loading
Ga naar inhoud
nsuro80
Verberg

BTW correctie privé gebruik zakelijke auto

vraag

Mijn zakelijke auto is 15 jaar oud. Cataloguswaarde is zo'n €60.000. De bijtelling is zeer weinig, aangezien de waarde in het economische verkeer niet meer in de buurt komt van de aanschafwaarde.

 

Echter bedraagt de BTW correctie voor privégebruik €900 (1,5% van €60.000). De kans bestaat dat dit aanzienlijk meer is dan de totale BTW aftrek voor deze auto. Ik ging nog uit van het oude systeem waarbij het een percentage van de bijtelling was. Daar heb ik me dus in vergist.

 

Mijns inziens zijn er drie mogelijkheden. Kunnen jullie aangeven of dit correct is?

 

1. BTW correctie privégebruik in aftrek brengen op totale BTW aftrek en dus wellicht meer BTW moeten betalen dan ik aan aftrek heb.

 

2. De verhouding zakelijke privé berekenen en het percentage prive kilometers corrigeren op de €900. Stel 30% privé; €180 correctie privégebruik.

 

3. De auto voor de omzetbelasting privé houden en dus geen BTW over autokosten aftrekken. In dit geval kan ik toch wel van de zakelijke kilometers de BTW terugvorderen als de verhouding zakelijk privé bekend is? Dus in de praktijk hetzelfde als optie 2?

 

 

 

Naast bovenstaande las ik dat er op basis van een rapport van Ecorys ("Zicht op zakelijke (auto)mobiliteit") van uitgegaan mag worden dat de verhouding zakelijk / prive landelijk gemiddeld 25% / 75% is en dat je het totale BTW bedrag op deze manier mag splitsen. Kan iemand me vertellen of dit correct is?

 

Alvast hartelijk dank,

 

Marcel

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dag Marcel,

 

Je opties 1, 2 en 3 zijn correct in hun aannames. Bij 2 en 3 wel de aantekening dat je die verdeling ook echt moet kunnen aantonen. Plus dat je de keuze of de auto voor de BTW zakelijk is niet van jaar tot jaar opnieuw kunt maken.

 

Rapport van ecorys is achterhaald. De 75% regeling bestond tm juni 2011.

 

Groet

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik wil je niet graag corrigeren Joost, want waarschijnlijk heb je wel gelijk, maar:

 

Als de verhouding Privégebruik/Totaalgebruik bekend is (door middel van een kilometeradministratie) dan moet je (volgens mij) volgens de Belastingdienst met het daadwerkelijke privégebruik rekenen. Dus stel 30% van de gemaakte kilometers zijn privé dan moet je 30% van de voor dat jaar aan autokosten teruggevorderde BTW betalen (inclusief de eventuele BTW bij aanschaf van de auto over de afschrijvingsjaren). En dus niet 30% van de 1.5% van de cataloguswaarde. Dus als je puntje 2 zo bedoelt dat je 30% van de 900 euro rekent klopt dat dus niet (alhoewel 30% van 900 geen 180 is maar 270).

 

Ook heb je officieel volgens mij niet de keuze of je de forfaitaire berekening of de daadwerkelijke berekening toepast: Als je een kilometeradministratie hebt mag je de forfaitaire berekening niet toepassen. (Nu is het natuurlijk nogal makkelijk om er voor te zorgen dat je geen kilometeradministratie meer hebt).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dag Joost,

 

Hartelijk dank voor je snelle reactie!

 

In principe kan ik heel eenvoudig aantonen d.m.v. mijn facturen wanneer ik waar geweest ben. Is het voldoende om die km's bij elkaar op te tellen en in mindering te brengen op het totaal aantal gereden kilometers per jaar? Of moet het net zo strikt als de kilometerregistratie om bijtelling te voorkomen?

 

Gr. Marcel

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik neem aan dat je je zakelijke km's ook bijhoudt voor de 19 cent per km aftrek in de IB.

Als je dan op 1-1 en op 31-12 een foto maakt van de km-stand (markeer de foto ook met een datum) dan heb je imho voldoende aangetoond wat de verhouding is.

 

Groet

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

1. BTW correctie privégebruik in aftrek brengen op totale BTW aftrek en dus wellicht meer BTW moeten betalen dan ik aan aftrek heb.

 

 

Is bovenstaande correct?

 

Op http://www.abab.nl/eindejaarstip-correctie-aftrek-privegebruik-auto lees ik " De bijtelling over een jaar kan echter nooit hoger zijn dan de daadwerkelijk in aftrek gebrachte omzetbelasting gedurende dat jaar." Het is me echter niet duidelijk of dit geldt voor de totale BTW over het jaar, of voor de BTW gerelateerd aan de auto.

 

Bijvoorbeeld:

 

Totale BTW aftrek over het jaar = € 5000

BTW aftrek voor autokosten = € 600

Berekende BTW correctie Q4 = € 1000

 

Moet ik de BTW nu corrigeren voor € 1000 , of kan ik volstaan met € 600?

