• 0

Offerte goedgekeurd maar wij willen stoppen met samenwerking

Goedendag allemaal,

 

Ik ben een webdesigner/programmeur. Ergens eind mei is er een offerte goedgekeurd door een klant van mij. Hij heeft mij laten weten wat hij verwacht van zijn nieuwe website en op basis daarvan heb ik een offerte uitgereikt. Nou is het zo dat hij elke keer een nieuwe functie erbij wilt en hij verwacht flexibiliteit van de websitebouwer. Dus als ik zeg voor deze wijzigingen komt er een x bedrag bij dan vindt meneer het niet leuk.

 

Nou willen we stoppen met deze samenwerking. Mijn vraag is het volgende. Er is 40% van de goedgekeurde offerte betaald door de klant. Nou heb ik ongeveer 80 % van zijn website afgerond. Ik heb aardig wat kosten gemaakt en wil graag de website aan hem verkopen zoals die nu is. Nou heb ik dit nog niet besproken met hem maar wat als hij het weigert ? Kan hij de 40% nog terug krijgen die hij vooruit heeft betaald ? De website staat niet op zijn server, het staat op een testlocatie. Welke opties heb ik nu ?

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien een schot voor open doel maar..... hangt helemaal af van wat er staat in de overeenkomst en je algemene voorwaarden.

 

Hoe duidelijk is de opdracht omschreven

Wat staat er over 'meerwerk' en wijzigingen

wat staat er over tussentijdse beeindiging

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Misschien een schot voor open doel maar..... hangt helemaal af van wat er staat in de overeenkomst en je algemene voorwaarden.

 

Hoe duidelijk is de opdracht omschreven

Wat staat er over 'meerwerk' en wijzigingen

wat staat er over tussentijdse beeindiging

Alle communicatie is per mail gegaan.

Dit staat in mijn alg voorwaarden over meerwerk :

 

Artikel 8. Wijzigingen en meerwerk

1. Indien Websitebouwer op verzoek of met voorafgaande instemming van opdrachtgever werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang de overeengekomen diensten en producten vallen, zullen deze werkzaamheden of prestaties door Opdrachtgever aan Websitebouwer worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van Websitebouwer. Websitebouwer is echter niet verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en kan verlangen dat daar voor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt gesloten.

2. Voorzover voor de diensten en producten een vaste prijs is afgesproken en partijen voornemens zijn om met betrekking tot extra werkzaamheden of prestaties een afzonderlijke overeenkomst te sluiten, zal Websitebouwer opdrachtgever tevoren schriftelijk informeren over de financiële consequenties van die extra werkzaamheden of prestaties.

3. Na het goedkeuren van de offerte en het goedkeuren van de eerste opzet van de website is het niet mogelijk om kosteloos veranderingen aan het design te laten uitvoeren.

4. Tariefswijziging kan plaats vinden bij wijziging van de inhoud van de opdracht, bij verlenging van de opdracht of bij wijzigingen in voor Websitebouwer van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

 

en dit over beëindiging van contract :

 

1. Contracten met betrekking tot domeinnaamregistratie en hosting kennen een opzegtermijn van 3 maanden. Deze contracten worden elk jaar stilzwijgend verlengd.

2. Onderhoudscontracten kennen een minimale looptijd van 1 jaar en worden ieder jaar stilzwijgend verlengd met 1 jaar. Na het verstrijken van de minimale looptijd kan de overeenkomst op elk moment schriftelijk worden opgezegd, met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden.

3. Websitebouwer kan een overeenkomst met de opdrachtgever direct beëindigen wanneer de opdrachtgever zich niet, onbehoorlijk of onvolledig houdt aan de met Websitebouwer gesloten overeenkomst(en) inclusief de bijbehorende voorwaarden.

