• 0

Balans; Hoe en wat

Beste,

 

Om een BV op te richten hebben wij onder andere een accountantsverklaring nodig en moeten wij met een balans van het bedrijf (was een eenmanszaak en een vof) naar de accountant toe om deze te kunnen krijgen. De begroting en jaarverslag hebben wij bijna af, maar hier wordt geen genoegen mee genomen of ik moet de balans door de accountant laten maken (kost veel).

 

Over de balans heb ik alleen nog een aantal vragen.

Wij hebben de volgende situatie:

Gezamenlijk hebben wij een inventaris van € 20000,-

Een auto ter waarde van € 4000,-

Op de bank € 5000,-

Debiteuren € 20000,-

Crediteuren € 5000,-

Eigen vermogen: ?

4 laptops totale waarde van € 5000,- (in 2003 aangeschaft)

 

De volgende vragen heb ik:

Waar gaat de afschrijving van de laptop heen (naar de debet of naar de credit kant en naar welk onderdeel gaat deze heen)?

Wat is precies eigen vermogen (kan ik daarvoor mijn inventaris bij optellen?)?

 

Misschien is dat al eens behandeld, maar zag door de bomen het bos niet meer. Weet misschien iemand waar ik terecht kan met dit soort vragen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij (administratiekantoor) kunnen je helpen. Voor de handtekening heb je wel een accountant nodig, maar die hebben wij gelukkig ook binnen ons netwerk.

 

De vraag over je balans / afschrijving:

 

Kortweg drukt het eigen vermogen de waarde van de BV uit, dus bezittingen minus schulden. Je inventaris is daar dus een onderdeel van.

 

Als je afschrijft neem je een stuk van de kosten van een DPM in een periode. Je crediteert de balans dan voor dat bedrag, en debiteert de verlies en winst rekening (kosten).

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Wij hebben ook nog 20000 EUR totaal aan debiteuren. Onder welke categorie bij Credit mag ik deze 20000 EUR weer plaatsen?

Ikzelf zou denken aan eigen vermogen (maar mijn gedachte lijkt mij aan de andere kant ook weer niet logisch omdat je dit niet bezit).

Link naar reactie
  • 0

De post Debiteuren wordt gezien als een kortlopende vordering en wordt om die reden onder de vlottende activa op debetzijde van de balans gepresenteerd.

 

De post ontstaat uit het draaien van omzet. Het draagt bij aan het resultaat. (dus omzet minus kosten) Het uiteindelijke resultaat wordt toegevoegd aan het eigen vermogen.

 

Om de balans in evenwicht te brengen moet je dus het eigen vermogen verhogen met het bedrag van de debiteuren. (Houdt indien nodig rekening met BTW!)

 

succes!

 

avi

www.aimin.nl

Link naar reactie
  • 0

Is er ook een site waar ik de afschrijvingstermijnen kan vinden? Bijvoorbeeld een computer is in 3 jaar (dit weet ik wel), maar in hoeveel jaar moet ik bijvoorbeeld een tafel, bureau of een stoel afschrijven?

Of geldt het alleen voor computers en hard en software en auto's dat je in 3 jaar af moet schrijven?

Link naar reactie
  • 0

Is bij mij een stukje uit de praktijk en een stukje logisch verstand....

Belangrijk bij dit soort zaken is dat je een consistente boekhouding voert....

Dus als je eenmaal voor 4 jaar afschrijven kiest, dan niet het jaar daarop een andere afschrijvingsperiode hanteren.

 

Ik weet niet zozeer waar je dit allemaal kunt vinden op het Net...maar mocht je nog wat vragen hebben kan dat gewoon hier op HL/Pioniersforum ....

 

of gewoon een persoonlijk berichtje naar mij.....

(Zolang ik er maar geen dagtaak aan heb...anders lopen mijn betalende klanten bij me weg.. ;) )

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Waar gaat de afschrijving van de laptop heen (naar de debet of naar de credit kant en naar welk onderdeel gaat deze heen)?

Wat is precies eigen vermogen (kan ik daarvoor mijn inventaris bij optellen?)?

 

Ik wil niet heel lullig doen maar het lijkt mij van essentieel belang voor een ondernemer dat hij of zij een redelijk begrip heeft van de eigen administratie en het verschil tussen winst en verliesrekening en balans weet.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Om te bepalen wat de afschrijvingstermijn van iets is moet je antwoord geven op 1 vraag: Wat is de economische levensduur van het gereedschap ofwel: hoe lang gaat dit gereedschap onder normaal gebruik mee?

 

Ik kan me voorstellen dat er een redelijke mate van slijtage is?

Ik zou ook meenemen in welke mate het gereedschap voorzien is van electronische snufjes. Hoe meer techniek hoe korter de levensduur.

 

Aangezien ik uitga van redelijk intensief gebruik van kwalitatief goede spullen zou ik kiezen voor een termijn van 2 tot 4 jaar. Laat je ervaring spreken!

 

En het is al eerder geschreven: probeer consistent te blijven. Ieder soortgelijk stuk inventaris een gelijke afschrijvingstermijn.

 

Succes!

 

gr.

 

avi

www.aimin.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.