• 0

Nog te betalen schuld aan Belastingdienst na opheffen van BV.

Voorgeschiedenis.

 

Jammer na 16 jaar de stekker er uit te moeten trekken maar zo gaan dingen nu eenmaal. :-[

Ik heb de afgelopen jaren slecht gedraaid. Ik werd gedwongen om zelf aangifte te doen van de BV's (Een Holding en een werkmaatschappij. Dit vanwege de kosten (normaal 4000 Euro per jaar bij registeraccountant). De twee BV's draaiende gehouden met vermogen uit Privé maar ook dat hou je niet vol.

Uiteindelijk heb ik niet op tijd mijn jaaropgave vennootschapsbelasting gedaan vanwege de moeilijkheden die ik had bij het invullen. Ga er maar eens als redelijke leek achter zitten dan en probeer dan maar een een geconsolideerde aangifte in te dienen voor de twee BV's waarbij alles klopt (Balans en verlies- en winstrekening) .

Belastingdienst deed mij een voorstel om de BV's op te heffen want dan zouden zij de boetes, inmiddels opgelopen tot rond de 8000 Euro, terug brengen naar een meer acceptabel bedrag.

Inmiddels zijn de twee BV's opgeheven en zijn schulden en baten weggewerkt. Blijft echter een boete over van 250 euro over het niet op tijd indienen van VPB over 2011.

 

Nu moet ik zeggen dat ik het helemaal gehad heb met de belastingdienst. Ik wil best belasting afdragen maar ik maak al jaren verlies. De belastingdienst en hun eisen voor de VPB hebben mij moeten besluiten om de BV's op te heffen. Ik ben nooit kwaadwillend geweest en heb alles rekeningen uiteindelijk betaald. Het was juist de belastingdienst die er voor gezorgd heft dat ik niet meer verder kon omdat ik niet zag hoe ik aan de boetes op korte termijn kon voldoen.

 

Ik blijf niet stil zitten en was alweer een beetje op weg om weer iets nieuws aan te pakken maar ik vraag mezelf af of ik de boete van 250 euro, die nu open staan, nog moet betalen. De BV's bestaan niet meer. De VPB's heb ik achteraf helemaal verzorgd want inmiddels weet ik hoe ik dat moet doen. Ik ben dus overall vanaf behalve die boete.

De boete moet worden voldaan door de Holding die niet meer bestaat en is uitgeschreven begin juni 2013.In mijn ogen kan dat niet of er moet sprake zijn van mismanagement door de bestuurders. Van mismanagement kan geen sprake zijn als de enige overtreding het niet tijdig indienen van de VPB is. Daarnaast gaat het maar over 250 euro.

In mijn bril zitten glazen van bijna 600 euro per stuk maar die 250 euro heb ik veel meer moeite mee. Ik wil toch hun een hak zetten al was het maar om ergens genoegdoening te krijgen. Bijvoorbeeld voor de belastingrechter.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
.In mijn ogen kan dat niet of er moet sprake zijn van mismanagement door de bestuurders. Van mismanagement kan geen sprake zijn als de enige overtreding het niet tijdig indienen van de VPB is. Daarnaast gaat het maar over 250 euro.

 

In de ogen van de Wet en jurisprudentie is het indienen van de VPB-aangifte een van de taken van een bestuurder. Het niet of niet tijdig voldoen daaraan is een van de zaken die juist wel bestuurdersaansprakelijkheid kan opleveren

 

Ik wil toch hun een hak zetten al was het maar om ergens genoegdoening te krijgen. Bijvoorbeeld voor de belastingrechter.

Be carefull what you wish for, principekwesties zijn vaak een kostbare zaak. Wil je dit echt voor laten komen bij de belastingrechter???

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Belastingdienst deed mij een voorstel om de BV's op te heffen want dan zouden zij de boetes, inmiddels opgelopen tot rond de 8000 Euro, terug brengen naar een meer acceptabel bedrag.

Inmiddels zijn de twee BV's opgeheven en zijn schulden en baten weggewerkt. Blijft echter een boete over van 250 euro over het niet op tijd indienen van VPB over 2011.

 

Dus als ik het goed begrijp heeft de belastingdienst jou geadviseerd hoe de boetes voor de BV's terug te brengen van € 8.000,00 tot € 250,00 - waarbij de BD buiten haar boekje gaat omdat zij niet mag adviseren, maar waarbij de BV's (en indirect jij als bestuurder) flink van geprofiteerd heeft.