4. Websitebouwer heeft het recht geleverde producten en diensten tijdelijk of geheel buiten gebruik te stellen en/of het gebruik ervan te beperken indien opdrachtgever de overeenkomst en verplichting jegens Websitebouwer niet nakomt of in strijd handelt met deze algemene voorwaarden. Websitebouwer zal opdrachtgever hiervan te voren in kennis stellen, tenzij zulks in alle redelijkheid en billijkheid niet van Websitebouwer kan worden verlangd. De verplichting tot betaling van de verschuldigde bedragen blijft ook tijdens de buitengebruikstelling bestaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de reden dat je niet gewoon de 20% die je nog moet doen, afwerkt?

 

Als klant zou ik niet erg blij zijn met een project dat 80% is afgewerkt. Zeker niet nadat er een overeenkomst is gesloten en reeds een deel van het geld is betaald.

 

Draai het eens om. Wat zou jij doen als er morgen iemand met een 80% afgewerkt project bij jou komt met de vraag het verder af te werken.

 

Wat ik wil zeggen is dat als je het project niet afwerkt, het volledig verloren is. Het is alles of niets voor jouw klant.

 

Je hebt geen algemene voorwaarden. Dus je klant zal zijn voorschot terugvragen.

 

Verder hoop ik van harte dat jouw toekomstige klanten volgzaam en gemakkelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Wat als ik geen algemene voorwaarden heb opgestuurd bijgaand aan de offerte ?

Dan zijn ze zeer waarschijnlijk niet van toepassing en geldt gewoon de wet

 

Bedankt voor uw reactie. Wat zegt de wet hierover ?

Link naar reactie
  • 0

Een offerte maken op basis van wensen van de klant, en vervolgens wil de klant telkens meer voor hetzelfde geld.

Daar hoeven geen algemene voorwaarden voor verstrekt te worden, om duidelijk te maken dat dat niet mogelijk is.

 

john88 hanteert algemene voorwaarden, maar heeft ze niet mee opgestuurd, had de klant kunnen weten dat er algemene voorwaarden geldig zijn. Staat dat in een voetnoot of is het in de offerte vermeld. Dat kan natuurlijk verschil maken, is de klant akkoord gegaan met de offerte waarin vermeld staat dat algemene voorwaarden van toepassing zijn en op verzoek worden verstuurd.

 

Nou willen we stoppen met deze samenwerking.

Wie zijn we? Is dat john88 en zijn klant of john88 en zijn medewerkers.

 

En hoe is de communicatie geweest over meerwerk, elke klant mag vragen om meer functies, en als elke vraag wordt beantwoordt met een meerwerkprijs, is er niemand fout bezig. Ook al vindt meneer de meerprijs niet leuk.

 

Tot zover mijn bijdrage, ik mis nog wel het eea aan informatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Een offerte maken op basis van wensen van de klant, en vervolgens wil de klant telkens meer voor hetzelfde geld.

Daar hoeven geen algemene voorwaarden voor verstrekt te worden, om duidelijk te maken dat dat niet mogelijk is.

 

john88 hanteert algemene voorwaarden, maar heeft ze niet mee opgestuurd, had de klant kunnen weten dat er algemene voorwaarden geldig zijn. Staat dat in een voetnoot of is het in de offerte vermeld. Dat kan natuurlijk verschil maken, is de klant akkoord gegaan met de offerte waarin vermeld staat dat algemene voorwaarden van toepassing zijn en op verzoek worden verstuurd.

 

Nou willen we stoppen met deze samenwerking.

Wie zijn we? Is dat john88 en zijn klant of john88 en zijn medewerkers.

 

En hoe is de communicatie geweest over meerwerk, elke klant mag vragen om meer functies, en als elke vraag wordt beantwoordt met een meerwerkprijs, is er niemand fout bezig. Ook al vindt meneer de meerprijs niet leuk.

 

Tot zover mijn bijdrage, ik mis nog wel het eea aan informatie.

 

 

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb helaas niets over de algemene voorwaarde vermeld in de offerte (heel dom).

