• 0

Uit de vof stappen met aandeel in toekomstige winst?

Hallo slimme mensen!

 

Casus: Twee vennoten hebben een aantal jaar gewerkt aan een bedrijfje in de vof vorm. Nu wil het bedrijfje samengaan met een andere vof in dezelfde bedrijfstak. Een van de 2 vennoten vindt dit een heel mooi moment om eruit te stappen en de vennoten komen overeen dat die uittredende vennoot beloond moet worden voor de energie en tijd van de afgelopen jaren. Dat was meestens onbetaald werk namelijk. Vennoten komen overeen dat zolang het bedrijfje bestaat, er een aandeel in de winst naar de oude vennoot moet.

 

Er komen natuurlijk nog wat andere zaken bij kijken zoals het opmaken van de balans en hetgeen onder de streep verdelen, op de koffie bij de belastingdienst en het vofje dat waarschijnlijk over zal gaan naar eenmanszaak etc. Maar wat kunnen die 2 vennoten nou het beste afspreken mbt het aandeel in de toekomstige winst? Wat voor iets moet dat worden? Een percentage van de winst maar ja, het is niet zo moeilijk ervoor te zorgen dat er geen winst is. Percentage van de omzet? Er is overigens nu nog maar een zeer geringe omzet.

 

Hebben jullie daar ervaring of heeft iemand een opzetje?

Dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga gewoon even vier vragen teruggeven, wellicht dat dat ons (en jou) helpt om de zaak helderder te krijgen.

 

1. Welke vennoot ben jij? Ben jij de vennoot die er uit gaat stappen, of de vennoot die het bedrijf meeneemt en in gaat lijven bij het collega-bedrijf?

2. Je spreekt over een vergoeding "zolang het bedrijfje bestaat". Dat lijkt me nogal manipuleerbaar, al weet ik niet over welk 'bedrijfje' je het hebt. Wellicht is het voor de vennoten prettiger om een vaste periode af te spreken. Of, als je het toch tot in oneindigheid wil, op zijn minst op te nemen dat het bedrijf aan de uittredende vennoot het aanbod kan doen om de vordering af te kopen. S

3. over wat voor vergoeding hebben we het ongeveer? Kan de uittredende vennoot de komende jaren duizenden euro's tegemoet zien?

4. Als ik de uittredende vennoot was, zou ik een percentage van de omzet willen, omdat de winst inderdaad een stuk manipuleerbaarder is. Maar misschien zou ik nog wel veel blijer worden van een gegarandeerd bedrag, een uitkoopsom zogezegd, die in termijnen afbetaald wordt. Waar wordt de uittredende vennoot blij van?

 

Een contract waarbij partij A een recht krijgt op een aandeel in de omzet van partij B noemen ze bij Starbucks een royalty-overeenkomst. Maar het haalt m.i. niet uit wat voor etiketje je er op plakt.

Als je het de uittredende vennoot makkelijk wil maken, gooi je alle ondernemingen in een BV en geef je Uittredend Vennoot een plukje aandelen. Daarmee krijgt hij recht op een deel van de winst en deelt hij mee in de waardestijging van het bedrijf. Voordeel is dat hij dit plukje aandelen relatief makkelijk kan verkopen als hij dat wil. Nadeel is dat hij als minderheidsaandeelhouder geen bal te vertellen heeft, maar ik neem aan dat hij daar ook geen behoefte aan heeft. Ander nadeel is dat een BV iets ingewikkelder en duurder is dan een VOF.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
casus, bedrijfje, vofje, toekomstige winst, meestens onbetaald werk en geringe omzet?

 

Onderneming vanuit de hobbysfeer of studievraag?

 

Met de vragen van Marcel S zal je inderdaad wat meer info moeten geven.

 

En is de vertrekkende vennoot dan van alle aansprakelijkheid af? Gaan eventuele schuldeisers banken verhuurder e.d. daar mee akkoord?

 

De waarde van het werk in het verleden is lastig te bepalen veelal niet meer dan natte vingerwerk.

 

Wellicht beter om de boel te ontbinden met een vaste uitkoopsom. makkelijkste oplossing met de minste rompslomp en onzekerheid. ;)

Link naar reactie
  • 0

Heren,

Dank voor reply!

