• 0

Hoe studiekosten aftrekken wanneer gedeeltelijk gefinancierd door subsidie?

Geachte forumleden,

Ik hoop dat het toegestaan is om een vraag te stellen terwijl ik nog niet op andere wijze aan het forum heb bijgedragen!

Ik ben ZZP'er, werkzaam in de media, en heb afgelopen februari een cursus in het buitenland gevolgd die mij ongeveer 3000 euro kostte en waarvoor ik 500 euro aan reiskosten gemaakt heb.

Nu is het echter zo dat ik van een ideëel fonds in mijn sector een subsidie van 2000 euro heb ontvangen om deze cursus te kunnen volgen, en daarnaast van de organisator van de cursus een bijdrage van 250 euro voor de reiskosten heb ontvangen.

Nu vraag ik mij af hoe ik dit moet opgeven bij de Belastingdienst. Is het zo dat ik:

a) Een bedrag van 1250 aan cursuskosten opvoer? (Namelijk mijn totale kosten van 3000 + 500, minus de twee bijdragen van 2000 en 250.)

of

b) Pro forma facturen schrijf voor deze 2000 en 250 euro en deze dus bij mijn omzet voeg, en vervolgens het volledige bedrag van 3500 euro opvoer als cursuskosten?

of

c) Een andere mogelijkheid waar ik nog niet aan gedacht heb?

(Ik ben voor mijn werkzaamheden vrijgesteld van BTW en voor de cursus werd geen BTW in rekening gebracht, dus dit komt er niet bij kijken.)

Bij voorbaat mijn dank voor uw inzichten!

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Rob,

Als je de cursus gedaan hebt om je vakkennis op peil te houden, mag je 73,5% van de cursuskosten min de subsidie opvoeren als kosten. Voor de reiskosten is 73,5% aftrekbaar, ook nadat je daar eerst de vergoeding van afgetrokken hebt. Voor de af te trekken reiskosten geldt een maximum van € 1500.

Was de cursus gericht op het verwerven van nieuwe kennis (ander werkgebied bv.), dan mag je de reiskosten niet aftrekken en geldt voor de cursuskosten een drempel van € 250.

Met vriendelijke groet,

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

• 0

Als je de cursus gedaan hebt om je vakkennis op peil te houden, mag je 73,5% van de cursuskosten min de subsidie opvoeren als kosten. Voor de reiskosten is 73,5% aftrekbaar, ook nadat je daar eerst de vergoeding van afgetrokken hebt. Voor de af te trekken reiskosten geldt een maximum van € 1500.

De aftrekbeperking tot 73,5% geldt toch echt alleen voor seminars, congressen en studiereizen. Dat Rob de cursus in het buitenland gevolgd heeft, maakt het niet meteen een studiereis.

Als de cursus door Rob gewoon gevolgd is voor het op peil houden van zijn vakkennis en de kenmerken van een seminar/congres (passief) ontbreken dan lijkt mij de aftrekbeperking niet aan de orde.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Als je de cursus gedaan hebt om je vakkennis op peil te houden, mag je 73,5% van de cursuskosten min de subsidie opvoeren als kosten.

Van een aftrekbeperking vanwege 'gemengde kosten' lijkt mij ook (zoals Joost al zei) helemaal geen sprake te zijn in dit geval.

• 0

Als je de cursus gedaan hebt om je vakkennis op peil te houden, mag je 73,5% van de cursuskosten min de subsidie opvoeren als kosten.

Van een aftrekbeperking vanwege 'gemengde kosten' lijkt mij ook (zoals Joost al zei) helemaal geen sprake te zijn in dit geval.

En voor wat het waard is: ik onderschrijf de mening van Joost en Peter geheel.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar