• 0

technisch uitgewerkt idee.. geen nl leveranciers. wat nu

hans maandag 4 uur mcdonalds

 

dag iedereen

 

ik zal mij even voorstellen, Donny, 32 jaar... ict-er en auto restaurateur van beroep.

 

ik ben al een tijdje verschillende forums aan het afzoeken op zoek naar enkele antwoorden.

jarenlang heb ik de leukste ideeen, doe er nooit wat mee en druk bezig geweest met mijn dagelijkse ding.

nu had ik weer eens iets en heb er deze keer iets mee gedaan. ik ben dit voor mijzelf gaan uittekenen in google's sketchup en heb daarna een werkend model gemaakt.

 

het heeft te maken met de behuizing van een pc.

 

de reden waarom ik niet alleen een werkend model maakte voor mijzelf maar ook in sketchup is eigenlijk gekomen door websites als kickstarter.com

makelijk om een groot publiek te trekken en een startkapitaal dacht ik zo..

ik was van plan dit idee daar op te zetten, gekeken naar het soort publiek van die website zou dit daar met veel enthousiasme onthaald worden. daarnaast is deze markt 24/7 bezig met vernieuwingen en innovaties.

door mijn enthousiasme kwam ik er dus laat achter dat kickstarter alleen voor engeland en de states is. ik heb nog zitten kijken op indiegogo maar weet het daar nog net zo niet.

 

nou heb ik zitten denken, met een werkend model kan ik naar een fabrikant gaan die het produceert. probleem is, voor zover ik is er in Nederland geen fabrikant van computer kasten of die ook maar enig onderdeel maakt.

mijn idee naar het buitenland sturen vind ik tricky vanwege dat het gestolen kan worden. ik weet niet in hoeverre je patent oid kan aanvragen op een verbetering van een computerkast. is er uberhaupt wel een patent op de pc kast?

 

nu moet ik eerlijk toegeven dat ik zelf een gigantisch praktijk persoontje ben en vroeger een keer met mijn vader een octrooi heb gevraagd op een van zijn uitvindingen.... uren en uren lang in de bakken van het octrooicentrum zoeken :) nu ik meer over alles nadenk besef ik dat er veel bij komt kijken.

 

ik heb nu enkele vragen, ook nog na het goed doorpluizen van dit en ander fora (als ik er overheen lees, sorry dan! graag een link oid)

 

- kan je patent aanvragen op een verbetering op een pc kast? (het is wel duidelijk een hele verbetering)

- ik lees wel eens dat het eerst op de markt zijn belangrijker kan zijn dan patent.. als ik voor goede marketing zorg, reclame, een website en een goede naam etc. zullen mensen investeren en hoe dan ook voor dat product kiezen omdat ze dat als eerst hebben gezien?

net zoals de oculus rift op kickstarter.com deze is nog niet gepatenteerd en zal niet lang meer duren voordat andere er ook mee zullen komen. maar dit bedrijf heeft ondertussen zijn geld al binnen en naam gevestigd.

 

ik heb zitten nadenken, en daarna zoeken, naar een investeerder. meerdere fabrikanten gebruiken bijvoorbeeld een standaard kast van een andere fabrikant. en brengen deze onder hun eigen naam uit. dit is voor mij ook de eerste, en goedkoopste stap, ik kan de kasten makelijk en relatief goedkoop thuis zelf ombouwen. kan dit enig kans van slagen hebben of word het dan te "huis tuin en keuken"

is er een "algemene" plek waar je met leveranciers of investeerders in contact kan komen? ik zoek me suf maar kom alleen vastgoed handelaren tegen of bedragen in de miljoenen :)

is het handig om hier eventueel een partner bij te betrekken? iemand die hier meer verstand van zaken van heeft (geen bureau wat eerst honderden euro's wilt zien) kan je hier ergens een oproep voor plaatsen? ik heb bijvoorbeeld geen idee wat de kosten zullen zijn nast de productie kosten als ik zelf ga zitten knutselen thuis :) alleen het materiaal dus.

dus, jammer genoeg toch net als velen... wat is nu het beste om te doen?

wou dat ik de vraag niet hoefde te stellen maar zit even vast...

hoop dat iemand mij het een en ander kan uitleggen, sorry voor de hoop vragen maar hoop dat ik hierna weer vrolijk verder kan knutselen en plannen :)

 

alvast heel erg bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Donny,

 

Verdiep je eens in dit verhaal op Ius Mentis.

