• 0

Hulp nodig van een adviseur fiscaal boekhoudkundig

Hoi,

 

Is hier iemand (of kent iemand iemand :-)) die me kan adviseren (al dan niet tegen een vergoeding) over een aantal fiscale / boekhoudkundige zaken.

 

Gaat grofweg om volgende situatie:

 

Eenmanszaak A van mij welke ik naast mijn day job had heeft in het verleden apparatuur gekocht welke gebruikt zou worden door persoon X om later eenmanszaak A om te zetten in een VOF.

Persoon X heeft omdat dat makkelijker bleek een tijd later zelf een eenmanszaak B opgericht. Persoon X/Eenmanszaak B bleef gebruik maken van mijn apparatuur zonder vergoeding/huur/iets omdat daar de inkomsten nog niet naar waren.

 

Inmiddels wil ik graag stoppen met bedrijf A maar de apparatuur staat uiteraard nog wel op mijn balans. Inmiddels gaat het met bedrijf B iets beter en heb ik denk ik de volgende opties:

 

- Bedrijf A blijft nog in de lucht met als enig doel de apparatuur te verhuren aan bedrijf B

- Bedrijf A stopt, bedrijf B neemt de appartuur over tegen reeele waarde (probleem: bedrijf B kan het hele bedrag niet ophoesten)

- Bedrijf A stopt, ik verkoop het aan mezelf prive en verhuur het vervolgens aan bedrijf B als prive persoon

- Bedrijf A stopt, ik verkoop het aan mezelf prive en verkoop het vervolgens aan bedrijf B op afbetaling.

- Of?

 

Extra valkuilen. Persoon X met bedrijf B is gestart vanuit volledig arbeids ongeschiktheid en mag dus beperkt bijverdienen.

Daarnaast ben ik zelf inmiddels ook chronisch ziek geworden en wordt mogelijk over een tijd (deels) afgekeurd.

 

Dus mocht iemand me kunnen helpen (gezien het UWV betrokken is wellicht een accountant met verstand van zaken?) hierbij graag. Mag dus tegen een vergoeding zijn als je maar even vooraf aangeeft hoeveel :-)

 

Omdat het voornamelijk administratief is vond ik hem hier meer van toepassing dan bij fiscale zaken maar mocht mijn oordeel fout zijn hoor ik dat uiteraard graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is hier iemand (of kent iemand iemand :-)) die me kan adviseren (al dan niet tegen een vergoeding) over een aantal fiscale / boekhoudkundige zaken.

In willekeurige volgorde en zonder volledig te zijn: Joost, Dennis, Roel, en kijk gerust eens verder wie hier nog meer op dat gebied (in meer of mindere mate) actief zijn.

 

Belangrijkste vraag is wat je zelf wil, daarna volgt wat, gegeven de situatie van X, de mogelijkheden zijn. Ik zou me bijvoorbeeld ook nog een structuur met een CV kunnen voorstellen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat je wil stoppen, maar vervolgens geef je allerlei situaties aan waarin je eigenlijk doorgaat als een soort ‘verhuurbedrijf’.

Allereerst denk ik dat je bij jezelf na moet gaan wat je nou werkelijk wil: stoppen of doorgaan (want het is toch, wanneer je gewoon een baan hebt – zoals ik uit jouw verhaal lees – best een heel ‘iets’ om een onderneming erbij te hebben).

 

Als je toch wil stoppen, dan denk ik dat je het beste je apparatuur kan verkopen (daar moet je natuurlijk gewoon BTW over afdragen en dat moet ook wanneer je het zelf ‘in privé’ overneemt). Hoe dat moet (dus aan je ‘ex-beoogde-partner’ of bijvoorbeeld via marktplaats), daar kan je zelf het beste over oordelen lijkt mij.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat er uit komt maakt me niet zo heel veel uit. Ik zoek de beste oplossing. Als ik daardoor het bedrijf nog wat langer moet aanhouden is dat wat het is

 

Ik kan zelf niet precies overzien wat nou de meest gunstige oplossing is en of de belastingdienst niet een frons op het gezicht krijg als ik het eerst aanmezelf verkoop (uiteraard met btw afdracht) en daarna verhuur of verkoop aan bedrijf B. Zeker gezien bedrijf B dus niet het complete bedrag op kan hoesten.

 

Dus mij maakt het niet zo heel veel uit, ik heb alleen wat hulp nodig bij wat de beste oplossing is en waar ik op moet letten gezien het UWV al betrokken is en wellicht in mijn eigen geval ook nog betrokken gaat zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens bestaat er helemaal geen “meest gunstige oplossing” in situaties zoals deze. Want veel is afhankelijk van je persoonlijke wensen en verwachtingen.

En er bestaan natuurlijk tal van valkuilen. Die wil je in kaart laten brengen? Dus een soort risicoanalyse?

 

Als je denkt dat je terug moet vallen op UWV (dat bedoel je?), dan zou ik eerst je plannen met hen doornemen eerlijk gezegd.

 

Succes.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Dank iedereen wel voor de feedback. Ik heb contact gehad met een accountant en die gaf inderdaad aan dat het allemaal lood om oud ijzer was.

 

Ik verkoop dan inderdaad de apparatuur aan mezelf voor een reële waarde en betaal daar BTW over. En daarna verkoop ik de apparatuur aan mijn vrouw op afbetaling waarbij ik alleen de rente over dat bedrag hoef op te geven als overige inkomsten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.