• 0

Wanneer gaan jullie personeel aannemen?

Hallo,

 

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en bevindingen over het aannemen van het eerste personeels lid?

 

Het is nadat het jaar langzaam op gang kwam weer erg druk, ik kan het werk geregeld alleen niet meer aan en loop al maanden achter elkaar 70 uur en meer per week te werken . Ik heb zzpers waar ik een beroep op kan doen, ik heb het geprobeerd met een leerling in dienst en regelmatig zijn er stagelopers en vakantiewerkers aanwezig.

 

Het nadeel van stagelopers en leerlingen is dat ze het vak nog helemaal moeten leren, hier heb ik helaas vaak geen tijd voor en de aard van de werkzaamheden laten het vaak ook niet toe om het als "leerwerk" te gebruiken. Een ander probleem is dat ik niet altijd op de werkplaats aanwezig kan zijn (werk opnemen, werk op locatie uitvoeren, klanten bezoeken, boodschappen, enzovoort) Met deze jonge jongens (die vaak de gekste en gevaarlijkste capriolen uithalen) vindt ik het dus niet fijn om ze alleen te laten (denk dat het ook niet mag)

 

Het nadeel van zzpers is dat ze relatief duur zijn en in deze branche al vaak voor weken/maanden ingepland staan bij bedrijven. Doordat ik vaak maar voor een week of 2 / 3 vol zit met opdrachten wil en kan ik een zzper ook niet al weken vooraf vastleggen voor een bepaalde periode. Ook vindt ik het lastig om zzpers alleen te laten in mijn werkplaats. Dit vanwege het best grote aantal klanten die zonder te bellen naar mijn werkplaats komen. Toch een beetje bang om mijn opdrachtgevers in contact te laten komen met zzpers..

 

Mijn gedachten gaan dan ook steeds meer naar een volwaardig vakman.. Voordelen zijn uiteraard dat deze de werkzaamheden zelfstandig kan uitvoeren en het uurtarief is een stuk gunstiger dan van een zzper. Nadeel is natuurlijk wel dat je het hele jaar verzekerd wilt zijn van voldoende werk om de man te betalen.. Doordat ik gemiddeld maar een klein maandje vooruit kan kijken vindt ik dit ook de grootste hobbel.

 

Wanneer zouden jullie die hobbel nemen? Als je voldoende financiële buffer hebt om een paar slappe maanden op te vangen (heb ik dus niet) Of zouden jullie het risico nemen en gewoon maar kijken waar het schip strand?

Ik denk dat ik er erg veel moeite mee zou hebben als ik een geschikt persoon gevonden heb en ik moet hem na een tijdje vertellen dat hij toch maar ander werk moet gaan zoeken omdat ik hem niet meer kan betalen. (als dat überhaupt mogelijk is om in dat geval een werknemer te ontslaan?)

 

Graag hoor ik jullie mening of ervaringen :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En als je het werk niet meer aankan maar ook geen personeel in dienst kan nemen die je makkelijk en zonder kosten kan ontslaan?

 

Dan heb ik een uitdaging.

 

Nee hoor, dat noemen ze uitzenden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Er zijn hier vast mensen die al personeel in dienst hebben? Ik vraag me af hoe jullie de eerste stap genomen hebben om een personeelslid aan te nemen?

 

Ja die zijn er, heb zelf 2 man in dienst.

 

Na afloop van zijn BBL opleiding heb ik twee jaar geleden iemand in dienst genomen en dat traject is mij uitstekend bevallen

Tijdens de BBL periode die soms 2 jaar duurt krijg je een heffingskorting op de te betalen loonbelasting, de "BBL leerling" heeft al een goede basis vakkennis en je krijgt een uitstekend inzicht in de capaciteiten en sociale aspecten van iemand.

 

De kosten van personeel zijn afhankelijk van bepaalde factoren, te denken valt aan wel of geen cao, wel of geen pensioenpremie,wel of geen 13e maand etc etc.

Je bent altijd verplicht om een contract met een arbo arts te sluiten, dat kun je uiteraard via een arbodienst laten lopen maar ook

zelf regelen, kan al voor € 100,- per jaar. Let wel, als je werknemer ziek wordt en je moet de arbo arts inschakelen betaal je per consult.

Loonadministratie heb ik uitbesteed, kost ongeveer € 20,- per maand.

Neem grofweg 35% van het netto loon dat je wilt betalen als som voor de te betalen loonbelasting.(hoogte is wel afhankelijk van bepaalde aspecten)

 

De bijkomende kosten naast het netto loon dat je uitbetaald kunnen dus wel ""meevallen"

Link naar reactie
  • 0

En als je het werk niet meer aankan maar ook geen personeel in dienst kan nemen die je makkelijk en zonder kosten kan ontslaan?

Dan heb ik een uitdaging.

Nee hoor, dat noemen ze uitzenden.

 

Ik werk alleen met mensen die aan mijn bedrijf gebonden zijn door een vast dienstverband. Anders raak ik de strategische kennis zo weer kwijt. Ik huur geen zzp'ers of uitzendkrachten in. Bovendien, in mijn vak zijn geen uitzendkrachten.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Karen,

 

Bedankt voor het meedenken.

 

Doordat ik inderdaad het liefst iemand heb met veel ervaring is het ook een goed idee om naar 50plussers te kijken. Die subsidie regeling kon ik ook nog niet en zal ik nog een keer rustig doorlezen.

 

Ik heb contact gehad met diverse uitzendorganisaties in mijn omgeving en ik wacht nog op antwoorden, zodra ik hierover iets kan zeggen zal ik het hier melden. Al moet ik zeggen dat ik gevoelsmatig liever eigen personeel aan neem.

 

In deze tijd is het volgens mij niet echt een probleem om (deeltijd) personeel te vinden. Ik denk dat als ik 1 goede advertentie in de lokale krant zet er vele sollicitaties binnen komen. Wat mij moeilijker lijkt is om tussen al die sollicitanten de juiste persoon eruit te pikken en de juiste contractvorm te kiezen. Het Efteling-werkgevers-systeem is niet iets wat bij mij en mijn bedrijf past ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ meubelmaker,

 

Ik kan je nog geen reus geven maar die hou je nog tegoed voor het meedenken :)

 

Zoals gezegd wil ik nu even geen leerling in dienst nemen, ik wil op het moment gewoon iemand die allerlei klussen zelfstandig kan uitvoeren in de werkplaats zonder dat ik continue aanwezig moet zijn om op hem te letten. Ook bij een BBL leerling gaat daar nog veel tijd in zitten. (niveau van de BBL opleiding / leerlingen is momenteel -naar wat ik gezien heb- helaas erg laag in de metaalindustrie :( )

 

Verder bedankt voor het aangeven van jouw kosten.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb 4 jaar geleden mijn eerste medewerker aangenomen. De reden was dat ik te druk was met van alles tussen opdrachtgevers en ZZP-ers regelen en het tijd was iemand te hebben die ook gewoon het contact met de opdrachtgever kan doen. Ik hecht er veel waarde aan dat degene die het veldwerk doet ook de opdrachtgever adviseert, als je te veel ZZP-ers in zet is dat natuurlijk niet meer zo.

 

Het eerste jaar ben ik voorzichtig begonnen. Ik heb degene aangenomen via een Payroll-bedrijf zodat ik zelf geen sores aan mijn hoofd had wat betreft juridisch werkgeverschap. De medewerker inwerken en zien dat hij met (een deel van) mijn opdrachtgevers over weg kon was op dat moment wel genoeg. Liever iets meer betalen en weten dat het goed zit en geen ziekte risico hebben, dan dat fout uitvoeren dacht ik toen. En daar sta ik nog steeds achter. Door de medewerker maximale vrijheid te geven en zelf heel veel zaken op te laten pakken had ik mijn handen vrij voor de projecten in mijn regio of de moeilijkere projecten. Bovendien had ik tijd om te ondernemen: mijn bedrijf verder uit te bouwen, zonder dat ik zelf elk project van begin tot eind moet uitvoeren. Als snel had die medewerker zijn eigen vaste opdrachtgever. Oftewel: het liep. Toen we het eigenlijk te druk hadden heb ik een tweede medewerker aangenomen enz. Nu werk ik met 7 vaste medewerkers: een genot.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

We zijn nu enkele weken verder en ik heb contact opgenomen met best veel uitzend organisaties. Ik heb duidelijk en goed kenbaar gemaakt wat ik voor persoon zoek ( zagen, boren, tekeninglezen, samenstellen, lassen) maar helaas heeft niemand een persoon beschikbaar die deze werkzaamheden kan uitvoeren..