 

Alvast bedankt,

 

Nico

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Die quote geldt in principe voor de btw die gerelateerd is aan de auto, MAAR ik ben heel benieuwd waar ze zich bij ABAB op baseren. Ik had de indruk dat deze beperking (bijtelling is maximaal de afgetrokken btw) niet meer gold.


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik had de indruk dat deze beperking (bijtelling is maximaal de afgetrokken btw) niet meer gold.

 

Ik was van mening dat dit toch altijd in het algemeen geldt. Is toch zeker zo bij de 1,5 %.

 

Bij de 2,7% , wanneer het over meerdere jaren de totale afdracht passeert. Men kan natuurlijk beter vooraf calculeren of terug vorderen bij aanschaf zin heeft, wanneer dit weer binnen korte tijd (< 5jaar) volledig terug betaald wordt. Dit ligt in de verhouding van de cataloguswaarde en de kostprijs waarop de BTW van toepassing was.

Nuttig bij: 5*2,7%*v.d. cat. waarde < 21% v.d. kostprijs

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik zit niet zo heel goed in de btw, maar de hoofdregel is dat de btw aftrekbaar is naar rato van het zakelijk gebruik. Als de verhouding zakelijk/privé niet bekend is, kun je gebruik maken van het goedkeurende beleid dat de btw over het privégebruik 1,5% c.q. 2,7% van de catalogusprijs bedraagt. Als dat laatste meer is dan de daadwerkelijk betaalde btw (inclusief de btw over de afschrijving, die je er zelf bij moet tellen), dan zou ik dus gebruik maken van de hoofdregel en niet de goedkeuring. Ervan uitgaande dat het privégebruik nooit meer kan zijn dan 100%, kan de correctie dan ook niet meer bedragen dan de feitelijk betaalde btw (vermeerderd met de herzieningsbtw, tenzij daarmee al rekening is gehouden).


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Is er iemand die kan zeggen wat juist is?

In 2012 hebben wij wel namelijk een hogere correctie betaald dan de totale voorbelasting op autokosten

Dat waren tankbonnen en onderhoudsbonnen

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Belangrijk is om op te merken dat woon-werk-verkeer tot het privégebruik wordt gerekend.

Hierboven zijn al goede opmerkingen gemaakt. Het is belangrijk om in te zien dat er twee methoden zijn om de btw-correcties toe te passen, een moeilijke en een makkelijke.

 

1. Men kan alle btw-kosten m.b.t. de auto terugvragen waartegenover een afdracht staat van 1.5% * catalogusprijs (incl. bpm). Dit is een vrij simpele methode die vrij prijzig kan uitpakken voor ondernemers met oldtimers. De goedkeuring kan overigens alleen worden toegepast indien uit de administratie niet is te herleiden hoeveel privégebruik er heeft plaatsgevonden (bijvoorbeeld indien er geen kilometeradministratie aanwezig is bij deonderneming). Let wel, de correctie d.m.v. een forfait wordt niet nogmaals gecorrigeerd voor privé/zakelijk-gebruik. Immers, het is een forfait.

 

óf

 

2. Moeilijke methode: men houdt een sluitende km-administratie bij, waarna de verhouding privé-zakelijk wordt berekend. Het zakelijke gedeelte van de btw-kosten kan worden teruggevraagd bij de belastingdienst. De belastingdienst verstaat onder een sluitende kilometeradministratie: een overzicht van alle autoritten met datum, bestemming, de reden van de rit, het aantal kilometers, en zelfs na iedere rit de kilometerstand.

 

Ben géén btw-specialist; aanvulling of correcties zijn dus welkom.

 

 

 

.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Wat heeft woon-werk verkeer te maken met het forfait dan?

Dit heb ik nog nergens gelezen.

 

Volgens mij is het gewoon x 2,7%

 

En nu de vraag, mag je het forfait aanpassen indien de voorbelasting op de autokosten lager is dan het forfait. Op jaarbasis.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Excuus. Dat stukje hebt ik op een verkeerde plaats getypet. Woon/werk-verkeer wordt tot privé gerekend en is enkel van belang voor de werkelijke verhouding o.b.v. km-administratie.

 

Kijk het besluit van de belastingdienst erop na. Voor oude auto's (>15jaar) geldt een lager forfaitair percentage. Mij is geen goedkeuring bekend op basis waarvan het forfait mag worden aangepast. Immers, er is sprake van een forfait: 'Een forfait is een bedrag of een tarief dat door de belastingdienst vooraf is vastgesteld'. Het is dus onafhankelijk van de werkelijke waarde of opbrengst.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Op De vorige pagina geeft Ronaldinho aan dat het wel is toegestaan.

