• 0

Eenmanszaak en emigratie: belastingzaken

Momenteel heb ik in Nederland een eenmanszaak met een redelijke omzat (ik ben ZZP'er). De eenmanszaak bestaat sinds begin 2012. Vorig jaar heb ik het resultaat opgegeven als resultaat overige werkzaamheden. Over 2013 zal ik aangifte doen als ondernemer, zo heb ik afgesproken met de belastingdienst.

 

Ik ga voor het einde van het jaar verhuizen naar Zweden. De eenmanszaak wil ik staken, in Zweden wil ik gewoon in loondienst gaan of misschien een Zweedse eenmanszaak opzetten.

 

Ik doe graag in Nederland aangifte want in Nederland heb je aftrekposten waar ik gebruik van wil maken. Ook al staak ik mijn eenmanszaak in oktober dan kom ik daarvoor in aanmerking omdat ik aan de eisen voldoe (o.a. urencriterium). Dit is bevestigd door de belastingdienst.

 

In het jaar van emigratie mag je zelf kiezen in welk land je aangifte doet (NL heeft daarvoor een verdrag met Zweden), maar geldt dit ook voor winst uit onderneming?

 

Klopt het dat mijn winst 2013 bepaald wordt bij het staken van mijn onderneming, en dat ik over die winst in Nederland belasting betaal, omdat ik daarvoor kies op basis van eerdergenoemd verdrag?

 

Met andere woorden, kan de Zweedse fiscus mijn winst niet belasten omdat het beschouwd wordt als jaarwinst van mijn onderneming en ik een deel van dat jaar in Zweden woonde? Wordt dat teniet gedaan door het staken van de eenmanszaak?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.