 

Wel kunnen ze buitenlandse krachten regelen die deze werkzaamheden kunnen uitvoeren (kosten gemiddeld 25,5 euro per uur) En als ik voor langere tijd (ongeveer 3 maanden) iemand nodig heb willen ze gaan zoeken naar Nederlandse krachten die in de ww zitten.... :-\

 

Verder heb ik ook zitten zoeken naar zzpers maar die zijn toch moeilijker te vinden in de buurt dan ik dacht. En de zzpers die ik tegen kwam zitten ook allemaal vol.

 

Mijn voorkeur gaat steeds meer naar een eigen personeelslid, ondanks dat ik dat toch een wat moeilijke stap vindt om te nemen..

 

Link naar reactie
  • 0

We zijn nu enkele weken verder en ik heb contact opgenomen met best veel uitzend organisaties. Ik heb duidelijk en goed kenbaar gemaakt wat ik voor persoon zoek ( zagen, boren, tekeninglezen, samenstellen, lassen) maar helaas heeft niemand een persoon beschikbaar die deze werkzaamheden kan uitvoeren..

 

Wel kunnen ze buitenlandse krachten regelen die deze werkzaamheden kunnen uitvoeren (kosten gemiddeld 25,5 euro per uur) En als ik voor langere tijd (ongeveer 3 maanden) iemand nodig heb willen ze gaan zoeken naar Nederlandse krachten die in de ww zitten.... :-\

 

Verder heb ik ook zitten zoeken naar zzpers maar die zijn toch moeilijker te vinden in de buurt dan ik dacht. En de zzpers die ik tegen kwam zitten ook allemaal vol.

 

Mijn voorkeur gaat steeds meer naar een eigen personeelslid, ondanks dat ik dat toch een wat moeilijke stap vindt om te nemen..

 

 

Niet om je topic te kapen, Peter, stel je voor wat er gebeurt als we uit deze economische dip zijn, ik heb de beginselen van mijn vak geleerd op de bedrijfsschool van Philips, en die bedrijfsschool is afgestoten en opgegaan in het ROC.

 

Dit even off-topic.

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad een punt.

 

In mijn tijd zaten we met een aantal goed gevulde klassen die de richting metaal gingen volgen (opleiding lassen, opleiding bankwerker, opleiding verspaner, opleiding pijpfitter, enzovoort) Nu zit een vakantiewerker die bij mij werkt in één slecht gevulde klas waar alle richtingen bij elkaar zitten.. Er zit zelfs 1 loodgieter bij hun in de klas omdat er voor die opleiding maar 1 leerling voor het 1e jaar is..

Link naar reactie
  • 0

 

 

Misschien off topic, maar wat hier nu gezegd wordt vind ik wel kenmerkend voor de manier waarop in ons land wordt gedacht over "de economie". Beleidsmakers en politici gaan eraan voorbij dat het geld uiteindelijk wordt verdiend door mensen die een freesbank kunnen bedienen of een soldeerbout kunnen vasthouden, en niet door managers en advocaten en adviseurs en economen.

 

Ik zou trouwens eerder gewoon zelf personeel aannemen, jongelui die je het vak verder kunt leren, dan mensen via bureau's of agencies. Je wilt mensen binden aan je bedrijf en je wilt ze bijscholen en motiveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat was in mijn tijd ook zo, als je niet werd ingeloot voor je favoriete vak, dan moest je de bouwkunde als reserve opgeven, dan zat je in ieder geval op de MTS, kon je altijd weer de switch maken.