 

Nu moet ik zeggen dat ik het helemaal gehad heb met de belastingdienst. Ik wil best belasting afdragen maar ik maak al jaren verlies.

 

Even voor jouw beeld, niet jij maar de BV maakt verlies. En bij verlies betaal je dus geen VPB en hoef je die dus niet af te dragen.

 

De belastingdienst en hun eisen voor de VPB hebben mij moeten besluiten om de BV's op te heffen.

 

De Belastindienst stelt geen eisen aan de VPB, dat doet de wet. En als je geen winst hebt gemaakt heb je ook geen last van de VPB. En als je winst hebt gemaakt draag je een deel van die winst af aan de staat. Dat is het enige wat de belastingdienst doet. Als dat de reden is om je BV's op te heffen dan lijkt mij die emotioneel, niet op feiten gestaafd in strijd met je taak als bestuurder. Als de reden het jarenlange verlies en geen uitzicht op verbetering is dan heb je in mijn ogen een punt.

 

Ik ben nooit kwaadwillend geweest en heb alles rekeningen uiteindelijk betaald. Het was juist de belastingdienst die er voor gezorgd heft dat ik niet meer verder kon omdat ik niet zag hoe ik aan de boetes op korte termijn kon voldoen.

 

Maar het is de taak van de BV, en dus van haar bestuurders, om tijdig de aangiftes in te dienen. Het is jouw taak als bestuurder om op de hoogte te zijn van de regels en als je dat niet bent is het jouw taak om die kennis in te kopen. Ga je nu de belastingdienst verwijten dat jij niet de kennis hebt om problemen te voorkomen. Dat is de omgekeerde wereld.

 

Ik wil toch hun een hak zetten al was het maar om ergens genoegdoening te krijgen. Bijvoorbeeld voor de belastingrechter.

 

Dus de mensen die jou hebben geholpen de schade terug te brengen van € 8.000,00 tot € 250,00 wil jij een hak zetten? Ik denk dat jouw perceptie toch niet helemaal goed is. En de rechter zal daar net zo over denken.

 

Ik begrijp dat de druiven zuur zijn, maar dit uit rekken zal het zeker niet zoeter maken.

My 2 cts: zet er een streep onder en ga door met je leven. Een procesgang zal je veel meer kosten dan de, terecht, opgelegde boete van € 250,00.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het was juist de belastingdienst die er voor gezorgd heft dat ik niet meer verder kon omdat ik niet zag hoe ik aan de boetes op korte termijn kon voldoen.

 

Alhoewel het vaker wordt geroepen is de Belastingdienst nooit de werkelijke oorzaak van een bedrijfsbeëindiging of faillissement. Ik hoor nogal eens mensen die roepen dat ze plotseling enorme aanslagen terwijl ze helemaal geen geld hadden en daarom failliet gingen. Terwijl aanslagen en ook boetes gewoon te voorzien (en berekenen) zijn, zo transparant is het wel en je betaald nooit meer belasting dan je inkomen hebt. En als ze zelf niet weet hoe het werkt, moet je die kennis inkopen.

 

Als je het geld niet meer hebt om kennis in te kopen is er al lang iets anders aan de hand. Je hebt de afgelopen jaren slecht gedraaid zeg je zelf al. Dat is de werkelijke oorzaak. Die laatste 250 euro is hooguit het laatste druppeltje. Flauw en emotioneel om dan de belastingdienst een hak te willen zetten, terwijl ze je zo te lezen nog bereidwillig hebben geholpen ook.

 

Maar ik snap de emotie van het moment wel, het is niet leuk om na 16 jaar ondernemen de stekker er uit te moeten trekken. Sterkte!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zo kun je het ook bekijken. Ze hebben mij een eenvoudige en goedkope uitweg gegeven. Wel baal ik er van dat het zo moet. waarschijnlijk ben ik nog niet echt toe aan het afscheid nemen. Ik had er veel energie in gestoken alleen lukte het de laatste jaren niet.

Ik had het zo nog niet bekeken en ik neem jullie reacties mee. Ze hebben mij een uitweg gegeven omdat er geen andere uitweg was. Ik moet zeggen dat ik er nog steeds mee bezig ben maar dat ik mijn pijlen op de nieuwe activiteiten moet richten. Ik kan het waarschijnlijk nog moeilijk verwerken dat ik zo afscheid heb moeten nemen.

Ik zal de 250 betalen en dan over naar een nieuwe markt. Daar kan ik mijn energie beter aan besteden.

Bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.