• 0

voordeel van aanbieden tijdelijk arbeidscontract personeel

Hallo,

 

ik moet voor twee van mijn medewerkers het contract verlengen. Ik zit nu met de vraag of ik ze weer een jaarcontract of een vast contract moet aanbieden.

 

Gevoelsmatig willen zij natuurlijk graag een vast contract en wil ik gevoelsmatig graag een jaarcontract. De vraag is welke risico's er zijn voor beide partijen en wat dus een wenselijke afspraak is.

 

Er zijn een aantal factoren die meespelen.

-Beide werknemers hebben ze goed gefunctioneerd en we hebben prettig samengewerkt, dus ik denk dat de kans klein is dat in de komende 2 jaar (tijdsduur van nog 2 keer een jaarcontract) er een arbeidsconflict gaat ontstaan. Dat 'risico' durf ik wel aan.

-Als ze zouden willen zouden ze zonder problemen een andere baan kunnen vinden, ze zijn software ontwikkelaars en daarmee erg gewild. Het risico van werkloos worden is voor hen dus niet zo groot.

-We zijn een jong bedrijf en er bestaat het risico dat het economisch minder zal gaan en dat er mensen uit moeten. Ik weet dat je dan een ontslagvergunning kunt aanvragen, dit maakt het verschil met een tijdelijk contract ogenschijnlijk erg klein. Is dat ook zo?

 

gr,

 

Cor

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, het is natuurlijk veel makkelijker om een tijdelijk contract dat afloopt niet opnieuw te verlengen dan om een ontslagvergunning aan te vragen voor iemand met een vast contract.

 

Ik heb hier geen ervaring mee. Zou je kunnen schetsen waar ik aan moet denken?

Ik kan me voorstellen dat het nogal uitmaakt of de werknemer meewerkt of niet. Zou ik in dat kader in het contract kunnen opnemen dat zij bij een eventuele ontslagaanvraag geen protest zullen aantekenen of mag dat wettelijk niet.

Link naar reactie
  • 0

Dat soort kromme bepalingen in een arbeidscontract hebben geen waarde (dat weet je toch wel...?). Sterker nog: ik denk dat de kans groot is dat het tegen je werkt in het geval van een conflict.

Lees jezelf in (Google, HL etc.) over dit onderwerp, zou ik zeggen. Want je bent kennelijk al werkgever en dan zijn onderwerpen als arbeidsrecht en goed werkgeverschap toch erg belangrijk.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Cor,

 

Een bepaalde tijd arbeidsovereenkomst verlengen kan als u binnen de 36 maanden gezamenlijke duur en maximaal 3 opeenvolgingen blijft (tenzij de CAO iets anders uitwijst).

 

Het voordeel van een bepaalde tijd overeenkomst is dat deze automatisch eindigt wat er ook aan de hand is. Nadeel is dat u de gehele afgesproken duur moet uitzingen tenzij er een tussentijdse opzeggingsclausule in staat. Staat er geen tussentijdse opzeggingsclausule in en moet u onverhoopt bijvoorbeeld na 2 maanden in de verlenging van een van uw werknemers af, dan kan dat lastiger/kostbaarder blijken te zijn dan had u deze persoon voor onbepaalde tijd in dienst gehad.

 

Elk voordeel heeft zijn nadeel en omgekeerd. Maar als u voor bepaalde tijd verlengt met een jaar, zet er dan een tussentijdse opzeggingsmogelijkheid (geldt voor beide partijen!) in.

 

Hans van Dongen / 10-8-2013

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Zelfs al staat deze opzeggingsmogelijkheid in de arbeidsovereenkomst (bepaalde tijd), dan nog mag de werkgever het tijdelijke dienstverband niet zo maar opzeggen.

 

Als een werkgever een dergelijke arbeidsovereenkomst wil opzeggen, dan heeft hij van het UWV Werkbedrijf een ontslagvergunning nodig of dient hij de kantonrechter succesvol om ontbinding van de arbeidsovereenkomst te verzoeken.

Link naar reactie
  • 0

Houd ook alvast rekening met de wijzigingen in het arbeidsrecht a.g.v. de Wet werk en Zekerheid.

Vanaf 1 juli 2015 verandert de ketenbepaling. De huidige wetgeving bepaalt dat je na 3 jaar of bij het vierde contract, er een overeenkomst ontstaat van onbepaalde tijd. Dit wordt vanaf 1 juli 2015 2 jaar of bij het vierde contract (8 maanden (minus 1 dag) wordt het nieuwe 'jaar'contract)

 

Stel dat je nu (1-8-2014) weer een (tweede) contract voor bepaalde tijd afspreekt van een jaar, dan loopt deze door tot 1-8-2015.

Zou je dan een derde contract voor bepaalde tijd willen afsluiten, dan kan dat niet meer omdat de termijn van 24 maanden is overschreden (ivm nieuwe wetgeving). Houd daar dus nu alvast rekening mee!

Als je nu een nieuw contract voor bepaalde tijd aanbiedt (wat mijn voorkeur zou hebben), zorg er dan voor dat deze afloopt voor 1 juli 2015! Dan kun je namelijk alsnog een derde overeenkomst voor bepaalde tijd sluiten voor die datum.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.