• 0

Google Adwords, wel of geen opgave ICP?

Hallo allemaal,

 

Ik heb zojuist aangifte kwartaal 2 2013 ingevuld en opgestuurd. Ik heb betreft een aangeven van de verlegde btw en het terugvorderen als voorbelasting alles goed gedaan.

 

Echter zie ik op veel websites staan dat je zelf ook dan een opgaaf ICL moet doen. Daar is echter niks over te vinden op de sites die uitleg geven of op Higherlevel.

 

Mijn vraag is dus moet er dus wel of geen opgaaf ICL worden gedaan en zo ja welke rubrieken moet ik precies invullen.

 

Vorig kwartaal had ik wel een opgaaf icl ingevuld (voor Google adwords) bij rubriek 3A en toen kreeg ik een brief van de belastinginspecteur dat ik het verkeerd had gedaan (althans dan ik vraag 3B had moeten invullen) alleen zover ik uit de brief begreep had ik de aangifte ook verkeerd gedaan.

 

Hoppelijk kunnen jullie mij helpen ik neem aan dat er veel meer zijn die met dit probleem zitten.

 

Zie voorbeelden:

Voorbeeld 1:

Als ondernemer riskeert u een boete. Als u dit wilt voorkomen dan doet u er goed aan de eerste opgaaf Intra Communautaire Prestaties (ICP) direct na afloop van het eerste kwartaal van het jaar 2010 in te dienen.

 

Voorbeeld 2:

Let ook op dat de ondernemer zelf zorg draagt voor de opgaaf ICP”.

 

Zo zijn er erg veel site's die wel uitlegen hoe het moet met het aangeven in de omzetbelastingaangifte (welke rubrieken je in moet vullen). Maar die vervolgens totaal niet uitleggen hoe het nou precies met de opgaaf ICP zit.

 

P.S. ik neem aan dat de aangifte ICP ook op de zelfde datum als de kwartaal 2 aangifte moet worden gedaan (uiterlijk 31-07-2013) dus hopelijk kunnen jullie mij snel helpen, en indien bekend melden ofdat inderdaad op de zelfde datum binnen moet zijn of niet de ICL aangifte.

 

 

[titel aangepast en ondertekening verwijderd - mod]

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

De ICL is al weer een tijdje vervangen voor de ICP (de L van levering is de P van prestatie geworden) ;)

 

Hier vind je de informatie van de Belastingdienst over deze opgaaf. Het komt er in het kort op neer dat je de opgaaf ICP doet over jouw prestaties die jij hebt geleverd aan een afnemer buiten Nederland maar binnen de EU. In het geval van Google adwords levert Google de prestatie en die moet Google dus opgeven in een ICP.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Sorry dat ik zo laat heb gereageerd. Het gaat bij mij om Google Adwords en hoef ik zover ik kan zien geen ICP aangifte te doen. Wel is het erg raar dat ze het in de genoemde voorbeelden allemaal wel zeggen dat het moet. Dat klopt dan toch ook niet die sites met uitleg? Het staat daar verkeerd uitgelegd toch?

 

Ik heb ook wel eens 1 of 2 facturen gehad van Google Adsense inkomsten ik zal controleren of ik daar toen wel aangifte van had gedaan want dat moet wel blijkt uit jullie reacties.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Ruben,

 

Als er een reclamedienst wordt verleend aan een ondernemer binnen de EU, dan moet je dit verwerken in je btw-aangifte en een opgaaf ICP invullen. Zie: Btw berekenen bij diensten aan afnemers in andere EU-landen.

 

Heb je een reclamedienst binnen de EU afgenomen, dan moet je dit verwerken als ICV in je btw-aangifte. Je doet dan geen opgaaf ICP. Zie: Aangifte doen van goederen en diensten uit andere EU-landen.

 

Bekijk ook ons hulpmiddel ‘Diensten in en uit het buitenland’ om te weten wat je moet doen als je zaken doet met het buitenland.

 

Anoek

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het uitgezocht en bevestigd gekregen door u antwoord. Mijn dank daarvoor. Wat u zegt klopt dus inderdaad.

 

Echter zie ik op deze website dan toch verkeerde informatie staan omdat ze daar zeggen dat je wel een opgaaf moet doen van je adwords uitgaven zie: http://www.traffic-builders.com/tblog/zoekmachine-adverteren/mogelijk-hoge-btw-naheffingen-voor-google-adwords-adverteerders.html

 

Ik citeer: Let ook op dat de ondernemer zelf zorg draagt voor de opgaaf ICP”.

 

Terwijl dat dus volgens u en andere helemaal niet moet.

 

Hoi Ruben,

 

Als er een reclamedienst wordt verleend aan een ondernemer binnen de EU, dan moet je dit verwerken in je btw-aangifte en een opgaaf ICP invullen. Zie: Btw berekenen bij diensten aan afnemers in andere EU-landen.

 

Heb je een reclamedienst binnen de EU afgenomen, dan moet je dit verwerken als ICV in je btw-aangifte. Je doet dan geen opgaaf ICP. Zie: Aangifte doen van goederen en diensten uit andere EU-landen.

 

Bekijk ook ons hulpmiddel ‘Diensten in en uit het buitenland’ om te weten wat je moet doen als je zaken doet met het buitenland.

 

Anoek

Webcareteam Belastingdienst

 

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Dat is als het goed is vraag 3b. Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU en niet 4b. Leveringen/diensten uit landen binnen de EU.

 

En adwords valt als het goed is bij 4b en daarbij hoef je als het goed is geen icp aangifte te doen. Adsense valt als het goed is onder 3b en daar moet je inderdaad wel een icp aangifte voor doen.

 

Tenminste dat doe ik altijd en zover ik weet zou dat goed moeten zijn.

 

Ik kan me herinneren dat bij het invullen van de BTW aangifte via de website van de Belastingdienst bij vraag 4b (leveringen/diensten uit landen binnen de EU) het formulier zelf aangeeft dat er ook een ICP aangifte moet worden gedaan...

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Ik bespeur een misvatting, die evenwel verklaarbaar is door de omschrijvingen op het aangiftebiljet.

 

Als je de aangifte leest dan ben je al snel geneigd om "google adwords inkopen" aan te geven als 'omzet' bij vraag 4b (Koptekst prestaties uit het buitenland aan u verricht vraag 4b: leveringen/diensten uit landen binnen de EU)

 

Dat is echter onjuist! Het gaat om artikel 6 lid 1 wet OB'68 bij B2B levering

 

Artikel 6

 

1. De plaats van een dienst, verricht voor een als zodanig handelende ondernemer, is de plaats waar die ondernemer (JR: de afnemer) de zetel van zijn bedrijfsuitoefening heeft gevestigd.

 

De plaats van dienst is Nederland! Als een in de EU gevestigde ondernemer (bijv. google in Ierland) diensten levert aan een ondernemer-afnemer van die diensten in een ander EU-land dan wordt de plaats van dienst 'verlegd' naar het land waar de afnemer gevestigd is!

 

Het is dus geen dienst voor vraag 4b maar juist een in Nederland geleverde dienst voor vraag 2a (in de aangifte: (Koptekst verleggingsregelingen binnenland vraag 2a: leveringen/diensten waarbij de heffing van omzetbelasting naar u is verlegd)

 

En dat maakt de invulling van een ICP aangifte verplicht.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor je antwoord.

 

Dat word morgen een hoop aangiftes corrigeren en brieven schrijven naar het belastingkantoor (ik zag dat dat moest op het suppletie formulier als je ook de ICP wilt corrigeren.

 

Dat over adsense is wel juist? Adsense valt als het goed is onder 3b en daar moet je inderdaad wel een icp aangifte voor doen.

 

Bedankt alvast.

 

Belastingdienst webcare zou dit middels 1 brief naar het regiokantoor voor de ICP en 1 jaarsuppletie kunnen? Ik zag namelijk in een ander topic dat je ook jaar suppleties kan doen namelijk?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb het nog even nagezocht:

- Adsense zet ik inderdaad in 3b (Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU). Daar krijg ik bij het invullen de melding over de ICP aangifte.

- Adwords vul ik in bij 4b (Leveringen/diensten uit landen binnen de EU), zonder ICP aangifte.

 

Graag lees ik een reactie van het webcare team mbt. het standpunt van Joost over de verlegging cq. plaats van dienst en daarmee samenhangende rubriek in de aangifte. Mijn interpretatie was altijd dat vanwege de plaats van dienst (bij afnemer), de heffing van de btw werd verlegd.

 

In de toelichting lees ik bij 2a hierover dit:

"Vul deze vraag alleen in als: - U diensten hebt afgenomen waarbij een Nederlandse ondernemer de btw naar u heeft verlegd".

Bij 4b staat dat je die moet invullen wanneer:

"U hebt diensten afgenomen van een ondernemer uit een ander EU-land, die de btw naar u heeft verlegd".

Link naar reactie
  • 0

Als dat de toelichting bij de aangifte is, dan weet ik het ook niet meer. Blijkbaar dus toch vraag 4b.

 

Het artikel van de fiscalist waar Ruben Goudswaard naar verwees stamt nog van voor 2010. Het jaar waarin b2b diensten als hoofdregel belast werden bij de afnemer. Dat verklaart wellicht zijn stellingname.

 

Ik neem ik elk geval mijn woorden terug :-[

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.