• 0

Voorbeeld brief vrijgave beslag goederen douane!

Geachte Forum Leden,

 

Ik zou graag een voorbeeld brief ontvangen i.v.m opheffing beslagname goederen door de douane.

Heb namelijk heel het internet afgespeurd maar kan hier nergens een voorbeeld van vinden.

 

Bij voorbaat mijn dank.

 

MVG

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat wil je bewerkstelligen:

 

[*]Wil je een beslag door de douane laten opheffen of

[*]Geeft de douane na opheffing van een beslag de goederen niet vrij?

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

De goederen zijn inbeslaggenomen en er is een procesverbaal opgemaakt maar durrt nu al 3 maanden.

Ben net bij mijn advocaat geweest en die zei dat ik even een bezwaar moest indienen ivm onterecht beslag.

Maar heb heel het internet afgezocht en kan nergens een voorbeeld vinden.

Mijn advocaat wilde het ook wel doen maar ivm de kosten zei hij kon ik het beter zelf doen en als ze niet worden vrijgegeven kan ik hem nog altijd inschakelen ivm het strafproces.

 

MVG

Link naar reactie
  • 0

De goederen zijn inbeslaggenomen en er is een procesverbaal opgemaakt maar durrt nu al 3 maanden.

Ben net bij mijn advocaat geweest en die zei dat ik even een bezwaar moest indienen ivm onterecht beslag.

 

Dan moet je toch nog wat nader toelichten:

 

[*]Goederen in beslag, proces verbaal opgemaakt, wat duurt er dan al drie maanden? Voordat het aanhangig gemaakt wordt bij de rechter of voor dat de goederen vrijgegeven worden?

[*]Waarom zou het beslag onterecht zijn?

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

De goederen zijn inbeslag genomen op verdenking van inbreuk merkrecht 3 maanden geleden.

Procesverbaal is op gemaakt 3 weken geleden mbt art 337.

De goederen zijn origineel !!!

Maar de desbetreffende douane beambte doet moeilijk en volgens mij is het ook een beetje een persoonlijke kwestie geworden vanaf zijn kant.

Hij wil denk ik zolang mogelijk alles rekken maar denk dat de Officier van justitie het toch seponeert maar wil hier natuurlijk niet op wachten want dat kan maximaal 2 jaar duren en moet natuurlijk mijn goederen hebben!

Vandaar zou ik een opheffing wegens onterecht beslag willen indienen maar kan nergens een voorbeeld vinden.

 

MVG

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je dat al meteen had kunnen/moeten doen als je zeker bent dat het originele producten zijn. Waarschijnlijk heb je een bericht ontvangen van de douane dat je goederen in beslag zijn genomen? Of is dat via de transporteur gegaan?

 

Daarop schriftelijk reageren dat de betreffende goederen van BL....... n en rek. ....... (als bijlagen toevoegen) originele merkgoederen betreffen. Indien mogelijk ook correspondentie toevoegen (mails uitprinten) waaruit blijkt dat het originele merkgoederen zijn. En vriendelijk verzoeken het misverstand op te heffen en de goederen door te laten.

 

Dat lijkt me toch niet zo moeilijk?

Link naar reactie
  • 0

Wat P.J. zegt. Gewoon aantonen dat het originele goederen zijn d.m.v. overleggen rekeningen / verklaringen leveranciers. Niet te moeilijk over doen en vooral niet te juridisch maken - douanebeambten zijn ook gewone mensen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn Advocaat heeft nog niets gedaan heb wel een verklaring gekregen van de douane mbt het beslag op 31 mei maar heb deze brief pas 2 weken geleden ontvangen omdat ik hierom had gevraagd.

De desbetreffende douane bemabte is eerst even op zijn welverdiende vakantie gegaan en toen pas na 2 weken weer de zaak opgenomen vandaar de lange tijd.

Maar bedankt voor de reacties ik ga even een kort aangetekent briefje verzenden naar de Douane ivm opheffing beslag.

 

MVG

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste hangt zoiets niet af van de persoon douane-beambte. Ten tweede had je beter meteen een bezwaar met bijgevoegde bewijsstukken kunnen overleggen, voordat je een advocaat inschakelt. Het lijkt me dat je dan nogal blufferig overkomt, terwijl je je eigen verantwoordelijkheid nog niet eens hebt genomen. Advocaat schakel je pas in als je zelf in een uitzichtloze situatie beland.

Link naar reactie
  • 0

Advocaat schakel je pas in als je zelf in een uitzichtloze situatie beland.

