• 0

lenen, zakelijk en prive

Mijn eerste voorraad werd op krediet geleverd. Dat stond als leverancierskrediet op de balans. Andere leveranciers willen direct bij aflevering of vooruit betaald krijgen daarvoor heb ik wel eens geld geleend van familie. Ik wilde dat als zakelijke onderhandse lening boeken, maar de boekhouder vond dat dit voor een eenmansbedrijf niet juist was. Omdat je als eenmansbedrijf privé verantwoordelijk blijft, zou ik dit soort bedragen prive moeten lenen en aflossen. Het zou in de bedrijfsboekhouding gemeld moeten worden als prive ingebrachte financiële middelen. Ik vond dat vreemd, want het ging om geld dat ik zelf moeilijk of niet zou kunnen inbrengen. Tenslotte leen je geen geld als je het zelf hebt.

 

De belasting aangifte doe ik altijd zelf, aan de hand van de uitdraai van de boekhouding. Dat is je eigen verantwoording, zegt de boekhouder en dat is natuurlijk ook zo. Maar na invullen van de bedragen komt de vraag: Heeft u geld geleend? Die eenvoudige vraag doet mij twijfelen. Wordt hier bedoeld te vragen of ik geld aan anderen heb uitgeleend? Of gaat het om een lening die ik heb opgenomen? Ik neem aan dat het over zakelijke leningen gaat, maar is dat ook zo?

 

Als ik die vraag lees, denk ik dat ik JA moet antwoorden als ik geld heb geleend om te gebruiken voor mijn bedrijf.

Dat is niet belangrijk, zegt de boekhouder, want ik moet NEE antwoorden. Klopt dat?

 

Via Paypal ontving ik vrijwel nooit iets, maar ik betaalde er wel mee. Nu dat een probleem is geworden, heb ik een andere rechtspersoon moeten vragen, een paar bestellingen via hun account te laten lopen. Daarvoor moet ik natuurlijk betalen. Ik zie dat als een kortlopend leverancierskrediet. Maar volgens de boekhouder kan dat niet.

 

Ook zou ik geld kunnen lenen van een andere rechtspersoon, onder betere voorwaarden dan van de bank. Volgens de boekhouder zou ik dat weer moeten zien als een prive lening en het geld kan dan alleen als inbreng uit prive in de boekhouding komen. Is dat echt gebruikelijk? Het lijkt mij vreemd.

 

Bovendien heb ik de vraag:

Wat voor contract zou ik met de uitlenende rechtspersoon moeten overeenkomen en wat moet ik beslist niet doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je boekhouder maakt geen beste beurt. Alleen inbreng van eigen geld kan gezien worden als privéstorting. Elke lening (bank, familie, derden) die benut wordt in het bedrijf is een lening die gewoon thuishoort op de balans. Rente aftrekbaar.

 

Zo ook dus de lening van de rechtspersoon, gewoon zakelijk.

 

Tijd voor een andere boekhouder, want ik kan geen enkele reden zien waarom deze leningen als privé beschouwd moeten worden.

 

Welke afspraken heb je gemaakt met die rechtspersoon? Is er een overeenkomst van geldlening?

 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op Joost:

Is er geen tegenstrijdigheid?

Van familie lenen (met verplichting overeenkomst) voor zakelijk gebruik komt volgens mij op de balans en is niet privé.

Boekhouder zegt van wel.

Bij de vraag: Hebt u geleend? Zegt de boekhouder dan NEE.

 

Buiten dat is volgens mij de vraag "Hebt u schulden" in de aangifte bij Sparen en Beleggen.

Dat is volgens mij daar privé. Die vraag wordt echter alleen gesteld wanneer je meer dan 42278 aan bezittingen (privé bankrekening) hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Je boekhouder maakt geen beste beurt. Alleen inbreng van eigen geld kan gezien worden als privéstorting. Elke lening (bank, familie, derden) die benut wordt in het bedrijf is een lening die gewoon thuishoort op de balans. Rente aftrekbaar.