De klant heeft aangegeven dat we of stoppen met de samenwerking of dat ik geen mails ga opsturen met meerwerkprijs. Ik vindt dit niet kunnen en wil ook niet meer werk verrichten voor de klant. Ik heb het een beetje gehad met hem.

 

Wat betreft communicatie ik heb hem elke keer duidelijk aangegeven wat de meerwerkprijs gaat bedrag na zijn akkoord gingen we het werk verrichten. Alle communicatie is via email gegaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zou doen in de positie van John is gewoon de website afbouwen volgens de meest recente overeenkomst(en). Dus gewoon 100% afbouwen.

 

Als de klant voor meerwerk wil betalen (en dat vastlegt middels een koopcontract) dan doe je meerwerk, als hij er niet voor wil betalen, dan leg je hem uit dat gratis meerwerk dat valt buiten de eerdere overeenkomsten bij jou niet mogelijk is. Dat is dan gelijk het einde van de discussie.

 

Vervolgens factureer je al het werk dat je hebt gedaan volgens overeenkomsten.

 

Klaar. Je klant heeft geen poot om op te staan. Hij kan je niet dwingen gratis meerwerk te doen dat buiten de eerder gesloten overeenkomsten valt. Hij moet dan al het werk dat voltooid is volgens overeenkomsten betalen TENZIJ je het werk niet netjes oplevert volgens overeenkomst en dus in gebreke levert. 80% van de site volgens 80% van het overeengekomen afbouwen en dan om geld vragen is dus niet slim, want dan geef je je klant een terechte reden om te claimen dat je in gebreke bent gebleven.

 

Lijkt me gewoon logisch toch?

 

Zo te horen is dit een moeilijke klant, het kan dus goed zijn dat wanneer je een factuur stuurt je uiteindelijk een deurwaarder zult moeten inschakelen.

 

PS: ik snap de situatie. Er is niks irritanter dan een klant die niet weet wat hij eigenlijk wil en jou daar dan de schuld van geeft.

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zou doen in de positie van John is gewoon de website afbouwen volgens de meest recente overeenkomst(en). Dus gewoon 100% afbouwen.

 

Als de klant voor meerwerk wil betalen (en dat vastlegt middels een koopcontract) dan doe je meerwerk, als hij er niet voor wil betalen, dan leg je hem uit dat gratis meerwerk dat valt buiten de eerdere overeenkomsten bij jou niet mogelijk is. Dat is dan gelijk het einde van de discussie.

 

Vervolgens factureer je al het werk dat je hebt gedaan volgens overeenkomsten.

 

Klaar. Je klant heeft geen poot om op te staan. Hij kan je niet dwingen gratis meerwerk te doen dat buiten de eerder gesloten overeenkomsten valt. Hij moet dan al het werk dat voltooid is volgens overeenkomsten betalen TENZIJ je het werk niet netjes oplevert volgens overeenkomst en dus in gebreke levert. 80% van de site volgens 80% van het overeengekomen afbouwen en dan om geld vragen is dus niet slim, want dan geef je je klant een terechte reden om te claimen dat je in gebreke bent gebleven.

 

Lijkt me gewoon logisch toch?

 

Zo te horen is dit een moeilijke klant, het kan dus goed zijn dat wanneer je een factuur stuurt je uiteindelijk een deurwaarder zult moeten inschakelen.

 

PS: ik snap de situatie. Er is niks irritanter dan een klant die niet weet wat hij eigenlijk wil en jou daar dan de schuld van geeft.

 

bovenstaande lijkt me verstandig. enkel niet opleveren voordat er volledig betaald is (dus oorspronkelijke bedrag + meerwerk). kan het gerust dus op demo server zetten zodat klant alles kan zien en testen maar dus zorgen dat hij niet kan downloaden en op eigen server kan plaatsen.

eventueel extra meerwerk dat hij vanaf nu aanvraagt niet meer uitvoeren maar de basis van het project + reeds goedgekeurd meerwerk gewoon afbouwen

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zou doen in de positie van John is gewoon de website afbouwen volgens de meest recente overeenkomst(en). Dus gewoon 100% afbouwen.

