• 0

Hoe houd je als ondernemer rekening met de Ramadan?

Mod toelichting: dit topic ondewerp afgesplitst van het max 30 graden-topic

 

 

Nu heeft niet iedereen verkoeling (binnen óf buiten), en aangezien het topic weer een "kick" heeft gekregen vraag ik mij wel af hoe ondernemers omgaan met dit warme weer en wat de faciliteiten/oplossingen voor jezelf en voor het het personeel (indien je die hebt) zijn?

 

Waar ik wat kan schuiven met tijden, ga ik schuiven, ik ga straks nog wat doen in een kantoorpand , omdat het leeg staat, maakt dat niks uit.

's avonds een fles water in de diepvries zodat je de volgende dag de hele dag beschikking hebt over ijskoud water.

 

Maar dan toch een ander probleem wat zich nu voor kan doen, dat is de Ramadan die op dit moment plaatsvindt. Momenteel zijn mijn stagiaires vrij vanwege school, maar het zijn alle twee Moslims.

 

Hoe zou je daar als werkgever het beste mee om kunnen gaan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1
Hoe zou je daar als werkgever het beste mee om kunnen gaan?

 

Op een gepaste aangepaste wijze.

 

Ik ken een werkgever (supermarkt bedrijf) die een speciaal Ramadan-rooster met korter en lichter werk hanteert, maar dan ook uiteraard wel als tegenprestatie verwacht dat deze medewerkers meer uurtjes rond de Christelijke feestdagen draaien. Mooie oplossing, die veel verder gaat dan de CAO bepalingen. Ook wordt er - in goed overleg - wat gecompenseerd met overuren en vakantiedagen.

 

Zie ook de info "goed werkgeverschap en Ramadan" op Jurofoon

 

Mod toelichting: wellicht afsplitsen naar een apart topic

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Rekening houden met de zwaarte van werkzaamheden, maar ook rekening behoren te houden met concentratieverlies.

 

 

Is het ook niet zo dat moslims rekening behoren te houden met de werkzaamheden die ze dagelijks moeten uitvoeren..

 

Heeft niets met racisme o.i.d. te maken maar ik wil als werkgever niet rekening moeten houden met hun keuzes.. Als ik een jongen in dienst neem die graag gaat stappen tot diep in de nacht ga ik ook geen rekening ermee houden dat hij die dagen last heeft van concentratie verlies.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt twee soorten werkers. Goeie en slechte. De goeie willen er fris tegenaan en de slechte zijn verziekt door de vakbonden. En dat heeft niks te maken met de afkomst van de werkers. Vaak heeft het speciaal met begrip e.d. te maken om met die werkers om te gaan. Ik heb me vaak verbaasd dat werkgevers soms niet eens de moeite doen om talenten van zulke werkers te leren kennen of in kaart te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt twee soorten werkers. Goeie en slechte. De goeie willen er fris tegenaan en de slechte zijn verziekt door de vakbonden. En dat heeft niks te maken met de afkomst van de werkers. Vaak heeft het speciaal met begrip e.d. te maken om met die werkers om te gaan. Ik heb me vaak verbaasd dat werkgevers soms niet eens de moeite doen om talenten van zulke werkers te leren kennen of in kaart te brengen.

 

Of ze verziekt zijn door vakbonden betwijfel ik, het is meer een mentaliteitskwestie, maar iemand die zich 48 weken per jaar inspant voor een optimaal resultaat mag voor mij vanwege godsdienstige redenen drie tot vier weken wat minder presteren.

 

Vakanties niet meegerekend.

 

Link naar reactie
  • 0

Rekening houden met de zwaarte van werkzaamheden, maar ook rekening behoren te houden met concentratieverlies.

 

 

Is het ook niet zo dat moslims rekening behoren te houden met de werkzaamheden die ze dagelijks moeten uitvoeren..

 

Heeft niets met racisme o.i.d. te maken maar ik wil als werkgever niet rekening moeten houden met hun keuzes.. Als ik een jongen in dienst neem die graag gaat stappen tot diep in de nacht ga ik ook geen rekening ermee houden dat hij die dagen last heeft van concentratie verlies.

