• 0

BTW-administratie en retourzendingen webshop

Beste Higherlevelers,

 

De zoekfunctie van google en dit forum afgezocht maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden.

 

Wat gebeurd er met een retourzending van een klant van een webshop in de BTW administratie van de webshop?

 

Natuurlijk zijn er kosten gemaakt waar ik de BTW van aftrek, zoals de pick & pack kosten van het fulfillment bedrijf en de verzending, deze zullen dan ook blijven staan.

 

Maar hoe wordt de BTW beschouwt van het 'verkochte' product, kan dit als niet verkocht beschouwt worden? Zo ja, moet dit op een bepaalde manier in de administratie worden weergegeven en hoe, of kan dit weggelaten worden?

 

Mvg en bijvoorbaat dank,

 

Max

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De verkoop wordt precies omgekeerd.

Dus:

Omzet debet

BTW af te dragen debet

Vorderingen op klanten credit

 

Fulfillmentkosten blijven staan. die veranderen niet.

De verkoop wordt dus gewoon ongedaan gemaakt (reken er even op dat de klant 100% retour krijgt)

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor het snelle inspringen.

 

In ons excel administratie kan dit makkelijk doorgevoerd worden. Is er verplicht dat er voor onze 'papieren administratie' hier een credit factuur of iets in die richting voor wordt opgesteld?

Link naar reactie
  • 0

Je moet kunnen aantonen dat de transactie zoals geregistreerd heeft plaatsgevonden. Een creditnota is de eenvoudigste manier, maar bewaar ook bewijs van retourzending!

 

Bewijs van retour zending kan lastig zijn. Zelf krijg ik wel eens een paket retour en dan is de verpakking het enige papieren bewijs. Niet handig, om (delen van) de kartonnen dozen in je administratie te moeten opslaan. Soms krijg ik iets retour in een enveloppe zonder afzender, zonder de originele verpakking, zonder factuur of pakbon. Soms is daar via email contact over geweest, soms per telefoon. Dan is de retourbetaling per bank het enige bewijs dat je hebt. Is dat niet voldoende?

 

Een transactie die niet heeft plaatsgevonden, is het eigenlijk niet. Je hebt er tijd en kosten aan besteed om het te verkopen, te leveren en weer terug te kopen. Dus eigenlijk zijn er 2 transacties: 1x verkoop en levering. 1x teruglevering en terugbetaling.

 

Ik weet niet, of het de belasting iets uitmaakt, hoe je dat inschat, als je maar wel BTW afdraagt over het verschil tussen de BTW over alle betaalde omzet en de BTW over alle gemaakte kosten. Alles wat per bank gaat is denk ik het makkelijkst aan te tonen met de uitdraai van de banktransacties.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

dozen bewaren lijkt me onzin. Retourbetaling en evt correspondentie is voldoende in zo'n geval. Je moet wel inderdaad 2 transacties registreren (bedoelde ik ook). 1 x positief en 1x negatief. Eventueel verschil doordat je de klant minder retour geeft is dan nog steeds omzet die belast is.

 

Gemaakte kosten is een separaat verhaal. Die zien op je voorbelasting en niet op de btw over je omzet!

Link naar reactie
  • 0

dozen bewaren lijkt me onzin. Retourbetaling en evt correspondentie is voldoende in zo'n geval. Je moet wel inderdaad 2 transacties registreren (bedoelde ik ook). 1 x positief en 1x negatief. Eventueel verschil doordat je de klant minder retour geeft is dan nog steeds omzet die belast is.

 

Gemaakte kosten is een separaat verhaal. Die zien op je voorbelasting en niet op de btw over je omzet!

 

Klopt. Over verzendkosten heb je ook BTW in rekening moeten brengen. Die kosten met de BTW daarover moet je ook terugbetalen aan de klant. Soms komt een klant iets persoonlijk ruilen of terugbrengen. Dan maak ik een notitie met artikel, naam, datum en retourbedrag. Ook handig, als iemand 1x iets koopt en 2x wil retourneren.

 

Bij inkoop heb je meestal BTW betaald. De betaling ging van het banksaldo af en de waarde gaat als voorraad in de boeken.

Dan verkoop je, + BTW, krijgt geld in kas of bank, en de waarde van het verkochte wordt afgeboekt uit de voorraad.

Dan komt het terug, het gaat weer terug in de voorraad en het volle bedrag moet je terugbetalen, gaat dus kas of bank weer uit.

 

Maar wat te doen als het retour geleverde minder waarde heeft dan toen je het opstuurde? De verpakking is vaak kapot, het artikel is beduimeld, je kunt het soms alleen nog in de uitverkoop kwijt. Per saldo heb je dan minder in kas of bank, en vaak ook een artikel in voorraad dat minder waard is geworden. Kun je dan denk ik, met een afwaardering van de voorraad weer op reële waarde aanpassen.

 

Voor de BTW is het: eerst betalen, dan ontvangen, en weer terugbetalen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.