• 0

Eenmanszaak naar VOF, hoe met investering auto omgaan?

Beste dames en heren! Dit is mijn eerste bericht op HL en bezoek deze site al geruime tijd.

 

Ik ben ondernemer en ben actief vanuit een eenmanszaak welke op korte termijn overgaat naar een VOF. Er zullen twee vennoten fulltime actief zijn (de ander en ik) de winstverdeling zal einde van het jaar 50/50 bedragen.

 

Ik vraag mij het volgende af. Ik twijfel om te investeren in een vervoersmiddel, een Opel Ampera. Al dan niet gedeeltelijk middels voordelige rentevoet te financieren. Deze auto komt dan op mijn eenmanszaak of straks de V.O.F. te staan. De andere vennoot zal dergelijke investering niet aangaan en zal in een privé auto gaan rijden met KM vergoeding naar de V.O.F. Wat betekent dit nu in de praktijk voor de V.O.F.? Ik ga de verplichting aan of ik voldoe de financiële verplichting vanuit privé. Maar wordt de andere vennoot daarmee ook gelijk voor 50% eigenaar van de Ampera die ik heb betaald?

 

Hoe ga ik in de V.O.F. met de KIA, MIA en VAMIL om? Deze aftrekposten hebben betrekking op de auto. Trek ik deze alleen af op mijn deel van de winst middels mijn IB? Dus resultaat € 130.000/2 = 65.000 per vennoot. of komt dit ten laste van de volledige € 130k?

 

Nu heeft een Ampera vele voordelen wanneer er een redelijke winst wordt behaald. Kan iemand mij vertellen wat er gebeurd als ik te weinig rendement behaal? Stel ik behaal door slechte omstandigheden € 30.000 winst uit onderneming

Zelfstandigen aftrek € 7.280

Startersaftrek € 2.123

 

Bruto investeringsbedrag € 38.235,54.

KIA =28% x € 38.235,54 x 42% € 4.496,50

MIA = 36% x € 38.235,54 x 42% € 5.781,21

VAMIL = 75% x € 38.235,54 x 42% € 12.044,20

 

Ik betaal dan niet voldoende IB om alles te kunnen verrekenen. Krijg ik dan op papier een verlies uit onderneming? Of kan ik het volgende jaar alsnog afschrijven? ik heb over dit jaar in het ergste geval loon uit loondienst te verrekenen (volgens mij).

 

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag TY

 

Je kunt de auto kopen als zogenaamd buitenvennootschappelijk vermogen. De auto is dan fiscaal een auto van de zaak, alleen staat deze buiten de vof. Met je vennoot maak je vervolgens afspraken over de verrekening van de autokosten.

 

Tav de Ondernemersaftrekken. Als die zorgen voor verlies dan schuift dat door naar volgende jaren en wordt het alsnog verrekend.

 

Als de auto buitenvennootschappelijk is dan komt de MIA, KIA en VAMIL alleen jou toe.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag TY

 

Je kunt de auto kopen als zogenaamd buitenvennootschappelijk vermogen. De auto is dan fiscaal een auto van de zaak, alleen staat deze buiten de vof. Met je vennoot maak je vervolgens afspraken over de verrekening van de autokosten.

 

Tav de Ondernemersaftrekken. Als die zorgen voor verlies dan schuift dat door naar volgende jaren en wordt het alsnog verrekend.

 

Als de auto buitenvennootschappelijk is dan komt de MIA, KIA en VAMIL alleen jou toe.

 

Groet

Joost

 

 

Bedankt voor je reactie Joost!

 

Ik ben met een risico analyse bezig waarbij ik duidelijk uitgestippeld wil hebben wat er gebeurd met de aftrekposten wanneer er te weinig inkomende winst uit onderneming is.

 

Jou reactie is mij helder Joost. Echter bel ik zojuist met de belastingtelefoon, welke mij na veel bladeren het volgende weet te vertellen (en meerdere malen bevestigd).

De KIA, MIA en VAMIL kunnen niet meegenomen worden naar een volgend jaar. De aftrekposten moeten met hetzelfde percentage worden toegepast als de investering. Daarna vervalt het simpelweg.

 

Dus 40.000 investeren is hetzelfde jaar 28% KIA 36% MIA. Dit kan niet doorgeschoven worden tenzij ik jaar één 20k en jaar 2 20K betaal.