 

Als werknemer hebben ze daarin denk ik wel een verantwoordelijkheid. Vasten is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar dat houdt op als het anderen in gevaar brengt.

 

Wat moet je bijvoorbeeld met een bezorger die de hele dag moet rondrijden, pakketjes bezorgen, en ondertussen 16 uur per dag niets mag drinken? Mij maak je niet wijs dat die aan het einde van een werkdag nog redelijkerwijs in staat is een voertuig te besturen, en als dat het geval is, is het strafbaar om dat alsnog te doen.

 

Uiteraard zijn er nog extremere situaties denkbaar: neem bijvoorbeeld een piloot die een interncontinentale vlucht uitvoert richting het westen. Als je dat op een onpraktisch moment doet kan het maar zo zijn dat zoiemand 24 uur of langer in een gebied is waar het 'overdag' is. Iemand die 24 uur in een droge omgeving heeft gezeten zonder iets te drinken zou ik nog niet vertrouwen met een palletwagentje, laat staan een verkeersvliegtuig met 300 mensen aan boord en een prijskaartje van 100 miljoen.

Link naar reactie
  • 0

Als je de hele dag in deze temperaturen zwaar aluminium laswerk loopt te doen loopt de temperatuur waarin je staat te werken gemakkelijk op naar 40 graden en dan praat ik niet eens over de stralingswarmte van het hete materiaal en het lasproces zelf. Dan heb je ook nog dikke, zware werkkleding aan. Dan is het echt onverantwoord om niets te drinken..

 

Ik wil als werkgever wel schuiven met werktijden ('s-nachts werken bijvoorbeeld) En als die jongens er zelf voor zorgen dat ze overdag gewoon hun werk uitvoeren zonder dat het gevaarlijk wordt, vindt ik het ook prima. Maar als de productie enorm in elkaar zakt en ze voelen zichzelf niet meer goed maar vertikken het om op aangepaste tijden te gaan werken of te gaan drinken zou ik flink pissig worden... >;(

Link naar reactie
  • 0

Rekening houden met de zwaarte van werkzaamheden, maar ook rekening behoren te houden met concentratieverlies.

 

Is het ook niet zo dat moslims rekening behoren te houden met de werkzaamheden die ze dagelijks moeten uitvoeren..

 

Heeft niets met racisme o.i.d. te maken maar ik wil als werkgever niet rekening moeten houden met hun keuzes.. Als ik een jongen in dienst neem die graag gaat stappen tot diep in de nacht ga ik ook geen rekening ermee houden dat hij die dagen last heeft van concentratie verlies.

 

Moslim zijn is niet gerelateerd aan een bepaald ras, dus van racisme is dan ook geen sprake.

 

Het gaat om het verschil tussen orthodoxie (de meer Westerse houding waarin geloof meer beleden wordt in het hoofd en niet in het handelen) en orthopraxie (de minder Westerse houding waarin de nadruk ligt op het juist handelen). In een cultuur waar de nadruk ligt op het handelen (tijdens de Ramadan vast je) is het moeilijker om naar alle uitzonderingen te kijken die er zijn. Binnen de Islam gaan lichaam en gezondheid voor alles, maar de cultuur stimuleert dat je gewoon vast.

 

Als jij een jongen in dienst neemt die tot diep in de nacht gaat stappen dan ga jij wel degelijk rekening houden met zijn concentratieverlies. En dat zal gevolgen voor hem hebben. Net zoals dat onverantwoord handelen door moslims ook gevolgen voor hen zal hebben. Dat heeft niets met geloof tecmaken, maar alles met hoe mensn handelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als werkgevers nou eens wisten wat de waarde van vasten was, dan hadden ze dit in hun contracten laten opnemen voor elke werknemer incl. de contractgever himself ;). Vasten zorgt ervoor dat werknemers op de lange duur minder ziek worden en zichzelf beschermen tegen de ongeneeslijke ziektes zoals prostaat/lever/borst en andere organen kanker, diabetes, cholesterol enz. die wij hedendaags kennen en dus met vasten beter en gezonder gaan leven. Met vasten gaat je IGF1 (kanker stimulus) omlaag. Dus, beter voor de werkgever. Bewijs? check de docu van Michael Mosley,

 

Michael Mosley, quotes aan het einde van de docu:

 

HE QUOTES: " Fasting is THE FIRST thing I have came across, that I have genuinely believe that if people would to take it up, that it would radically transform the nations health. Soo, I hope that we continue to see massive research going on into this territory. During this Fasting has been ONE OF THE MOST interesting, NO I SAY THE MOST interesting sort of journey film or whatever you call it that I have been on, and I have never said this before"

 

 

Levende bewijs docu, was laatst op Ned2 (9 Juli 2013)

 

Michael Mosley heeft zichzelf een ambitieus doel gesteld: hij wil langer leven, jonger blijven en afvallen. Maar om dat te bereiken, wil hij zo min mogelijk veranderen in zijn leven.

 

http://www.dailymotion.com/video/xvdbtt_eat-fast-live-longer-hd_shortfilms#.Ue_Naayiwcs

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat iedereen over elkaar heen valt om weer zo correct mogelijk te zijn...

 

Toevallig kom ik ook uit de metal wereld en het lachwekkende is dat vroeger de medewerkers en collega's die toevallig moslim waren geen enkel probleem hadden tijdens Rammadan. Nooit iets van gemerkt behalve de lekkere gebakjes die ze meenamen om uit te delen.

 

Zoals ik het begreep is het een verplichting die moslims zich zelf opleggen en hiermee ook hun eigen verantwoording hier ten aanzien van hun werk mee om te gaan. En volgens mij doet 99% dat ook. Begrip en coulance is wat bij de meeste werkgevers echt wel aanwezig is als het op bepaalde momenten moeilijk is.

 

Om er structureel rekening mee te gaan houden is natuurlijk kolder want dan moet je consistent zijn en staan de deuren open voor iedereen met levensovertuiging waar rekening mee gehouden moet worden.

 

Wederzijds respect en begrip lost deze hele materie in 1 keer op.

Link naar reactie
  • 0
Als werkgevers nou eens wisten wat de waarde van vasten was, dan hadden ze dit in hun contracten laten opnemen voor elke werknemer incl de contractgever . Vasten zorgt ervoor dat werknemers op de lange duur minder ziek worden en zichzelf beschermen tegen de ongeneeslijke ziektes zoals prostaat/lever/borst en andere organen kanker, diabetes, kolesterol enz. enz.die wij hedendaags kennen en dus beter en gezonder gaan leven. Met vasten gaat je IGF1 (kanker stimulus) omlaag. Dus, beter voor de werkgever. Bewijs? check de docu van Michael Mosley

 

Dank voor deze interessante, zeker nuancerende toevoeging. Ik vind het persoonlijk interessant om ook eens te kijken wat de effecten van vasten voor de gezondheid op de lange termijn zijn.

 

Maar, (mod pet op), laten we er hier in dit topic verder geen inhoudelijke discussie over gaan voeren: onderwerp van dit topic is hoe als ondernemer rekening te houden met de Ramadan. Jouw nuance daarin is waardevol, maar ik wil er voor waken dat dit topic verder de voors -en tegens van vasten bediscussieerd gaat worden; dat is geen onderwerp voor HL, daar zijn andere fora voor.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Vasten lijkt me extra pittig met de weersomstandigheden van de laatste dagen. Als je als werkgever een beetje flexibiliteit kunt bieden voor iemands godsdienst of levensovertuiging, dan lijkt me dat voor niemand een bezwaar.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Om er structureel rekening mee te gaan houden is natuurlijk kolder want dan moet je consistent zijn en staan de deuren open voor iedereen met levensovertuiging waar rekening mee gehouden moet worden.

 

Wederzijds respect en begrip lost deze hele materie in 1 keer op.

Wat mij betreft zijn de eerste en 2e zin met elkaar in tegenstrijd. Als er wederzijds begrip en respect is dan houden stakeholders juist wel structureel en consistent rekening met elkaar, en accepteert een werknemer dus ook dat de extra moeite van de werkgever ook vroeg of laat een eigen offer vergt. Quid pro Quo.

 

Ik zie dat iedereen over elkaar heen valt om weer zo correct mogelijk te zijn...

Wederzijds respect en begrip, heh Paul? Ook naar mede HL-leden toe die de moeite hebben genomen om te reageren

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.