• 0

Financiële buffer op openingsbalans

Geachte leden,

 

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een bedrijfsplan, maar na een tijdje in loondienst gewerkt te hebben zit alle lesstof er niet meer helemaal in. Gelukkig heb ik hier al vele antwoorden op vragen kunnen vinden... behalve op de volgende.

 

Ik heb reeds een openingsbalans opgemaakt en een eerste exploitatiebegroting. Zoals ik verwachte maak ik in jaar 1 een verlies omdat mijn kosten hoger zijn dan mijn inkomsten. In jaar 2 zit ik ongeveer op het BEP en vanaf jaar 3 wordt de onderneming winstgevend. Dit betekend uiteraard dat ik geld moet hebben om het verlies in jaar 1 op te vangen. Maar de vraag is: hoe verwerk ik deze 'financiële buffer' in mijn openingsbalans? Stel dat ik deze bij de passiva beschrijf als (bijvoorbeeld) banklening €30.000,-, hoe moet ik deze dan verwerken bij de activa? Is dit een aparte reservering of kan ik dit gewoon bij KBG optellen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je van plan bent om die 30.000 te financieren dan gebeurt er in beginsel niets op de balans.

Zolang jij geen geld uit de lening opneemt, blijft je balans gelijk. Naarmate je het verlies gaat compenseren door opnames uit de lening verschijnt er een schuld op de balans en neemt deze toe.

 

Zie het anders: stel dat de bank die 30.000 ineens op je betaalrekening zou storten: Dan neemt actief je banksaldo toe en passief de schuld aan de bank.

 

Maar dat doet de bank niet, dus zolang de lening onaangeroerd blijft ben jij niets schuldig en zie je dus niets op de balans.

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord! Oke, dit is wat ik eigenlijk eerst ook dacht... alleen dan is mijn vraag hoe ik dit verwerk in de financieringsbegroting. De financieringsbegroting is in essentie toch gewoon je passiva zijde van je openingsbalans of heb ik dit verkeerd? De financieringsbegroting is het geld dat je nodig hebt om te starten. Of geldt hier dezelfde regel, als je het geld niet opneemt hoeft het ook niet verrekend te worden (zoals bij een doorlopendkrediet zonder opname)? M.a.w. alleen het geld wat je daadwerkelijk 'verbruikt/nodig hebt' op de eerste dag dat je start, niet het totaal bedrag waar je de beschikbaarheid over hebt?

 

Ik moet immers toch ergens vermelden dat ik de beschikking heb over deze buffer?

Link naar reactie
  • 0

Een kredietfaciliteit (dus de mogelijkheid om X euro te lenen indien nodig) die niet gebruikt is komt niet tot uitdrukking op de balans van een onderneming. Ook niet op de openingsbalans uiteraard.

 

Als je toch de behoefte hebt om deze extra ‘buffer’ te noemen, dan zal je dat in een toelichting moeten doen. Kennelijk ben je met een plan bezig, dus dan is het toch simpel om dat ergens te vermelden (“Verder beschikt de onderneming over een ongebruikte kredietfaciliteit van X euro bij de Y bank als extra buffer…. bla, bla” of iets dergelijks).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.