 

 

Ronahildo geeft enkel aan dat het bij een bepaald bedrag van werkelijke btw-kosten verstandiger is om van het forfait af te zien. Immers, zelf al zou het privégebruik 100% zijn, dan nog betaald men minder dan het forfaitair bepaalde bedrag.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ronahildo geeft enkel aan dat het bij een bepaald bedrag van werkelijke btw-kosten verstandiger is om van het forfait af te zien. Immers, zelf al zou het privégebruik 100% zijn, dan nog betaald men minder dan het forfaitair bepaalde bedrag.

 

Volgens mij een verduidelijking:

Mag men afzien van de forfaitaire regeling zonder gebruik te maken van de "hoofdregel" .

 

De vraagstelling van Luuky kan zijn: "Als men in de loop van het jaar alle BTW op de auto al periodiek in aftrek hebt genomen zonder kilometer administratie, het toegestaan is de forfaitaire regeling niet toe te passen (met exact 2,7% of 1,5%) bij het 4e kwartaal?"

 

Ik (zelf) neem dan aan dat in de plaats daarvan de BTW op de auto en autokosten (herzieningsdeel en onderhoud) voor 100 % op privé gebruik zal moeten worden aangegeven.

 

Dus : "Mag men afzien van de forfaitaire correctie, indien achteraf (4e kwaraal) 100% op privégebruik wordt aangegeven?"

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Wij hebben het zo geleerd:

In 2012 auto geëtiketteerd voor de btw.

Bij aanschaf dus btw teruggevraagd en alle voorbelasting teruggevraagd.

 

Dit jaar wordt de bijtelling btw, 2,7% bruto catwaarde hoger dan de voorbelasting die we hebben afgetrokken mbt de auto.

Hier balen we van, dus zijn we gaan informeren.

Ik kon nergens lezen dat we de 2,7% konden aanpassen naar het werkelijke bedrag van de voorbelasting.

We hebben dus pech.

In 2012 is deze zakelijk geëtiketteerd, de aangifte ib 2012 is ingediend, dus de auto is voor de btw zakelijk.

 

Zo is het hoe wij het hebben gelezen, gehoord van de belastingdienst.

 

Na het lezen van dit forum twijfel ik dus sterk of we pech hebben.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik had nog een vraag hierover. Stel als werkelijke kosten: 1500, IB bijtelling 2000 dan geldt er bijtelling van -1500. Maar moet ik bij die werkelijke kosten ook rekening houden met de kosten van de BTW bijtelling. Dus als de BTW bijtelling 400,- bedraagt, maar werkelijke voorbelasting 200 dan dien ik: BTW bijtelling kosten 400 Aan Af te dragen BTW 400 te boeken waardoor op de resultatenrekening slechts 400,- euro bij transportkosten verschijnt uit hoofde van btw bijtelling of wordt deze ook weggestreept door de IB bijtelling (dus in totaal ib bijtelling -1900), toch?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb vanuit de Belastingdienst nog nooit melding gekregen van de BTW correctie als onderdeel van de autokosten voor de vaststelling van het bijtellingsplafond.

 

groet

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb vanuit de Belastingdienst nog nooit melding gekregen van de BTW correctie als onderdeel van de autokosten voor de vaststelling van het bijtellingsplafond.

 

groet

Joost

 

Dankjewel! Ter bevestiging; in dit geval is er dus werkelijke voorbelasting 200, maar ik kan gewoon de volgende boeking doen in de boekhouding:

(W/V) Bijtelling BTW 400,-

@/ (B) Te betalen BTW 400,-

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Vroeger, toen de BTW correctie gebaseerd werd op het bedrag van de ‘bijtelling’ (12% van de bijtelling – dat is niet eens zo lang geleden, maar wel een paar jaar nu), dan nam je de BTW correctie (in dit geval dus de 400,- als ik het verhaal goed lees) niet mee als autokosten bij het bepalen van de maximale bijtelling.

 

Toen was het dus bijvoorbeeld zo:

2000,- autokostenforfait (X% van de cataloguswaarde),

1500,- werkelijke autokosten,

dus 1500,- werkelijke bijtelling.

 

Daarover 12% (= 180,-) BTW correctie die je ook als kosten mag opnemen.

Dan hield je dus per saldo 180,- aan ‘transportkosten’ (de woorden van TS) over in het resultaat.

Dit was toen ook het standpunt van de BD zelf (drie stappen: 1. forfait, 2. max werkelijke kosten, 3. BTW correctie).

 

Maar nu staat de BTW correctie helemaal los van het bedrag van de bijtelling.

Ik persoonlijk zou denken dat in de nieuwe situatie de 400,- bij de autokosten meegenomen moet worden, dus dat de werkelijke bijtelling in dit geval 1900,- wordt.

 

Overigens kan je mijns inzien (omdat de werkelijke voorbelasting in dit geval kennelijk 200,- was en de auto wel langer dan 5 jaar geleden in gebruik genomen is, neem ik althans aan) de BTW correctie op 200,- houden en de bijtelling dus op 1700,- in dit voorbeeld.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 6 leden online en 100 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké