• 0

Bemiddeling voor reisdiensten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraagje over het bemiddelen van reisdiensten.

Op dit moment doe ik dit voor een Nederlandse tour operator.

Volgens de belastingdienst geldt de regel: "De omzetbelasting is verschuldigd in het land waar het reisbureau is gevestigd waarvoor bemiddeld wordt".

Bij bemiddeling voor een Ned. tour operator ben ik dus btw plichting (over de marge) in Nederland. Voor Tour operators uit het buitenland dus in het buitenland.

Ik zou me dan moeten registreren bij de belastingdienst in het buitenland. Voorzover duidelijk.

 

Ik wil echter ook losse accommodaties in het buitenland aan gaan bieden op de Nederlandse/Belgische markt. Direct via de eigenaar, dus niet via een tour operator.

Hoe zou dit qua btw aangifte in zijn werk moeten gaan ?

 

Roby

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil echter ook losse accommodaties in het buitenland aan gaan bieden op de Nederlandse/Belgische markt. Direct via de eigenaar, dus niet via een tour operator.

Hoe zou dit qua btw aangifte in zijn werk moeten gaan ?

 

Losse accommodaties is nogal een vaag begrip. Ik ga ervan uit dat het gaat om in het buiten Nederland en België maar binnen de EU gelegen vakantiewoningen die in het bezit zijn van particulieren.

 

Je bemiddelt dus voor onroerende zaken waarbij de prestatie (de verhuur) belast is in het land waar de onroerende zaak gelegen is. In dat geval zijn jouw bemiddelingsdiensten (en overigens ook de verhuurdiensten als je rechtstreeks zou verhuren voor de eigenaars) belast in het land waar de onroerende zaak is gelegen.

 

Maar het is een heel specifiek onderwerp. Ik zou advies inwinnen bij een adviseur die thuis is in het onderwerp - deze kan op basis van jouw plannen een passend advies geven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Op dit moment doe ik dit voor een Nederlandse tour operator. Volgens de belastingdienst geldt de regel: "De omzetbelasting is verschuldigd in het land waar het reisbureau is gevestigd waarvoor bemiddeld wordt".

 

 

Het taalgebruik is verwarrend. Een reisbureau bemiddelt voor een touroperator. Maar de belastingdienst veronderstelt dat er vervolgens weer iemand bemiddelt voor het reisbureau? Is dat jouw rol?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Hartelijk dank voor de reacties.

Wij zijn zelf het reisbureau (en in sommige gevallen overigens ook tour operator) en bemiddelen rechtstreeks voor de Nederlandse of buitenlandse accommodatie-eigenaar. Er zit dus verder niemand tussen.

 

Groet,

Roby

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens de belastingdienst geldt de regel: "De omzetbelasting is verschuldigd in het land waar het reisbureau is gevestigd waarvoor bemiddeld wordt".

 

 

Zonder de laatste toevoeging is het redelijk duidelijk. Jij bent immers het reisbureau in Nederland. Anders is het wartaal of niet op jou van toepassing. Vraag dan om verduidelijking.

 

Waar komt die regel vandaan?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wellicht bestaat er nog wat verwarring over het begrip reisbureau. De reisbureauregeling geldt voor ondernemers die op eigen naam handelen tegenover reizigers. Het bemiddelen bij de verkoop van reizen door een ander, zoals de meeste kantoren doen die gevestigd zijn in winkelgebieden en de term 'reisbureau' op de gevel of pui hebben staan, valt niet onder de reisbureauregeling. Dus wat we in het spraakgebruik reisbureau noemen, maar slechts namens de reisorganisator reizen verkoopt, valt niet onder de reisbureauregeling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.