• 0

Motivatie

Eén van de grootste struikelblokken (en vreemd genoeg minst besproken) van startende en gevestigde ondernemers is motivatie . In dit geval spreken we dan van zelfmotivatie.

 

Zelf je tijd managen, doelen stellen, de dag indelen, routine aanleren (voor klussen die wel moeten gebeuren maar niet direct je voorkeur genieten), veelvuldig conctact met allerlei mensen, overzicht houden, de moed erin houden, geïnspireerd blijven, op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, op je gezondheid letten, genoeg rust krijgen, omgaan met stress.... Het is zeker geen sinecure.

 

Hoe houden andere ondernemers de motivatie levend en hoe gaan je om met je zwakkere vaardigheden en ogenblikken?

Of waar zoek je nog een oplossing voor?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied!

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat zelfkennis erg belangrijk is, ik wil niet altijd zien waar ik wel of niet goed in ben.... Uiteindelijk is het mijn eigenwijsheid waar ik mijn kop mee stoot.

 

Ik kan me rete goed motiveren als hetgeen dat ik moet doen (in mijn optiek) leuk is. Zodra het wat minder wordt (lees: leren persberichten schrijven) dan moet ik mezelf er echt toe zetten om het ook te doen.

 

Todo lijstjes werken voor mij niet, ik zet alle dingen die ik moet doen op een datum in mijn agenda. Zodra mijn Palm of outlook begint te piepen probeer ik het dan direct te doen.

 

Het werkt eigenlijk voor mij hetzelfde als de sportschool; ik heb geen zin om te gaan want ik ben moe... Ik begin te denken aan hoe het voelt als ik de sportschool uit kom lopen... En dan ga ik dus toch... :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

We moeten denk ik even een onderscheid maken tussen motivatie, wat iedere ondernemer heeft anders zou hij het risico niet nemen en zelfdiscipline!

 

In mijn omgeving zie ik zeer gemotiveerde mensen maar die duidelijk een gebrek hebben aan discipline. Het opleggen van taken aan jezelf zodat de dingen op de juiste momenten ingevuld worden.

 

Echt dit zijn twee hele verschillende dingen die niet altijd samenhang vertonen.

 

Sluit jezelf maar eens een paar dagen op om die opdracht af te krijgen. Stel jezelf maar eens doelen en hou jezelf eraan! Dit kan helemaal geen kwaad. Plannen is het allerbelangrijkst. Wegstrepen wat je gedaan hebt heeft een erg groot psychologisch voordeel.

 

Met discipline en gebrekkige motivatie kom je uiteindelijk verder dan met motivatie alleen!

 

Voor het gevoel van gelukzaligheid is uiteindlijk motivatie het belangrijkst!

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0
Gast Vincent Hoek

Ik zie dat ik gelukkig niet de enige ben ;-)

Ik wentel me graag in de intellectuele vrijheid die het eigen ondernemerschap geeft, maar als het wat tegenzit kost het verdomd veel moeite om in mijn ouwe Golfje zonder airco mijn voormalige leasbakken te vergeten of te blijven uitleggen waar je voor staat.

Zelf ondernemen is absoluut een interessante leercurve.

Je kunt zowel bijna ten onder gaan aan succes (foutje in de voorfinanciering versus de betaaltermijn) als aan ongeluk (een failliete klant die je meesleept) Wat wel heel leuk is is de veranderde relatie met voormalige 'bazen'; in plaats van werknemer wordt je toch lotgenoot.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat mij op het moment ontzettend motiveert om door te gaan op de ingeslagen weg zijn de reacties van de mensen waar ik de laatste tijd mee in gesprek ben geweest. Bij mijn huidige werkgever gaat het echt niet goed, en dat had ik een tijdje geleden al zien aankomen. Mijn huidige klanten zijn echter heel erg positief als ik ze vertel dat ik een eigen engineeringsbureau aan het opzetten ben; sterker nog, ik krijg nu al toezeggingen dat ze mee willen! Als dat iemand niet motiveert weet ik het niet meer!! ;) ;) ;)

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

here are some tips how to de-motivate your employees.

 

http://www.employer-employee.com/howtomot.htm

 

* Create an atmosphere full of company politics.

* Develop unclear expectations regarding your employees' performance.

* Plan unproductive meetings for employees to attend.

* Promote internal competition between employees.

* Withhold information critical for employees to perform their work.

* Provide criticism instead of constructive feedback.

* Tolerate poor performance so your high performing employees feel taken advantage of.

* Treat employees unfairly.

* Underutilize the capability of your employees.

 

i seem to have mastered most of these. i'll add a few:

 

* promote incompetance

* don't follow-through on commitments to team

* do as i say, not as i do

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je ergens niet zoveel zin in hebt en je wilt het uitstellen, doe je dat dan omdat je toch al in je achterhoofd hebt dat je het uiteindelijk sowieso niet gaat doen? Doe het dan helemaal niet en zet het uit je hoofd.