Zelfstandigenaftrek mag ik wel meenemen.

 

Mag je zelf willekeurig de volgorde bepalen? of eerst 14% Vrijstelling, zelfstandigen & startersaftrek en daarna KIA MIA VAMIL? Of zelfstandigen en startersaftrek doorschuiven en alleen 14% en KIA MIA en VAMIL aftrekken?

 

Ik begrijp dat er in geen situatie loon uit hetzelfde jaar verrekend mag worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De KIA, MIA en Vamil schuiven niet door, maar leiden tot aftrekposten in het jaar van aanschaf. Ook als dat tot een verlies leidt of tot een winst die te laag is om de volledige zelfstandigenaftrek mee te kunnen benutten. Die (resterende) zelfstandigenaftrek schuift dan door (tenzij je starter bent). Als laatste pas je de MKB-winstvrijstelling toe, die in geval van een verlies negatief is.

 

De betaling splitsen ten behoeve van de investeringsaftrek werkt alleen indien het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik is genomen. Alleen in dat geval geldt namelijk een betalingscriterium.

 

Wat bedoel je met de laatste zin? Uiteindelijk zijn inkomsten uit dienstbetrekking en winst uit onderneming allebei box-1-bestanddelen, zodat deze ook binnenjaars verrekend kunnen worden (tenzij een verlies als gevolg van terugkeer uit de BV betreft).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De KIA, MIA en Vamil schuiven niet door, maar leiden tot aftrekposten in het jaar van aanschaf. Ook als dat tot een verlies leidt of tot een winst die te laag is om de volledige zelfstandigenaftrek mee te kunnen benutten. Die (resterende) zelfstandigenaftrek schuift dan door (tenzij je starter bent). Als laatste pas je de MKB-winstvrijstelling toe, die in geval van een verlies negatief is.

 

De betaling splitsen ten behoeve van de investeringsaftrek werkt alleen indien het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik is genomen. Alleen in dat geval geldt namelijk een betalingscriterium.

 

Wat bedoel je met de laatste zin? Uiteindelijk zijn inkomsten uit dienstbetrekking en winst uit onderneming allebei box-1-bestanddelen, zodat deze ook binnenjaars verrekend kunnen worden (tenzij een verlies als gevolg van terugkeer uit de BV betreft).

 

Dank voor je reactie!

 

Het idee leek mij simpel, maar na mijn contact met de fiscus wordt het kopen van een Ampera een slechte investering wanneer ik niet voldoende winst maak. Ik was in de veronderstelling dat ik meerdere jaren had om de aftrek te benutten.

 

1) Ik ben starter. Betekent dat in jou bericht dat een starter de zelfstandigenaftrek niet mee kan nemen naar het jaar daarop bij te weinig omzet/winst uit onderneming?

2) de Fiscus verteld mij dus dat de aftrekposten niet tot verlies mogen leiden. Bij te weinig omzet (winst) vervalt mijn recht op het onbenutte deel van de milieu aftrekpost.(in ieder geval de extra aftrekposten KIA en MIA)

3) De MKB winstvrijstelling wordt nihil (0) bij verlies toch lijkt mij?

4) Volgens de Fiscus kan ik de KIA en MIA alleen gedeeltelijk doorschuiven naar ratio van betaling, bijvoorbeeld 50% om 50%.

5) met mijn laatste zin bedoel ik het volgende. Ik was in de veronderstelling dat wanneer ik een grote afschrijving doe, stel € 25.000. Dat ik dit wanneer het tot een verlies leidt, ten dele kon verrekenen van inkomen uit loon eerder dit jaar (30K). Antwoord van de Fiscus is dus nadrukkelijk Nee, aftrekpost vervalt.....

 

Krijg ik gewoon verkeerde informatie via de belastingtelefoon?

Link naar reactie
  • 0

1) Ik ben starter. Betekent dat in jou bericht dat een starter de zelfstandigenaftrek niet mee kan nemen naar het jaar daarop bij te weinig omzet/winst uit onderneming?

