• 0

Zelfstandige Zonder Personeel neemt iemand in dienst??!!

Zojuist had ik met de personeelsfunctionaris van m'n opdrachtgever een discussie:

Zij zei namelijk dat ik als zzp-er niet zonder consequenties iemand in dienst kan nemen?

Een zzp-er geniet namelijk voordelen en die zouden wel eens kunnen vervallen.

 

Geen consequenties voor de vraagstelling, maar ter info:

Ik kies voor mijn 1ste medewerker voor een payroll-constructie.

 

Graag hoor jullie ervaringen? Wat zijn de consequenties voor een zzp-er als je iemand via een payroll-constructie in dienst neemt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die dame mag dan wel eens haar stelling nader toelichten. Ik zie niet in waarom niet. MIsschien is ze bang dat diegene die jij dan in dienst wil nemen iets duurder zal zijn via jou dan in het geval die persoon zelf zou ZZP-en. Dat kan kloppen (maar dat is kostprijs zonder rekening te houden van risico ZZP als leegloop, ziekte etc). Kan me niet indenken dat jijzelf dan faciliteiten mis gaat lopen (misschien wat zorgeloosheid?)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden.

 

Ik heb jullie visie, ook die van de belastingdienst en KvK trouwens, voorgelegd aan de personeelsfunctionaris. Ze was echter nog niet direct overtuigd. Ben benieuwd hoe het afloopt...

 

'Mijn' medewerker is juridisch gezien inderdaad in dienst bij het payrollbedrijf, echter voor mijn opdrachtgever is hij gewoon in dienst bij mij. Mijn opdrachtgever hoeft in principe niet te weten hoe ik 'mijn' medewerkers betaal, via een eigen boekhouder of payrollconstructie.

Link naar reactie
  • 0

eigenwijs als ze is ;)

Nou zeg, ze heeft gewoon volkomen gelijk dat er consequenties zijn, hoor!

Je wordt dan ZZPMP. Of ZMP. Maar in geen geval nog ZZP.

 

Maar alle gekheid op een stokje, er kunnen wel degelijk gevolgen zijn (zoals onder specifieke omstandigheden bijvoorbeeld inlenersaansprakelijkheid en dat personeelslid geniet natuurlijk niet de voordelen voor ondernemers), die zien echter niet op de voordelen die jij als ondernemer geniet. Sterker nog, de zefstandigheid ten opzichte van de opdrachtgever wordt er alleen maar door bevestigd en dat vergemakkelijkt dan weer de bewijspositie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jo,

 

Indien het payrollbedrijf als een soort van uitzendbureau functioneert (zij stellen een van hun werknemers ter beschikking aan u om onder uw verantwoordelijkheid en gezag te gaan werken), dan dient het payrollbedrijf bij de KvK een WAADI-registratie te hebben (check op kvk.nl/waadi). Aanbevelenswaardig is dan ook een NEN-check opnormeringarbeid.nl in verband met de/uw inlenersaansprakelijkheid te doen.

 

Indien u de ingehuurde werknemer niet onder uw eigen gezag laat werken, maar deze weer dooruitleent aan uw opdrachtgever, dan dient ook u de KvK-registratie te hebben.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / 10-8-2013

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

...zucht.... het probleem is nog niet opgelost!

 

Als ZZP-er werkte ik eerst alleen bij een opdrachtgever. Nu het drukker wordt heb ik een medewerker voorgedragen. Om de administratieve rompslomp te voorkomen heb ik gekozen voor een payroll-constructie.

Mijn idee was, de opdrachtgever betaald mij, ik betaal het payroll-bedrijf (eventueel een deel op hun G-rekening) en het payroll-bedrijf betaald mijn medewerker.

 

Echter mijn opdrachtgever wil haar aansprakelijkheid afdekken en staat erop dat zij direct op een G-rekening stort.

Hoe kan ik aantonen dat ik echt op een G-rekening stort?

Hoe kan mijn opdrachtgever toch rechtstreeks op een G-rekening storten? Stort zijn dan direct op de G-rekening van het payrollbedrijf? Zo ja, hoe zien de facturatiestromen er dan uit?

 

Graag hoor ik jullie ervaringen en aanbevelingen!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zat ik er niet ver naast met mijn opmerking

eigenwijs als ze is ;)

 

Je kunt in elk geval geen G-rekening krijgen als je zelf geen personeel hebt. Wat je wel kunt doen:

 

1. een brief schrijven naar de inspecteur met het verzoek om een brief retour waarin deze bevestigt dat jouw opdrachtgever geen risico loopt omdat jouw medewerker in loondienst is van het payrollbedrijf.

 

2. proberen een G-rekening aan te vragen en bij een afwijzing de fiscus te vragen om een motivatie op schrift waarin je geen G-rekening krijgt.

 

Of storten op de G-rekening van het payrollbedrijf een oplossing is, durf ik niet te zeggen. Ik kan me zo indenken dat het problemen geeft bij het deblokkeren van overschotten op die G-rekening. Anders gezegd: hoe krijg jij je geld dan???

 

Ik zou dit samen met haar gewoon aan de fiscus voorleggen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Of storten op de G-rekening van het payrollbedrijf een oplossing is, durf ik niet te zeggen. Ik kan me zo indenken dat het problemen geeft bij het deblokkeren van overschotten op die G-rekening. Anders gezegd: hoe krijg jij je geld dan???

 

Er wordt natuurlijk enkel een deel van de factuur op de geblokkeerde rekening gestort, zoals Jo-2008 dat ook zou doen als ze `elf de factuur van de payroller zou betalen. Er hoeft dus geen geld van de payroller naar Jo-2008 terug te vloeien dus deblokkade is geen issue.

 

Volgens mij kan een deel van de factuur van Jo-2008 rechtstreeks op de g-rekening van de payroller gestort worden. Het restant gaat dan rechtstreeks naar de bankrekening van Jo-2008 die dan weer het restant van de factuur van de payroller betaalt. Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op en geeft de klant van TS enkel de zekerheid dat er op een g-rekening gestort wordt maar ik vraag mij af of het ook tot eventuele vrijwaring leidt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.