• 0

Freelance werkzaamheden icm DGA gebruikelijk loon.

Beste lezer,

 

Ik run een BV van waaruit ik DGA salaris van 66.000 euro uitkeer. Nu krijg ik de kans om een of meerdere freelance klussen naast mijn bedrijf te gaan uitvoeren. Wat is wijsheid? Deze activiteiten vanuit mijn bestaande BV te gaan verrichten of deze als ZZP-er te gaan uivoeren.

 

Als leek zeg ik: BV heeft als voordeel dat ik al een DGA salaris uitkeer, waardoor additionele werkzaamheden niet in de IB-sfeer belast zijn maar via vennootschapsbelasting/dividend (zover ik weet is de effectieve belasting dan 40%), terwijl als natuurlijk persoon je (wellicht) gebruik kan maken van allerlei fiscale voordelen voor ZZP-ers. Verwachte omzet vanuit freelance werkzaamheden zal zo'n 60.000 euro zijn.

 

Wat is wijsheid?

 

Rob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe moet je je inkomsten uit freelance werk bijna geheel als loon opnemen (weet % even niet meer, maar dacht aan 80%). In dat geval is het wellicht beter dat als eenmanszaak te doen (Denk ook even aan aansprakelijkheid en adm gedoe). Als het activiteiten zijn die bij de bestaande onderneming horen kan dat wellicht minder makkelijk en ligt het meer voor de hand dit in de BV te doen en dan maar te zien of de fiscus je salaris tzt wil aanpassen.....

Link naar reactie
  • 0

Als leek zeg ik: BV heeft als voordeel dat ik al een DGA salaris uitkeer, waardoor additionele werkzaamheden niet in de IB-sfeer belast zijn maar via vennootschapsbelasting/dividend (zover ik weet is de effectieve belasting dan 40%), terwijl als natuurlijk persoon je (wellicht) gebruik kan maken van allerlei fiscale voordelen voor ZZP-ers. Verwachte omzet vanuit freelance werkzaamheden zal zo'n 60.000 euro zijn.

 

Dag Rob

 

Waarom denk je dat je dan niet meer loon hoeft uit te keren? Het DGA loon hoort (in zekere zin) marktconform te zijn dus als jij 60K meer omzet kunt maken dan zal daar ook arbeid tegenover staan en dus ook een hoger DGA loon.

 

Of je dit als EMZ ernaast kunt doen? Tuurlijk. Of je als IB-ondernemer gezien wordt, is dan een tweede. Dat hangt af van de kenmerken van je onderneming (uiterlijke, risico lopen, aantal klanten, omzet, tijdsbesteding, etc.) en of je ook die 1.225 urengrens haalt.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft "...Het DGA loon hoort (in zekere zin) marktconform te zijn dus als jij 60K meer omzet kunt maken dan zal daar ook arbeid tegenover staan en dus ook een hoger DGA loon...".

 

Waar ik een mee zit, is dat ik het begrepen dat je een DGA loon wel makkelijk kan verhogen, maar niet kan verlagen. Dus als ik nu tijdelijk additionele inkomsten uit freelance werkzaamheden heb en als een gevolg hiervan mijn DGA salaris verhoog, ik mijn DGA salaris niet meer kan verlagen als onverhoopt deze werkzaamheden wegvallen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.