• 0

Boeken teruggaaf carry back?

Voor mijn (startende) eenmanszaak heb ik geprofiteerd van de carry back regeling, waardoor verliezen in de aanloopfase werden verrekend en ik een teruggaaf heb ontvangen.

 

Nu ben ik bezig met mijn aangifte IB 2012, en realiseer ik me dat ik deze teruggaaf waarschijnlijk moet verwerken in mijn administratie??

 

Als ik zoek via Google zijn er wel veel artikelen die de mogelijkheden van carry back/forward beschrijven, maar ik kan geen info vinden over de administratieve kant. Enerzijds het heeft het misschien betrekking op inkomstenbelasting dat is ingehouden toen m'n bedrijf nog niet bestond en daarom prive. Maar anderzijds had ik niet van deze regeling gebruik kunnen maken als ik nu geen ondernemer zou zijn.

 

M'n vraag is dus of ik deze teruggaaf moet opnemen in m'n administratie. Indien dit zo is vraag ik me ook af welke journaalregels hier bij horen :)

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bedoelt da tje de teruggave administratief zou moeten verantwoorden? Dat hoeft niet, de teruggaaf is namelijk geen inkomen maar een terugbetaling van iets dat je al betaald had.

 

Uit jouw administratie blijkt dat je verlies hebt geleden. Dit is verwerkt in jouw aangifte IB. Dit verlies wordt eerst verrekend met aanslagen in voorgaande jaren (carry back). Dit is gebeurd en daardoor werd het fiscalenkomen in het voorgaande jaar lager. Je hoefde dus over dat jaar minder belasting te betalen en omdat dit alwas gebeurd (via de werkgever) krijg je het verschil terug.

 

IB is altijd een privé-zaak en wordt dus niet administratief in de eenmanszaak verwerkt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.