Het vof'je is een modellenbureautje. De met name niet commerciële klussen dekken de kosten niet maar het begint nu een beetje te lopen en het wil samengaan met een ander modellenbureautje dat ook langzaam een beetje begint te lopen. Aangezien het 2 totaal verschillende doelgroepen/klanten zijn willen ze wel samenwerken maar zoeken ze nog naar een manier hoe dat te doen.

 

1. Ik ben niet een vennoot. Dit speelt bij vrienden van mij maar het gaat om de vennoot die eruit gaat;

2. Een periode is wellicht mogelijk, uitkoop wellicht ook. Zoals gezegd, nu is het plan een aandeel in de winst voor zolang het modellenbureau bestaat. Dat is lastig met rechtsopvolgers en eventuele samenwerking dus vandaar dat ik de vraag stelde hoe dit aan te kleden;

3 De vergoeding zal misschien 5% van de winst zijn of percentage van de omzet met een vergelijkbaar resultaat;

4 De uitreder is blij van een beetje betrokkenheid en een deel van de opbrengst. is het weinig dan is het weinig maar gaat het straks misschien goed dan is het wat meer en dat is ook fijn. Deel van de winst is waar ze zelf ook al aan dachten.

 

Zoals gezegd, de omzet is laag en daarom misschien nog geen goed idee om een bv te beginnen en het is wat duurder. Het is wel de betere oplossing voor de uitreder. Indien er andere mogelijkheden zijn dan hoor ik die graag!

 

Er zijn geen schuldeisers en alle verantwoordelijkheden zijn gedekt. Uittreden en vaste uitkoopsom die over de komende jaren met een percentage van de omzet af te betalen is, is wel een idee maar dan bestaat er wel meteen een vordering.

 

Groet

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Kemosabe1

 

Je geeft aan dat je samen wenst te gaan met een andere onderneming.

Ik begrijp daaruit dat je een nieuwe VOF gaat vormen.

 

In plaats van VOF noem je het nu een C.V. met de nieuwe vennoten als "beherende vennoten" en de oude vennoot als commanditaire vennoot.

In de vennootschapsovereenkomst regel je de rechten van de commanditaire vennoot, die natuurlijk geen beheertaken uit mag oefenen om daarmee te voorkomen dat hij alsnog mede aansprakelijk is voor de eventuele schulden uit de C.V.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beetje laat, maar mag ik vragen wat de uitkomst is geweest. Bij mij speelt exact dezelfde situatie.

Dus is het een CV geworden, of toch EMZ en % van omzet, of % van winst?

An sich niet zo interessant wat voor ondernemingsvorm het is geworden ... Er zijn veel goedbedoelde en veelbelovende samenwerkingsvormen in het leven geroepen die vervolgens roemloos, dan wel met een doorspelend orkest als ware het de Titanic met roem financieel ten onder zijn gegaan.

 

Wel interessant is de wel zeer denkbare mogelijkheid dat een percentage van de (toekomstige) winst ook wel eens kan omslaan in een percentage van het (toekomstige) verlies. Ondernemers moeten toch bekend zijn met het feit dat een klinkende munt twee kanten heeft.

 

Als de verwachtingen zo veelbelovend zijn ... waarom er dan partieel uitstappen?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

Als het een EMZ is geworden met een afspraak op papier dat de ander zeg 20% van de winst krijgt, kan het toch niet 20% van het verlies worden?

Zelfde geldt voor een CV constructie...het is toch maar net wat je afspreekt, maar in de basis loopt de commanditaire vennoot alleen risico over zijn ingelegde geld?

Vriendelijke groet, wridder

Link naar reactie
  • 0

Als het een EMZ is geworden met een afspraak op papier dat de ander zeg 20% van de winst krijgt, kan het toch niet 20% van het verlies worden?

Hoezo niet? Verlies is gewoon negatieve winst.

 

Het hangt er dus vanaf hoe de afspraak is vormgegeven en vastgelegd. Wil je geen verliesverrekening dan moet je dat duidelijk vastleggen...of een CV starten

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En wat is t voordeel daarvan dan voor de beherende vennoten?

Die is er niet ... tenzij er sprake is van een te verwachten verlies.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.