 

Dat ligt wat ingewikkelder. Bij een starter kan de zelfstandigenaftrek tot een negatief inkomen leiden, dit negatieve inkomen wordt verrekend met inkomen in voorgaande jaren en vormt dus feitelijk een aftrekpost in die jaren. Als de ondernemer geen starter meer is dan kan de zeflstandigenaftrek niet leiden tot een negatief inkomen en wordt de resterende aftrek meegenomen naar het volgende jaar.

 

2) de Fiscus verteld mij dus dat de aftrekposten niet tot verlies mogen leiden. Bij te weinig omzet (winst) vervalt mijn recht op het onbenutte deel van de milieu aftrekpost.(in ieder geval de extra aftrekposten KIA en MIA)

 

Die volg ik niet. MIA is een extra aftrekpost en kan gewoon leiden tot verlies. De VAMIL is eigenlijk een sigaar uit eigen doos (versneld afschrijven betekent dat je later niet meer kunt afschrijven) maar mag ook gewoon tot een negatief inkomen leiden.

 

3) De MKB winstvrijstelling wordt nihil (0) bij verlies toch lijkt mij?

 

Nee, bij een verlies leidt de MKB-winstvrijstelling tot een verhoging van het inkomen (dus een minder groot verlies).

 

4) Volgens de Fiscus kan ik de KIA en MIA alleen gedeeltelijk doorschuiven naar ratio van betaling, bijvoorbeeld 50% om 50%.

 

Nee, relevant is de ingebruikname. Als de ingebruikname plaats vindt in 2014 dan is het mogelijk om hier creatief in te zijn, afhankelijk van de betaling van het goed.

 

5) met mijn laatste zin bedoel ik het volgende. Ik was in de veronderstelling dat wanneer ik een grote afschrijving doe, stel € 25.000. Dat ik dit wanneer het tot een verlies leidt, ten dele kon verrekenen van inkomen uit loon eerder dit jaar (30K). Antwoord van de Fiscus is dus nadrukkelijk Nee, aftrekpost vervalt.....

 

Krijg ik gewoon verkeerde informatie via de belastingtelefoon?

 

Ja, maar dit zijn ook verschrikkelijk ingewikkelde vragen voor de medewerkers die je daar aan de lijn krijgt. De aftrekposten (KIA, MIA en evt. VAMIL) leiden tot aftrekposten die tot een negatief inkomen kunnen leiden. Dit negatieve inkomen wordt eerst verrekend met je inkomen uit het eerdere jaar (30k) wat leidt tot een teruggave van de betaalde loonheffingen. Als er daarna nog negatief inkomen resteert wordt dat verrekend met inkomen in eerdere jaren en dat kan ook weer leiden tot een teruggave van de betaalde loonheffingen.

 

Een antwoord van de fiscus is overigens alleen nadrukkelijk als het zwart op wit door de inspecteur op papier gezet is. Alle andere vormen (belastingtelefoon, gesprekken etc.) leiden nooit tot rechtszekerheid. De vragen die jij stelt hoeven overigens helemaal niet door de inspecteur bevestigd te worden, die vinden hun basis in de geldende wet- en regelgeving en zijn redelijk makkelijk te onderbouwen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie info!

 

Ik zet hier even een simpel rekenvoorbeeld onder elkaar. Stel ik zou uitgaan van worst case scenario op mijn investering. Is onderstaand resultaat dan correct in jullie ogen?

 

Jaar 1: Jaar 2:

winst na aftrek kosten € 30.000 | € 50.000

Investering: € 40.000 | 0

 

Zelfstandigenaftrek: € 7.280 | € 7.280

Startersaftrek: € 2.123 | € 2.123

KIA: € 11.200 | 0

MIA: € 14.400 | 0

VAMIL: € 30.000 | € 10.000

 

Winst minus posten: € -35.003

MKB Winstvrijstelling € 4.900,42

Totaal: € -30,102,58

 

Inkomen uit loon € 30.000 (zelfde boekjaar)

 

Saldo IB 2013 is dan alsnog € -102,58 wat eventueel te verrekenen is met IB 2012.

 

Deze investeringen zijn het meest aantrekkelijk wanneer je in de 52% IB zit. De MKB winstvrijstelling valt in deze setting ook negatief uit. Waarschijnlijk kan de VAMIL in dit rekenvoorbeeld beter worden verlaagd.

 

Begrijp ik het nu dan goed, of maak ik alsnog een fout?

