• 0

Suppletie BTW voor afgesloten boekjaar - in welk boekjaar hoort dit?

Ik heb een suppletie voor de BTW gedaan die betrekking heeft op vorig boekjaar en ook een voor het jaar daarvoor. Nu vraag ik me af hoe ik dit in de boekhouding moet verwerken, aangezien vorige boekjaren al zijn afgesloten.

 

De bankmutatie verwerk ik in het boekjaar waarin deze plaats vind neem ik aan, dus vermoed ik dat ik de balansrekening BTW vorige jaren als tegenrekening gebruik. Klopt dit?

 

En de correctie zelf, hoort die in het boekjaar waar de suppletie betrekking heeft? Indien dit het geval is, welke datum gebruik ik dan in de journaalpost?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je de jaartsukken opmaakt voor een bepaald jaar, dan komt het soms voor dat naar voren komt dat de aangegeven BTW over dat jaar niet juist was. Dat blijkt dan uit de balans.

Vervolgens dien je dan een suppletie in over dat jaar.

 

Dan heb je dus voor dat jaar een BTW schuld (of vordering) op de balans staan en het bedrag van de suppletie valt daar tegenover weg wanneer de betaling (of de ontvangst) een feit is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het blijkt inderdaad uit dat er nog saldo is op post Te vorderen BTW hoog. Dit komt omdat ik destijds facturen heb ingeboekt in dat boekjaar nadat dat jaar al was afgesloten. Ik heb toen een suppletieformulier verzonden en geld terug ontvangen.

 

Moet ik nu op 31 december van 2011 een memoriaalboeking maken waarin ik dit saldo overboek naar Te verrekenen BTW, welke vervolgens weer tegengeboekt wordt in een later boekjaar wanneer ik het bedrag ontvangen heb?

Link naar reactie
  • 0
Moet ik nu op 31 december van 2011 een memoriaalboeking maken waarin ik dit saldo overboek naar Te verrekenen BTW, welke vervolgens weer tegengeboekt wordt in een later boekjaar wanneer ik het bedrag ontvangen heb?
ja, zoiets doe ik tenminste wel (maar dan met post BTW Vorige Jaren); conform de eerdere opzet van mijn boekhouder.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.