[Artikel] 25-30% faillissementsfraude bij faillissementen

Aanbevolen berichten

25-30% faillissementsfraude bij faillissementen

 

Korte samenvatting:

De groei van het aantal faillissementen in Nederland wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door fraudeurs die steeds vaker bedrijven expres laten sneuvelen.

 

Een koud kunstje voor de oplichters, want politie en justitie doen er vrijwel niets aan. Dat zegt Tineke Hilverda, hoogleraar faillissementsfraude aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

 

,,De aanpak van faillissementsfraude blijft hopeloos achter. De politie lijkt het op enkele uitzonderingen na niet te interesseren en de Fiod heeft er veel te weinig capaciteit voor”, constateert Hilverda.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Ik vind het genoemde percentage opvallend hoog en dat is een mooie reden om het even hier te delen.

 

Temeer omdat we in het verleden nog weleens wat vissende beroeps-bv-opkopers op HL hebben gehad

 

 

Link naar het artikel :
Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik vind het percentage laag. Voor faillissementen geldt namelijk hetzelfde als voor belasting betalen: iedereen zoekt alle mogelijkheden om er zo min mogelijk aan kwijt te zijn.

 

Overigens heb ik wel eens een cursus faillissementsrecht gehad waarbij een ervaren rechter-commissaris vertelde dat zij uitging van fraude in tenminste 50% van de faillissementen.

Link naar reactie

Minister Opstelten is hier mee bezig (bron)

 

Enerzijds denk ik dat curatoren door de nieuwe wetgeving van de BV's steeds makkelijker bestuurders kunnen aanspreken. Voor de ondernemers die niet frauduleus hebben willen handelen, maar in goed vertrouwen de boel hebben verkocht kunnen daar ook op aangesproken worden. Daar dienen ze rekening mee te houden. Bekijk daarom nu extra goed hoe je de administratie doet en wat er gebeurd als je stopt met je onderneming.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie

Hmm... Ik vind dit een afleidend bericht. Fraude is fraude, of het nu om een knaak gaat of om een meier. Maar heeft onze overheid zelf wel schone handen? Is het opzetten van een z.g. "badbank" om de slechte delen van andere banken te "verbranden" ook niet enigszins frauduleus? In elk geval is het in beide gevallen zo dat het de gemeenschap geld kost.

Link naar reactie

 

 

Overigens heb ik wel eens een cursus faillissementsrecht gehad waarbij een ervaren rechter-commissaris vertelde dat zij uitging van fraude in tenminste 50% van de faillissementen.

 

Is dat niet raar? Dat betekent dat je als bona fide ondernemer die wat tegenslag heeft gehad, de schijn bij de rechter commissaris al helemaal tegen hebt. Alsof zo'n ondernemer niet al genoeg ellende meemaakt.

Link naar reactie

de schijn bij de rechter commissaris al helemaal tegen hebt.

Datzelfde kun je dan ook betogen als je mevrouw Hilverda tegenkomt bij het Gerechtshof Den Bosch. Áls je dan dus al zover komt dat je daar terechtkomt, dan móet er toch wel wat aan de hand zijn...

 

Maar ik heb wel het idee dat bij een groot deel van de faillissementen iets gebeurt dat niet volgens de regels is, maar vaak zonder dat daar bewust bij stilgestaan wordt. Volgens mij kan er met gerichte voorlichting op dit gebied veel worden voorkomen. Misschien iets voor de toekomstige KvK-cursus bij inschrijving in het handelsregister? :)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.