Link naar reactie
  • 0

@TY19

 

Naast de juiste opmerking met Joost pas je de Vamil niet juist toe. Je mag de auto tot 75% versneld afschrijven in het eerste jaar. Afschrijving = afschrijvingskosten -/- restwaarde. Je gaat ervan uit dat de Ampera na vijf jaar niets meer waard is. Nu denk ik inderdaad dat de waarde van de Ampere behoorlijk zal kelderen omdat je na 60 maanden gewoon zult moeten bijtellen en de interesse in de zakelijke markt dan behoorlijk gedaald zal zijn voor deze auto, maar je zult er zeker niet niets voor vangen.

 

Reëel en verdedigbaar lijkt mij dat de auto na vijf jaar € 10.000,00 waard zal zijn. Dat betekent dat de afschrijving over vijf jaar € 30.000,00 is. Daar mag je dus in het eerste jaar € 22.500,00 over afschrijven. Het restant wordt daarna normaal afgeschreven, dus in de vier jaren daarna mag je (€ 7.500,00 / 4 =) € 1.875,00 afschrijven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als die MKB winstvrijstelling het verlies niet met 14% zou verminderen, dan zou ik een hele andere analyse maken.

 

Wat de VAMIL betreft, daar had ik inderdaad even niet aan gedacht, ik ging uit van 100% afschrijving.

In plaats van VAMIL kan ik ook willekeurig afschrijven (als starter). Dus dan schrijf ik dat jaar, bij te weinig winst, praktisch niets af.

 

Bedankt voor al jullie informatie. Erg nuttig! Ook zeker voor andere.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Ik ben inmiddels wat verder en loop tegen wat complexe zaken aan.

 

De eenmanszaak heb ik over laten gaan in de VOF, dit is per begin deze maand (september) gebeurd.

ik heb een week daarvoor een nieuwe auto gekocht en gekregen. De auto is op mijn eigen naam gezet omdat het een eenmanszaak / vof betreft. Er heeft nog geen BTW verrekening plaatsgevonden dit kwartaal, waarbij ik de btw over € 47K terug moet vragen.

 

Nu is het even het geval dat het aan mijn eenmanszaak gefactureerd is, en heb het met eigen middelen betaald. De auto staat op eigen naam máár waar boek ik de factuur nu? in de VOF? Volgens de belastingdienst is het een probleem omdat de naam van mijn eenmanszaak is veranderd en de onderneming feitelijk gestaakt is. (Ik heb één woord van mijn firma naam laten vervallen) Als deze op mijn privé naam zou staan, dan had het niets uitgemaakt. Ik heb hier wel een brief over gestuurd naar de belastinginspecteur, maar dat zal wel even duren.

 

Tweede zaak is dat zowel ik als mijn compagnon een auto voor de zaak kopen met privé middelen. Die van mij kost 47K, die van mijn compagnon 10K. Hoe kan je in de praktijk nu het beste met de boekingen en de kosten omgaan? Het lijkt mij niet dat de inbreng in verhouding moet staat in het op te eisen winstdeel, aangezien wij tegen 50/50 willen delen in het resultaat. Daarnaast dienen de vennoten afzonderlijk de autokosten voor eigen rekening te nemen en trekt deze van zijn eigen resultaat af? Voor gereden zakelijke kilometers vind misschien een verrekening per KM plaats waardoor een vennoot die heel veel km rijd, daarvoor ook iets meer resultaat uit onderneming krijgt? Of kunnen de kosten het best als algemene kosten worden bestempeld? Dan is het weer niet eerlijk wanneer vennoot A veel meer prive rijd of een veel duurdere verzekering heeft oid.

 

Omdat wij met privé middelen kopen, wat betekend dit nu? Mijzelf een lening verstrekken van 47K lijkt mij in deze vorm onlogisch, bij een BV zou dat wellicht wel kunnen. Door mijn investering krijg ik KIA, MIA en kan willekeurig afschrijven. Kan ik daarnaast het ter beschikking gestelde kapitaal belastingvrij terugstorten? Het lijkt me namelijk dat de auto's ook op de balans komen, ook al staan ze op privé naam. Door de BTW teruggaaf worden de auto's zakelijk ingebracht lijkt me.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.