 

Daarop vooruitlopend:

 

- kan je patent aanvragen op een verbetering op een pc kast? (het is wel duidelijk een hele verbetering)

 

Dat is niet uitgesloten. De verbetering moet echter wel nieuw en inventief zijn.

 

- ik lees wel eens dat het eerst op de markt zijn belangrijker kan zijn dan patent.. als ik voor goede marketing zorg, reclame, een website en een goede naam etc. zullen mensen investeren en hoe dan ook voor dat product kiezen omdat ze dat als eerst hebben gezien?

net zoals de oculus rift op kickstarter.com deze is nog niet gepatenteerd en zal niet lang meer duren voordat andere er ook mee zullen komen. maar dit bedrijf heeft ondertussen zijn geld al binnen en naam gevestigd.

 

De oculus rift zal nooit gepantenteerd worden. Eén van de basisisen voor een octrooi s nieuwheid - het product mag niet voor de indieningsdatum bij het publiek bekend zijn geweest. Als er enige kans op een patent was is deze dus verkeken met lanceren via kickstarter. Maar ja, volgens mij is een 3d-bril ook niet nieu en derhalve ook niet atenteerbaar.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De vraag of jouw specifieke innovatie octrooieerbaar is, lijkt mij van ondergeschikt belang.

Veel belangrijker is de vraag of er een markt is voor jouw concept.

Het verbeteren van de behuizing van een pc (een product waarvan het einde van de levenscyclus nabij is) is, naar mijn mening, verspilde energie.

Link naar reactie
  • 0

dank voor jullie reacties.

 

het verschil met de normale pc kast is wel een groot iets. niet kwa uiterlijk, wel kwa werking.

 

zou je kunnen vertellen waarom je denkt dat de pc snel zal verdwijnen?

 

zolang bedrijven als ati, NVidia en asus en dergelijke nog componenten blijven maken waar we zelf pc's mee kunnen bouwen is er niets aan de hand en dit blijft nog wel even.

ook zie ik bedrijven als coolermaster en thermaltake niet snel failliet gaan en die blijven ook continu met nieuwe producten komen. die doelgroep zal altijd blijven bestaan. benzine motoren worden ook nog steeds doorontwikkeld...

 

daarnaast is het idee zo simpel en goedkoop dat het bij wijze van overmorgen al in de winkel kan liggen. naast complete kast kan ik ook een setje verkopen om een bestaande kast om te bouwen. zo extreme is het allemaal ook weer niet. maar wel super effectief en heeft zeker een meerwaarde voor je pc.

 

 

daarnaast is het idee op meer electronisch apparatuur uit te voeren, alleen heb ik dit als eerst op mijn pc uitgevoerd.

 

hoe dan ook, de markt blijft groot genoeg voor dit product. daar ben ik totaal niet bang voor.

 

 

ik ga even de links lezen.

 

mvg.

Link naar reactie
  • 0

Cube al eens bekeken? En de Mac Pro die net uit is?

 

het marktaandeel van apple is rond de 8%. daarnaast heeft de nieuwe mac, hoe lelijk die ook is, hetzelfde probleem als elk ander.

 

die cube heeft het probleem ook. maakt ook niet zoveel uit in welke vorm ze de pc, MacBook, android pc of wat dan ook uitbrengen. het probleem zal bestaan en mijn oplossing altijd van toepassing kunnen blijven.

 

door de aanpassing aan de kast, tja.. hoe leg je dat uit :P je apparatuur blijft langer heel. laten we het daar maar op houden.

Link naar reactie
  • 0
door de aanpassing aan de kast, tja.. hoe leg je dat uit je apparatuur blijft langer heel. laten we het daar maar op houden.

Ik heb hier kasten staan van 10 - 20 jaar oud. Zijn nog steeds heel. Waarom zou ik jouw product nodig hebben?

Link naar reactie
  • 0

niets moet..

 

het is net zo belangrijk als watercooling, een lcd tv, of toevoeging van 3d daar op. hoe "belangrijk" of nodig is dat?