 

Als de klant voor meerwerk wil betalen (en dat vastlegt middels een koopcontract) dan doe je meerwerk, als hij er niet voor wil betalen, dan leg je hem uit dat gratis meerwerk dat valt buiten de eerdere overeenkomsten bij jou niet mogelijk is. Dat is dan gelijk het einde van de discussie.

 

Vervolgens factureer je al het werk dat je hebt gedaan volgens overeenkomsten.

 

Klaar. Je klant heeft geen poot om op te staan. Hij kan je niet dwingen gratis meerwerk te doen dat buiten de eerder gesloten overeenkomsten valt. Hij moet dan al het werk dat voltooid is volgens overeenkomsten betalen TENZIJ je het werk niet netjes oplevert volgens overeenkomst en dus in gebreke levert. 80% van de site volgens 80% van het overeengekomen afbouwen en dan om geld vragen is dus niet slim, want dan geef je je klant een terechte reden om te claimen dat je in gebreke bent gebleven.

 

Lijkt me gewoon logisch toch?

 

Zo te horen is dit een moeilijke klant, het kan dus goed zijn dat wanneer je een factuur stuurt je uiteindelijk een deurwaarder zult moeten inschakelen.

 

PS: ik snap de situatie. Er is niks irritanter dan een klant die niet weet wat hij eigenlijk wil en jou daar dan de schuld van geeft.

 

bovenstaande lijkt me verstandig. enkel niet opleveren voordat er volledig betaald is (dus oorspronkelijke bedrag + meerwerk). kan het gerust dus op demo server zetten zodat klant alles kan zien en testen maar dus zorgen dat hij niet kan downloaden en op eigen server kan plaatsen.

eventueel extra meerwerk dat hij vanaf nu aanvraagt niet meer uitvoeren maar de basis van het project + reeds goedgekeurd meerwerk gewoon afbouwen

 

Rare tip. Ik zou alles gewoon opleveren en aan de klant geven en dus ook door de klant laten kopieren als hij dat wil. Anders is het namelijk geen opleveren. De klant moet gewoon betalen (achteraf waarschijnlijk, afhankelijk van wat afgesproken is) voor het geen opgeleverd is.

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie tips ik waardeer het enorm !

Had vandaag een mailtje ontvangen van de klant. Wij wilt graag de website door mij laten afronden en begrijpt nu wel dat voor extra werk extra geld moet betaald worden.

 

En idd maar hopen dat de eindfactuur geen probleem gaat worden met hem.

 

Nogmaals bedankt iedereen !

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie tips ik waardeer het enorm !

Had vandaag een mailtje ontvangen van de klant. Wij wilt graag de website door mij laten afronden en begrijpt nu wel dat voor extra werk extra geld moet betaald worden.

 

En idd maar hopen dat de eindfactuur geen probleem gaat worden met hem.

 

Nogmaals bedankt iedereen !

 

Betreffende dat, gewoon zorgen dat jij alles doet zoals oorspronkelijk in de offerte afgesproken. Als je nog gratis wijzigingen hebt toegezegd moet je die uiteraard ook uitvoeren. Als jij je volledig aan jou verplichtingen houd, dan valt er geen speld tussen te krijgen als je het via een incassobureau of deurwaarder moet gaan.

 

Voor de rest gewoon weer netjes verder gaan en alles correct afronden met de klant. Dat is voor je eigen reputatie ook het beste..

Link naar reactie
  • 0

Wat hebben jullie afgesproken over (deel)betalingen en opleveringen? Hoe verhoudt de omvang van het meerwerk zich tot de oorspronkelijke opdracht? Waarom e-mailcontact en de zaken niet face-to-face uitspreken en oplossen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.