Ik heb geen zin om naar mijn werk (terug) te gaan

Aanbevolen berichten

Zou de zomervakantie het moment bij uitstek zijn waarop loonslaven geen zin meer hebben om naar hun werk terug te gaan, en al dan niet roekeloos voor het ondernemerschap te kiezen? Met het idee dat ze voortaan lekker thuis, met hun voeten in een teiltje water en een glaasje bubbels onder handbereik, in vier uurtjes per week een topinkomen bij elkaar sprokkelen?

 

Toch maar even gezocht naar cijfers. Het aantal startersinschrijvingen bij de KvK kent voor de zomer een dieptepunt, maar na de zomer geen stijging. In november en december wederom een dip maar in januari de piek boven alles uit. Dus toch niet de zomervakantie, maar de kerstvakantie? Of hebben mensen na de zomer nog zes maanden nodig om de moed te verzamelen? Natuurlijk is 1 januari wel een mooi psychologische datum om te beginnen. Een nieuw jaar, een nieuw begin...

 

De piek, en geen kleine ook, van surseances van betaling is trouwens in juni. Het aantal faillissementen is in mei het hoogst.

 

Bron: http://www.kvk.nl/over-de-kvk/over-het-handelsregister/cijfers-handelsregister/

 

In welke maand ben jij begonnen en waarom in die maand?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Geen aardige tenaamstelling "loonslaven" voor mensen die doorgaans ook gemotiveerd naar hun werk gingen en een boterham verdienen om hun kroost op te kunnen laten groeien e.d. Ik heb de tijd nog gekend dat men daar ook trots op was. Alles teniet gedaan en op de schroothoop gegooid door idiote bestuurders, politiekers en wanbeslissers, die in een zucht naar "licht" de zzp-roes aanwakkerden. Immers beter een zzper die weer even "uit beeld" is dan al die "kneuzen" een uitkering te moeten geven.

 

Voor het overgrote deel van de producerende ondernemers, zijn alle mensen uiteindelijke potentiële gebruikers van hun producten. Ongeacht de hoedanigheid waarmee ze hun geld kunnen verdienen. Als dienstverlener b-to-b heb je daar natuurlijk niet bepaald het complete plaatje van meegekregen.

 

Voor mij, als producerende ondernemer, is het uiterst belangrijk, dat er welvaart is in alle lagen en gelederen van de bevolking. Dat er zo weinig mogelijk overheidslasten en onzinnige bemoeienis is en dat de mensen weer gemotiveerd worden en het idee hebben te weten waarvoor ze werken en opbouwen. Dat laatste is ze door de politiek ontnomen en de politiek zal (heel snel) moeten inzien dat deze elementen weer worden teruggebogen. Lukt het ze niet om er het juiste klimaat voor te scheppen, zullen de producerende ondernemers met lede ogen moeten aanzien dat de markten worden verwoest en zullen dienstverleners in nutteloosheid ten onder gaan.

Link naar reactie

Geen aardige tenaamstelling "loonslaven" voor mensen die doorgaans ook gemotiveerd naar hun werk gingen en een boterham verdienen om hun kroost op te kunnen laten groeien e.d.

 

Laat me verduidelijken: met die eerste zin bedoel ik in dit geval juist de mensen die zichzelf loonslaaf voelen en daarom besluiten te gaan ondernemen. In dit geval is het absoluut niet beledigend bedoeld. Sorry voor de verwarring en excuus als ik die suggestie hebt gewekt.

 

Dat gezegd hebbende, ik gebruik de term op andere momenten ook wel eens gekscherend. Ook voor mezelf toen ik dat jarenlang was. Ook toen ik nog in fabrieken vakantiewerk deed aan de lopende band. En ik ben trots daar te hebben gestaan, want dat heeft me verrijkt met inzichten die me nog dagelijkse van pas komen. Neerkijken op mensen met een loondienstverband doe ik dan ook zeer zeker niet.

 

Welnu, het was bedoel als luchtig zomers topic, kunnen we daar naar terug? :)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Het kan natuurlijk ook zijn dat mensen de motivatie opdoen om zelf te gaan ondernemen niet als ze met vakantie thuis zijn, maar als ze hard aan het werk zijn in het zoveelste project dat slecht wordt geleid of dat een andere kant op gaat dan het zo moeten gaan, of in het algemeen op een manier dat de ondernemer in spe denkt "dat zou ik toch zelf veel beter kunnen allemaal".

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.