 

helemaal niet, maar dat zijn 99% van alle uitvindingen en dingen in de winkel.

 

op dit moment hoef ik andere nog niet te overtuigen in mijn product. of iemand misschien waar ik mee in zee ga.

 

ik heb niets tegen positieve kritiek maar kritiek of commentaar leveren op iets wat je nog niet kent lijkt me onnodig.

 

ik vind het niet nodig mijn product te omschrijven hier, ik ben er zelf van overtuigd en dat zijn meer mensen in mijn omgeving.

 

ik heb enkele vragen waar ik wel graag hulp mee wil.

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste Donnys

 

Natuurlijk altijd een probleem om een idee te beschermen en toch graag positieve feedback op het idee te ontvangen. Volgens mij kan dat niet als je niet minstens bereid bent het idee te delen.

Als de oplossing van een "maatschappelijk relevant" probleem groot genoeg is zal er wel behoefte aan zijn. Zo niet, en ik heb geen idee van welk probleem ik nu met computerkasten ervaar ( ik heb dus geen probleem) en een oplossing voor GEENPROBLEEM) is geen oplossing.

 

Dus wees open en deel het maatschappelijk relevante probleem (en "er niet uit zien" is geen probleem maar een mening, en daarmee noch maatschappelijk, noch relevant

 

Frans

InnoSquad Sparren met ervaren ondernemers. meld je voor een uurtje klankborden met ervaren ondernemers.

 

Wings-ms steun aan ondernemers

 

Warm aanbevolen:

Ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Donnys,

 

Ben je al een beetje verder gekomen? Octrooien // Patenten......het blijft een relatief lastig onderwerp voor vele MKB bedrijven. In mijn praktijk zie ik de meeste MKB-ondernemers voortdurend actief in de doorontwikkeling van hun eigen ontwikkelde technologieen. Daarnaast denk ik dat de markt die je beschrijft nog voldoende niches heeft waarbij er wel ruimte is voor een dergelijk innovaties. Zeker in de hoek van industriele computers is er margetechnisch meer te halen als er de bereidheid is de kwaliteit / betrouwbaarheid / speciale condities waarbinnen de systemen moeten werken te betalen.

 

Het vinden van investeerders zou je wellicht ook wel eens via een kickstarter zoals een symbid.com kunnen maar dan moet je volgens mij eerst wat verder zijn in je businessplan. Oké, je gaf aan dat je praktijk gericht bent, daar is niets mis mee, maar je zult het investeerders wel duidelijk moeten maken hoe jij met het geinvesteerde vermogen een meerwaarde voor hun gaat neerzetten. Voor het geod kunnen sparren met een deskundige over de bescherming van je proaduct kun je altijd een onafhankelijk advies inwinnen bij de overheid(voormalig octrooicentrum). Ik verwijs dan meestal door naar Hans Helsloot (088-4440184) omdat hij altijd zeer volledig en correct te wekr gaat met duidelijke adviezen en informatie.

 

Veel succes!

Marcel Wetzels

Onverwacht bedrijven BV

Noord Brabantlaan 1A - Het Evoluon

5652LA Eindhoven

 

Tel. 040-7878542

www.onverwachtbedrijven.nl

Link naar reactie
  • 0
nou heb ik zitten denken, met een werkend model kan ik naar een fabrikant gaan die het produceert. probleem is, voor zover ik is er in Nederland geen fabrikant van computer kasten of die ook maar enig onderdeel maakt.

 

Via Google leveranciers vinden is tegenwoordig zeer lastig, zeker wanneer de meeste fabrikanten/groothandels niet echt veel aan SEO doen.

 

Er zijn bedrijven (fabrikanten en partner-fabrikanten) in Nederland die wel voor jouw iets kunnen betekenen. Alleen kan ik niet een webadres op het forum plaatsen. Maar ik denk dat je erachter zult komen.

 

succes,

William

Leidend groothandels- en inkoperbedrijvengids - netwerkadressen voor het zoeken en vergelijken van groothandels, leveranciers, importeurs en fabrikanten uit Nederland, Belgie en Europa. Met TradeBadge Leveranciersgoedkeuring. - www.itru.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.