 

Dat ben ik helemaal niet me je eens P.J. Je kunt er op rekenen dat in dat geval de kosten van de advocaat (of welke adviseur dan ook) vele malen hoger zullen zijn dan als deze persoon er in een eerder stadium bij betrokken zou zijn geweest. Op de achtergrond meelezend en adviserend en her en der subtiel bijsturend. Hoeft niet veel te kosten maar kan wel veel geld schelen.

 

Ik zie dat zelf vaak bij bezwaarzaken. Gaan mensen eerst zelf dokteren, word om een onbenulligheid afgewezen en dan resteert er niets anders dan beroeps aantekenen. Terwijl als de bezwaarprocedure goed zou zijn aangepakt dit allemaal niet nodig zou zijn geweest.

 

Nee, wachten tot je in een uitzichtloze situatie zit is imho zo'n beetje het meest onverstandige wat je kunt doen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Heb je een aangifte / dossier nummer van de douane. Zou hier naar verwijzen met het verzoek tot opheffing omdat de goederen echt zijn en hier ook de nodige bewijzen aan toevoegen. Daarnaast bevreemd het mij wel dat überhaupt tot beslag is overgegaan terwijl echtheid vaak makkelijk aangetoond kan worden. Mits eea natuurlijk echt is en via normale kanalen is gelopen. Als de goederen bijvoorbeeld een wat vreemde route hebben bewandeld kan je dat ook meteen uitleggen waarom dat zo is gegaan. Daarnaast zou je bijvoorbeeld ook toestemmingen van de merkenrecht houder kunnen toevoegen dat maakt eea nog sluitender dat het niet om namaak gaat?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het nu met die oproep tot verhoor in het geheel? Een snelle berekening leert dat voor 7000 a 8000 EURO horloges in beslag genomen zijn en kennelijk weet je niet de stappen te zetten om deze vrij te krijgen.

 

In het vorige topic krijg je een compliment voor de duidelijkheid, maar ik vraag me af, of we nu de complete geschiedenis lezen. Ik begrijp er in ieder geval niks meer van. IER heeft de goederen toch vrij gegeven? Klop daar opnieuw aan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

In zijn algemeen is mijn ervaring dat de wijsneus uithangen ten opzichten van een douane beambte niet in je voordeel werkt. Zeker niet als je eigenlijk helemaal van niets weet. Hun doen ook gewoon hun werk en zijn over het algemeen echt wel bereid om te luisteren. Natuurlijk horen hun heel veel slecht verzonnen verhalen die niet waar kunnen zijn, dus smoesjes verzinnen werkt niet.

 

Je er doorheen bluffen gaat 90% van de tijd ook niet lukken, gewoon antwoord geven is vaker een betere remedie!

 

On-topic: Als je van de merkeigenaar een verklaring krijgt dan hoeven je goederen nog geen 5 seconden vast te staan. Hier is vast veel meer aan de hand!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 1
Op welke gronden is er volgens jou, en je advocaat, sprake van onterecht beslag nu je aangeeft dat er sprake is van parallelimport?

 

Omdat de Douane mogelijk helemaal niet de bevoegdheid heeft om om te treden tegen parallelimport, het betreft daarbij immers originele handelswaar en geen namaak.

 

De spagaat is dan dat de Douane een verklaring vereist van de merkhouder dat de goederen origineel zijn, en de merkhouder dit niet afgeeft (of de importeur dit niet aanvraagt) in verband met parallelimport

 

EDIT: zo te zien is daar heel wat jurisprudentie over...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als er in het kader van een strafrechtelijk onderzoek beslag is gelegd, dan dien je een klaagschrift in bij de rechtbank. Dat is een vormvrije brief waarin je vertelt wat er in beslag is genomen en waarom het teruggegeven moet worden.

 

Dat klaagschrift wordt daarna, op korte termijn, in de raadkamer van de rechtbank (een besloten zitting) behandeld en uitspraak volgt zo snel mogelijk, meestal direct, maar in ieder geval binnen twee weken.

 

Maar dat had je advocaat, die meer van het dossier weet dan wij, je ook kunnen vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert,

 

Inderdaad je hebt helemaal gelijk.

Wat er nu gaat gebeuren neem ik aan als het een strafzaak word dan moet de nederlandse staat bewijzen dat de goederen namaak zijn wat inderdaad dus niet zo is.

De merkrecht houder gaat dus moeilijk doen maar begint zelf geen civiele rechtzaak omdat men weet dat dit lang kan gaan duren en omdat men weet dat de goederen origineel zijn.

Daarom laat de merkhouder dit voorbij gaan maar de Douane kan altijd nog op eigen initiatief handelen en dat is nu dus het geval.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.