 

Zo ook dus de lening van de rechtspersoon, gewoon zakelijk.

 

Tijd voor een andere boekhouder, want ik kan geen enkele reden zien waarom deze leningen als privé beschouwd moeten worden.

 

Welke afspraken heb je gemaakt met die rechtspersoon? Is er een overeenkomst van geldlening?

 

 

Groet

Joost

 

Voor de lening van familie had ik een simpele overeenkomst: Datum, naam, adres, heeft uitgeleend aan: mijn naam, adres een bedrag van xxx ten behoeve van haar bedrijf xyz. Dat bedrag moet uiterlijk d-m-j aan ondergetekende zijn terugbetaald. Handtekening:... Datum:...

 

Redenering van de boekhouder was: Je leent van familie dus dat is prive. Je hebt dus prive wat extra geld, dat je als kas of bank storting inbrengt in je bedrijf. Dat wordt als zodanig geboekt. dus je balans geeft dat bedrag weer, alleen niet als schuld. Je hebt een inkomen uit bedrijf van X, daar trek je ingebrachte kas en bank stortingen Y van af, dus blijft een belastbaar inkomen van Z. Ik heb moeite met die redenering, want een schuld zou als schuld op de balans moeten staan en een storting van prive naar kas of bank is raar, als ik dat geld eigenlijk zelf niet prive kan missen.

 

Met een rechtspersoon ben ik mondeling overeengekomen, dat ik doorgeef wat ik wil bestellen, als de ander akkoord gaat bestelt die dat en betaalt via Paypal. Ik krijg een lijst met de door mij te betalen bedragen met de facturen die er bij horen. Ik betaal die met eventueel bijkomende kosten, bij aflevering van de spullen. De afspraak is wel, dat ik het risico draag van de levering, dus als er weer eens iets niet aankomt, betaal ik het toch aan de rechtspersoon. Dit is om me even uit de brand te helpen, nu ik plotseling niet meer via Paypal kan betalen. Dat is mondeling afgesproken, maar ik denk dat het beter is om dat goed op papier te zetten. Administratief lijk het mij juist, om dit als inkoop te boeken, maar dan niet van de leverancier die het naar de rechtspersoon stuurt, maar als bestelling bij de rechtspersoon. Dan is het dus een leverancierskrediet, totdat ik heb betaald. Dan is het bedrag gewoon inkoop.

 

Voor de geld lening van de rechtspersoon heb ik nog geen overeenkomst. Ook nog niks geleend, maar het is een mogelijkheid, die ik wel wil gebruiken als het vooraf goed op papier gezet kan worden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op Joost:

Is er geen tegenstrijdigheid?

Van familie lenen (met verplichting overeenkomst) voor zakelijk gebruik komt volgens mij op de balans en is niet privé.

Boekhouder zegt van wel.

Bij de vraag: Hebt u geleend? Zegt de boekhouder dan NEE.

 

Buiten dat is volgens mij de vraag "Hebt u schulden" in de aangifte bij Sparen en Beleggen.

Dat is volgens mij daar privé. Die vraag wordt echter alleen gesteld wanneer je meer dan 42278 aan bezittingen (privé bankrekening) hebt.

 

 

Ik vul de belastingaangifte in voor ondernemer met eenmansbedrijf. Daarin zijn vragen opgenomen die zowel zakelijk als prive betreffen. Ik heb die vraag niet altijd gekregen. Die komt naar voren sinds ik de belasting aangifte doe volgens de cijfers van deze boekhouder. Komt misschien omdat er iets niet klopt? Of omdat er iets is gewijzigd in het digitale formulier?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, redenatie boekhouder is feitelijk onjuist. Ik zou aandringen op herstel want die rentelasten scheelt je gewoon IB en premie ZVW.

 

Gr. Joost

 

Duidelijk, bedankt Joost.

 

Dan zoek ik nu nog een goede contract tekst voor een lening van een rechtspersoon, en liefst ook voor de mondelinge afspraak voor bestellen en betalen via een derde.

 

Weet iemand daar raad mee?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.