met mijn partner te hebben samengewerkt is het voor hem tijd om iets anders te gaan doen. Prima, maar wel het moment om zaken netjes af te ronden!

- We hebben geen VOF contract en zijn altijd uitgegaan van goed vertrouwen.

- Partner werkte part/full-time in loondienst, waardoor ik meer werkte en meer salaris heb ontvangen

- Boekjaar 2012 was winstgevend, hier hebben beide vennoten salaris van ontvangen

- Boekjaar 2013 was minder winstgevend, hier heb alleen ik salaris van ontvangen, met een kleine vergoeding voor mijn partner

Partner is vanzins om - na de balans opgemaakt te hebben - rekening te houden met het verschil tussen beiden salarissen. De opgebouwde schuld en belastingplicht moet volgens hem voornameijk door mij betaald worden, omdat ik meer winst uit de onderneming heb onttrokken. Ik ben het hier niet mee eens, omdat dit mondeling zo is afgesproken. Partner wilde de VOF doorzetten, vond het prima dat ik salaris ontving (zodat de VOF door kon draaien) en mondeling spraken wij winstuitkering met terugwerkende kracht voor hem af. Is dit rechtmatig?

Partner wil een opdracht die ten tijde van de partnership is binnen gebracht, zelf - onder een eenmanszaak - uitvoeren. Is dit rechtmatig?

Ik denk dat de vraag uiteindelijk vrij simpel is: als er geen VOF contract is, kan ik er dan vanuit gaan dat er wetmatig een verdeling van 50/50 is?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Apart - alles wat ik er zo snel over gezien heb op een aantal sites is dat het zonder contract een kwestie is van er met onderling overleg uitkomen. Dus geen standaard verdeling of zo, maar onderhandelen.

• 0

Ik denk dat de vraag uiteindelijk vrij simpel is: als er geen VOF contract is, kan ik er dan vanuit gaan dat er wetmatig een verdeling van 50/50 is?

Nee.

Het is uit jouw verhaal reeds duidelijk dat er een ander soort verdeling afgesproken is, immers hebben jullie een beloning afhankelijk van de hoeveelheid arbeid afgesproken.

Je noemt dat overigens 'salaris', maar dat is het niet.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

- We hebben geen VOF contract en zijn altijd uitgegaan van goed vertrouwen.

- Partner werkte part/full-time in loondienst, waardoor ik meer werkte en meer salaris heb ontvangen

- Boekjaar 2012 was winstgevend, hier hebben beide vennoten salaris van ontvangen

- Boekjaar 2013 was minder winstgevend, hier heb alleen ik salaris van ontvangen, met een kleine vergoeding voor mijn partner

Je geeft aan dat er door jullie verschillend onttrokken is iit de VoF. Maar er is een wezenlijk verschil tussen onttrekken (lees: geld uit de VoF halen) en fiscale winstverdeling. Is de winst ook boekhoudkundig en fiscaal op dezelfde wijze verdeeld of heeft jouw partner fiscaal gezien meer geld in de Vozf laten zitten?

Partner is vanzins om - na de balans opgemaakt te hebben - rekening te houden met het verschil tussen beiden salarissen.

Als de winst ongelijk verdeeld is dan is het logisch dat deze ongelijke verdeling ook bij de ontbinding van de VoF doorwerkt. De vraag is echter of de winst ook ongelijk verdeeld is.

De opgebouwde schuld en belastingplicht moet volgens hem voornameijk door mij betaald worden, omdat ik meer winst uit de onderneming heb onttrokken.

Dit volg ik niet: welke opgebouwde schuld en, vooral, welke belastingplicht bedoel je hiermee?

Ik ben het hier niet mee eens, omdat dit mondeling zo is afgesproken. Partner wilde de VOF doorzetten, vond het prima dat ik salaris ontving (zodat de VOF door kon draaien) en mondeling spraken wij winstuitkering met terugwerkende kracht voor hem af. Is dit rechtmatig?

Wanneer is deze regeling met derugwerkende kracht afgesproken en is deze afdpraak al eens geëfctueerd?

Partner wil een opdracht die ten tijde van de partnership is binnen gebracht, zelf - onder een eenmanszaak - uitvoeren. Is dit rechtmatig?

Vind je dat deze opdracht aan jou zou moeten worden bedeeld? Als dat zo is, waarom vind jij dat dan?

Nee, zie het antwoord van Steven: de praktijk is leidend. Maar zolang wij niet weten hoe de winst verdeeld is (wat dus heel iets anders is dan wat er door de vennoten is onttrokken) kunnen wij hier niets zinnigs over zeggen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar