• 0

Parallelimport en productgarantie

Hallo allemaal,

 

Mijn bedrijf importeert merk-producten. Los van de wettelijk productgarantie biedt het merk vaak aanvullende garantie. Voorbeeld: op de doos staat 3 jaar garantie. Moet de Nederlandse importeur (waar ik dus géén zaken mee doe) mij nu helpen als ik een garantieclaim indien of dient dit geclaimd te worden bij mijn eigen leverancier? Even los van het feit dat het wellicht niet fair zou zijn. Ik ben opzoek naar de juridische juistheid. Als ik een auto in Duitsland koop heb ik namelijk ook gewoon fabrieksgarantie in NL. Ze zullen me niet met open armen ontvangen maar dat maakt me niet uit.

 

Zelf brengt google mij niet veel verder. Er is veelal oudere documentatie. Beschikt er iemand wellicht over juridische documentatie?

 

Alvast bedankt!

 

Gr,

EB

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Los van de wettelijk productgarantie...

 

...wat is die wettelijke productgarantie? Wie claimt die? Bij wie? En wie is dan aansprakelijk?

 

Jij koopt in. In Europa? Bij wie? Wat heb je afgesproken over garantie-claims?

 

In elektronica is het niet ongebruikelijk dat garantie-reparaties afgehandeld worden door gespecialiseerde service-bedrijven in Oost-Europa. Daar heeft de merkeigenaar een overeenkomst voor die al dan niet via de groothandel doorgeschoven wordt naar de detailhandel. Daar zijn ook logistieke bedrijven bij betrokken.

 

Wat jouw positie in die keten is, moet je met je leverancier bespreken. Er is niet ergens een loket waar je de garantierechten kan claimen. Maar in het belang van je klanten is het wel handig als je dit goed uitzoekt, anders blijft de aansprakelijkheid aan jou plakken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie.

 

Met wettelijke productgarantie bedoel ik: de garantie die een consument van mij krijgt. Ik koop inderdaad binnen de EU in. Voor garantie zaken kan ik gewoon terecht bij mijn inkoopkanalen. Aangezien dit niet om de hoek is vraag ik mij af wat de Nederlandse importeur uiteindelijk moet doen, moet hij mijn garantieclaim afhandelen of zegt ie letterlijk: ''zoek het maar uit''.

 

Ik ga er toch wel van uit dat ik niet aansprakelijk ben voor de garantietermijn die op de verpakking staat. M.a.w. als er 10 jaar garantie wordt gegeven door merk x. Dan is m.i. het merk hier ook verantwoordelijk voor. Als mijn leverancier opeens niet meer bestaat kan ik ook nergens terecht.

 

Begrijpelijk dat er niet ergens een loket is waar ik garantie kan claimen. Daar ben ik ook niet naar op zoek. Wat ik bedoel, als ik een auto koop bij de Duitse volkswagen dealer in Munchen (lekker ver...) en de motor draait in de soep, hoef ik echt niet naar Munchen te karren om mijn garantie te krijgen. Die wordt gewoon verholpen door een NL VW dealer. Met auto's werkt dit dus wel, zou dit dan met consumentenproducten ook niet zo zijn?

 

Groet,

EB

 

Link naar reactie
  • 0
Die wordt gewoon verholpen door een NL VW dealer. M

Klopt, door een dealer, en dus in dit voorbeeld uitdrukkelijk niet door de importeur.

 

Zijn er dealers van jouw product die ook het onderhoud en de garantie uitvoeren?

 

Met wettelijke productgarantie bedoel ik: de garantie die een consument van mij krijgt.

Een verwarrende term. We kennen 2 soorten garantie: de wettelijke garantie en de fabrieksgarantie.

De wettelijke garantie is - in Nederland - dat de consument van het product mag verwachten dat het deugt en blijft deugen gedurende een redelijke termijn, zo niet dan heeft de consument recht op reparatie of vervanging

De fabrieksgarantie is de garantie die de fabrikant aan het product geeft: een bepaalde termijn met uitsluiting van specifieke onderdelen, omstandigheden en oorzaken (bij auto's bijvoorbeeld roesten van binnenuit, slijtage, banden, etc etc, pakkingen, lagers etc)

 

Edit: Het staat jou vrij om daarnaast nog een eigen verkopers of leveranciersgarantie aan te bieden, maar daar ben je dan volledig zelf verantwoordelijk voor. Je kunt daarbij - om in de analogie te blijven - denken aan de Bovag garantie bij koop of reparatie. De bovag-garantie is volledig voor risico van de verkopende/reparerende partij, eventueel met een onderliggende garantieverzekering en waar mogelijk verhaal / beroep op fabrieksgarantie en coulance

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De dealers van mijn product nemen bij garantieclaims contact op met de importeur (zij kopen daar ook in). De importeur lost het dan op. Onderhoud is nvt.

 

Het voorbeeld van de autodealer is hypothetisch, maar ik kan me voorstellen dat e.e.a. in samenspraak is met de importeur van VW.

 

Precies, ik zie nu je edit:

 

De wettelijke garantie is allemaal prima, dat is in orde. Bij wie moet ik dan zijn voor de fabrieksgarantie (die op de verpakking staat)? Moet ik die bij mijn buitenlandse leverancier claimen of kan ik hiermee bij de NL importeur aankloppen? (het blijft hetzelfde merk namelijk).

Link naar reactie
  • 0

 

He had al gekeken naar de uitleg over garantie en conformiteit? Dan zie je dat de klant zich kan wenden tot zijn verkoper, die op zijn beurt verhaal gaat halen bij zijn leverancier. De merkeigenaar blijft buiten beschouwing. Al is dat wel een wespennest. Kijk maar naar deze zaak over geïmporteerde Yamaha motors.

 

Ik kan me voorstellen dat de Nederlandse importeur zich niet verplicht voelt om een oplossing aan te reiken voor parallel geïmporteerde probleemgevallen. Zeker als die importeur onafhankelijk is (geen dochterbedrijf) van de merkeigenaar.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Is het volgens de wet niet gewoon heel erg simpel ?

 

De garantie aan de consument moet door de importeur, welk bedrijf dat ook is, nageleefd worden.

 

Je kan dus deze verantwoording nooit bij een ander neerleggen omdat deze toevallig dezelfde produkten verkoopt tenzij je hierover natuurlijk een afspraak gemaakt hebt waardoor dit weer wel kan.

Link naar reactie
  • 0

Tja, misschien begrijp ik het dan wel fout maar: ik regel ook de wettelijke garantie. Maar niet de aanvullende garantie; als er op de verpakking 10 jaar garantie staat geef ik 2 jaar garantie. De overige 8 jaar laat ik zeker niet via mij lopen. Die extra garantie is iets van het merk zelf. Misschien was mijn vraag een beetje onduidelijk maar bij wie moet ik dan garantiezaken claimen als klanten bijvoorbeeld na 4 jaar terug komen met een kapot product? Logischerwijs zou zijn mijn leverancier, maar wat als die dan niet meer bestaat? Dan moet er toch iets of iemand zijn waar ik terecht kan (of waar ik die klant naar toe kan sturen)?

 

Gr,

EB

Link naar reactie
  • 0

Dan zul je dus rechtstreeks contact moeten op nemen met de fabrikant van het product dus als je BIjv als het product een dvd-speler van Sony is dan zul je met Sony Nederland contact moeten opnemen.

Maar ik heb al mee gemaakt dat ze zeggen het is geen Europees model. Dus u moet Bijv contact opnemen met Sony azie om daar je garantie verder te claimen.

www.erotiekspecialisten.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan zul je dus rechtstreeks contact moeten op nemen met de fabrikant van het product dus als je BIjv als het product een dvd-speler van Sony is dan zul je met Sony Nederland contact moeten opnemen.

Maar ik heb al mee gemaakt dat ze zeggen het is geen Europees model. Dus u moet Bijv contact opnemen met Sony azie om daar je garantie verder te claimen.

 

Hi Roy,

 

Dit is al iets meer wat ik bedoel. Ik weet zeker dat mijn producten allemaal Europese modellen zijn (deze modellen bestaan namelijk niet buiten Europa). Nou mocht dit op grote schaal gaan spelen dan richt ik me wel tot het merk. Ik verwacht dit echter niet natuurlijk maar ik wil wel graag weten waar ik op moet rekenen. Het merk wat mijn bedrijf verkoopt is een absoluut a-merk in een niche (met - zo mag je aannemen - dito kwaliteit). Ik verwacht dus niet al te veel problemen.

 

Allen bedankt zover!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Is het volgens de wet niet gewoon heel erg simpel ?

 

De garantie aan de consument moet door de importeur, welk bedrijf dat ook is, nageleefd worden.

Nee, zo werkt het niet. Wettelijke garantie houdt in dat de verkoper de garantie af moeten handelen en zich juist niet mag verschuilen achter anderen.

 

Als TS iets verkoopt met op de doos '3 jaar garantie', dan zal TS daarvoor moeten zorgen en is het het probleem van TS hoe hij eventueel daaraan verbonden kosten verhaalt op de zijn leverancier.

 

De enige verantwoordelijkheid die voor de importeur geregeld is, is bij productaansprakelijkheid. Maar dat is iets van geheel andere orde.

Link naar reactie
  • 0

Is het volgens de wet niet gewoon heel erg simpel ?

 

De garantie aan de consument moet door de importeur, welk bedrijf dat ook is, nageleefd worden.

Nee, zo werkt het niet. Wettelijke garantie houdt in dat de verkoper de garantie af moeten handelen en zich juist niet mag verschuilen achter anderen.

 

Als TS iets verkoopt met op de doos '3 jaar garantie', dan zal TS daarvoor moeten zorgen en is het het probleem van TS hoe hij eventueel daaraan verbonden kosten verhaalt op de zijn leverancier.

 

De enige verantwoordelijkheid die voor de importeur geregeld is, is bij productaansprakelijkheid. Maar dat is iets van geheel andere orde.

 

Is correct, ik was van de situatie uitgegaan de inporteur en verkoper 1 en dezelfde partij zijn, zoals de situatieschets van TS

Link naar reactie
  • 0

Voordat ik als ondernemer ben begonnen, heb ik een paar jaar bij een importeur van consumenten elektronica gewerkt.

Hier hadden we ook veel last van parellelimport.

 

Als een consument een defect aan zijn apparaat heeft binnen de garantie, dan gaat deze naar de (web)winkel waar hij die heeft gekocht. Vervolgens gaat de (web)winkel naar zijn leverancier. Vervolgens gaat dit helemaal terug de keten in naar het Europees hoofdkantoor van het merk en wordt dit gecrediteerd of gerepareerd.

 

Als een consument of bedrijf bij een importeur aanklopt met een defect product wat niet verhandeld is via de importeur dan is deze niet verplicht de garantie te verzorgen.

 

Wat je vaak ziet bij bijvoorbeeld auto's, als deze via parallelimport verkocht is, dan neemt de lokale dealer de reparatie op zich en vergoed het hoofdkantoor de reparatie.

Maar bij consumentenelektronica is dit niet gebruikelijk.

Link naar reactie
  • 0

 

Als een consument een defect aan zijn apparaat heeft binnen de garantie, dan gaat deze naar de (web)winkel waar hij die heeft gekocht. Vervolgens gaat de (web)winkel naar zijn leverancier. Vervolgens gaat dit helemaal terug de keten in naar het Europees hoofdkantoor van het merk en wordt dit gecrediteerd of gerepareerd.

 

 

Er is een papieren spoor en een fysiek traject. Steeds meer elektronicamerken sluiten overeenkomsten met logisteke dienstverleners die retouren (van winkels en webshops) verzamelen en direct doorsturen naar reparatiebedrijven in Roemenië (oa Flextronics).

 

Hoe je daar als parallelimporteur weer tussenkomt, moet je waarschijnlijk regelen via de leverancier in het buitenland. Die kopen vaak restpartijen van dealers en groothandels op, die zich op hun beurt gecommiteerd hebben aan hoeveelheden die ze op de eigen markt niet goed kwijt kunnen.

 

Het is een eigenaardig wereldje die parallelhandel. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.