• 0

Douanewaarde, terwijl geen aanschaf (BTW bij invoer)

Ik zit met het volgende,

 

wij krijgen een stuk hardware in bruikleen (er bestaat geen factuur) van uit Amerika om hier een test mee te doen. Nu hebben wij wel Inklaringskosten en BTW bij invoer moeten betalen bij ontvangst van het pakket.

 

De Douanewaarde is geschat op €290,-. Hoe kunnen wij dit geld terugvorderen of aankaarten dat wij dit stuk in buikleen krijgen?

 

TNT heeft voor ons bij de Douane aangifte gedaan terwijl dit dus niet noodzakelijk is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

TNT heeft voor ons bij de Douane aangifte gedaan terwijl dit dus niet noodzakelijk is.

 

Hoe je er bij komt dat dit niet noodzakelijk is weet ik niet. Douane aangifte is voor commerciële goederen namelijk altijd noodzakelijk. Immers moeten de formaliteiten altijd worden verricht of het nu om bruikleen gaat of niet. Als je dit had willen aankaarten had dit vooraf dienen te gebeuren en je tijdelijke inklaring moeten doen. Echter als je verder alleen BTW hebt betaald(welk je in je aangifte kan terug vragen) dan zou ik hier verder geen tijd aan verspillen.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ja had ook met een ATA carnet geregeld kunnen worden maar daar is de waarde eigenlijk te beperkt voor in vergelijk wat het opmaken van een ATA carnet kost. Weet niet wat die in de USA kost maar in NL vraagt de KVK er euro 185,- aan leges voor. Dit verhoud zich totaal niet tot de waarde waar TS het over heeft

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ja had ook met een ATA carnet geregeld kunnen worden maar daar is de waarde eigenlijk te beperkt voor in vergelijk wat het opmaken van een ATA carnet kost. Weet niet wat die in de USA kost maar in NL vraagt de KVK er euro 185,- aan leges voor. Dit verhoud zich totaal niet tot de waarde waar TS het over heeft

 

Maar dat is eenmalig aanschaffen als ik me niet vergis. Verder gebruik (voor meerdere zendingen) is dan gratis.

Link naar reactie
  • 0

ja dat klopt je kan met een ata carnet de halve wereld over maar is maar 1 jaar geldig......

 

Verlengen zal geen 187 euro kosten. Ik heb nog een cornet gehad om binnen Europa te gebruiken toen de grenzen nog niet open waren. Elke grenspost 2 loketten...... wat een ellende.....

Link naar reactie
  • 0

Heb geen idee wat verlengen kost maar denk ook gewoon euro 187,- zo gaan die zaken bij de KVK. Als je elke week het zelfde eur 1'tje of CVO komt aanbieden vragen ze daar ook het zelfde voor. Zo werkt dat nu eenmaal bij de KVK.

 

Gelukkig zijn de grenzen van de EU inderdaad verdwenen...... bespaard een hoop gestempel aan de grens........

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Let op!

 

Meerdere verzendingen van de spullen op het carnet, maar niet meerdere zendingen van USA naar NL !!

 

PS in de USA kost dat ding ook z'n 187 alleen dan in USD!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Het valt me wel op dat tnt post de inkomende pakketjes als een nieuwe bron van inkomsten beschouwt. Ze hebben er zelfs een speciale bv voor opgericht die dit afhandelt.

Voorbeeld:

 

Ik kocht sdram voor 65 usd en daar kwamen nog 8 dollar bij voor de verzending via post.

 

Doosje wordt hier 3 weken later aangeleverd met een rekening van 25 euro waarvan 12 euro btw en 13 euro "inklaringskosten".

 

Ik verbaas me hier wat over want ik heb altijd gedacht dat goederen onder een bepaalde factuurwaarde niet werden ingeklaard.

Link naar reactie
  • 1

Vanmiddag toch maar even de douanetelefoon gebeld om eens te vragen wat er precies aan de hand is. Vriendelijke medewerker snapte al meteen waar het over ging en zei dat hier vele telefoontjes over binnen komen. Probleem is dat in 2009 door Brussel is beslist dat ieder tot 150 euro vrij van invoerrechten mag invoeren. (Van buiten de EU natuurlijk)

Helaas heeft men toen vergeten om meteem vast te leggen dat die limiet ook voor de BTW zou gelden. Dat gemis is erkenl en men wacht nu dus al bijna 4 jaar op Brussel.

Link naar reactie
  • 0

vraag mij alleen af of de EU/landen dat wel willen? Invoerrechten is op een aantal artikelen natuurlijk 0% en vaak een wat kleiner percentage dan de BTW. Zeker als er goederen door particulieren worden geïmporteerd zou men aardig wat BTW mis lopen als die limiet verhoogd zou worden naar 150,- ? Antwoord van de douane is wel duidelijk.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Wat staat er op de factuur van TNT?

BTW bij import natuurlijk gewoon opgeven als voorbelasting en invoerrecht (4.7%? EUR 13.63?) + eventuele inklaar kosten gewoon opnemen als bedrijfskosten. Wel verzendbewijs retour sturen bewaren voor als er later vragen mochten komen.

 

Soms is het goedkoper om een paar euro verlies te nemen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.