 

Als je ergens niet zoveel zin in hebt en je wilt het uitstellen, doe je dat terwijl je weet dat het toch wel moet gebeuren. Doe het dan direct, dan is dat gedaan en kun je weer verder.

 

Klinkt als boerenwijsheid (bron weet ik niet meer, heb het ergens in het Engels gelezen), maar voor mij helpt het wel. Als ik er even over nadenken en besluit dat iets toch wel belangrijk is, dan ben ik meer gemotiveerd het te doen. En het helpt ook nog eens bij het focusse op wat daadwerkelijk van belang is.

Link naar reactie
  • 0

Als je alleen bent, is zoiets funest naar mijn idee. Je hebt niemand om op terug te vallen en toch MOETEN bepaalde dingen gebeuren. Als je mensen om je heen hebt, helpt het om af en toe een avondje in de kroeg door te brengen met die mensen. Je wordt daar zeker opener van en verteld makkelijker wat er op je hard ligt. Op zo'n moment dingen spuien en er later op terug komen, dat geeft de mogelijkheid om er dan afspraken over te maken.

 

Ook helpt het zelf creeren van nieuwe impulsen denk ik wel! Creeer voor je jezelf een nieuwe impuls. Wij zijn bijvoorbeeld net uitgebreid van 3 naar 7 man en dat helpt, ik verzeker het je! Maar goed daar moet je natuurlijk wel de mogelijkheden voor hebben. Maar misschien dat andersoortige impulsen ook kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 0

En iemand weleens merkbaar GEBREK aan motivatie en wat zijn daarvan de symptomen en hoe los je dat op?

 

 

 

wel eens ja.

Meeestal ga ik dan (als het kan) een dagje (of twee ;D) Wat anders doen. Lekker de stad in CD's luisteren, lego kopen.

OF lekker stukkie skaten, dag lekker gamen.

 

En als er een saaie opdracht is, dat bijv. als doel stellen.

Vandaag ff hard werken daaraan. eind van de dag af, savonds lekker gamen of iets anders. ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Ook helpt het zelf creeren van nieuwe impulsen denk ik wel! Creeer voor je jezelf een nieuwe impuls.

 

Dat is nou juist mijn valkuil ;D

Als ik dingen uitstel (om wat voor reden dan ook) heeft mijn creatieve geest al snel wat anders gevonden.

Na verloop van tijd heb ik teveel dingen draaien en komt al gauw de metafoor van het chinese staatscircus- de act met de draaiende schotels- om de hoek kijken. Ik moet dan steeds al die bordjes aanzwengelen anders vallen ze.

Eens in de zoveel tijd moet ik er een aantal maar zelf tot stilstand brengen en weer in de kast leggen of ze gaan uit zichzelf richting vloer ;)

 

Teveel energie verspillen aan teveel verschillende dingen is ook erg demotiverend.

Focus (jaaaha Zrski *hmpf* ;) helpt.

Niet altijd, maar vaak wel.

 

Groet,

Annedien

Link naar reactie
  • 0

Als ik iets moet doen waar ik geen zin in heb verzin ik een beloning voor mezelf en die krijg ik pas als alles klaar is .bv uit eten gaan of nieuwe schoenen kopen enz.

ik werk alleen er is niemand die me er op wijst dat ik zit te treuzelen en er is ook niemand die zegt van 'zo jij gaat goed vandaag' .

De klanten zijn altijd tevreden en laten dat ook wel merken dat is ook wel belangrijk.

En geld daar gaat het om..... maar is niet altijd de motivatie van dat moment.

Jammer genoeg komt er bij zelfstandig ondernemer zijn veel meer kijken dan het vak uitoefenen waar je voor gekozen heb.

 

Maggie

mp

Link naar reactie
  • 0

Ik mis collega's. Ik heb gewoon wat mensen om me heen nodig, dan presteer ik veel beter. Dat motiveert me dan weer wel om dat team snel op te bouwen, dus het idee dat je een doel hebt werkt sowieso.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

dit is allemaal zo herkenbaar en de ene dag heb ik er meer last van dan de andere. En juist deze week valt het me weer zwaar en mis inderdaad de interactie en die impuls van buitenaf. Dan kan ik me wel even een eenzame fietser voelen en er komt even niks af van de "to do" lijst.

 

Moet je zo die energie, motivatie en stimulans uit jezelf halen.

 

Maar je ziet dat toeval niet bestaat; in de nieuwsbrief werd ik geattendeerd op dit "lijntje" en herken de tips wel maar op deze wijze voel je je inderdaad niet de enige en denk; kom op; aan de slag!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.