 

En wat er nu op het MBO zit, ik heb een stagiaire van het MBO, vorig jaar begonnen, gaat het dit jaar afmaken. Ik weet niet waar ik hem op moet beoordelen, ik heb geen naam of contactpersoon van de school. Ik heb 1x de school gebeld, vragen ze aan mij, "bij wie loop je stage?" Verder dan dat kom je niet.

 

Ik had vorig jaar nog een stagiaire, ander onderwijs, onderwijs voor leerlingen met een achterstand, hele gedreven jongen, wel een achterstand maar dat is veroorzaakt door omstandigheden. Buitengewoon slim.

Vanaf zijn hele voorkomen (netjes gekleed, gekamde haren enz) tot en met schoon achterlaten van de werkplek en alles wat er tussen in zit heb ik hem meerdere malen moeten beoordelen.

Toen hij zich een aantal malen ziek meldde, heb ik de school gewaarschuwd, binnen twee dagen moest hij op gesprek komen bij twee leerkrachten. Ik heb ook een terugkoppeling gehad wat de reden was.

 

En dat is het verschil, het ROC is een grote vergaarbak van leerlingen, een aantal komen als goeie werknemers boven drijven en de rest verdwijnt in de meute.

 

En voor het bijzondere onderwijs is meer geld beschikbaar.

 

En als antwoord op je vraag, als de economie wat stabieler en beter wordt en degene die ik een half jaar heb meegemaakt als een uiterst gedreven persoonlijkheid mij mailt, dan neem ik hem aan.

 

Ik lees net de reactie van Christine, helemaal mee eens, is ook een van de redenen dat ik als leerbedrijf ben begonnen, als dat ene pareltje er tussen zit, probeer daar dan een band mee op te bouwen. En de jongen waar ik een plezierige relatie mee heb opgebouwd gaat nu naar het MBO, en de vraag of hij weer stage bij me mag lopen is al gesteld. En het antwoord is ook al gegeven. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn voorkeur gaat steeds meer naar een eigen personeelslid, ondanks dat ik dat toch een wat moeilijke stap vindt om te nemen..

 

Dat betekent dat je zelf gaat werven en selecteren - helemaal goed!

 

Maar deze persoon hoeft niet meteen bij jou in dienst. Jij kan beginnen met payrolling binnen de uitzendsector. De werknemer komt dan in dienst van de payroller en werkt onder leiding en toezicht van jou. Zo kun je wennen aan de werknemer en het werkgeverschap en veilig ontdekken of het klikt met de werknemer met de flexibiliteit van een uitzendconstructie. En omdat jij werft en selecteert hoeft de payroller dat niet te doen en kan de werknemer tegen een lager tarief ingeleend worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

 

En dat is het verschil, het ROC is een grote vergaarbak van leerlingen, een aantal komen als goeie werknemers boven drijven en de rest verdwijnt in de meute.

 

 

Ik heb lang geleden een aantal (gesubsidieerde) projecten gedaan met ROC's. Mijn contactpersonen waren docenten, maar die gaven maar heel weinig les, ze waren de meeste tijd kwijt met coordinatie en vergaderen. Dat vond ik raar. Geen goede besteding van geld in het onderwijs.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat betekent dat je zelf gaat werven en selecteren - helemaal goed!

 

Maar deze persoon hoeft niet meteen bij jou in dienst. Jij kan beginnen met payrolling binnen de uitzendsector. De werknemer komt dan in dienst van de payroller en werkt onder leiding en toezicht van jou. Zo kun je wennen aan de werknemer en het werkgeverschap en veilig ontdekken of het klikt met de werknemer met de flexibiliteit van een uitzendconstructie. En omdat jij werft en selecteert hoeft de payroller dat niet te doen en kan de werknemer tegen een lager tarief ingeleend worden.

 

Ik heb inderdaad een vacature op het internet geplaatst om personeel te werven.

De manier van personeel via een payroller is inderdaad ook een optie maar ik heb er nu vertrouwen in dat ik voor een eigen personeelslid moet gaan.

 

 

Ik sta nu op een gratis site maar op de meeste sites moet ik (flink) betalen om in cv's te kijken en om een vacature te plaatsen. Via welke manier hebben jullie kenbaar gemaakt dat er een vacature open staat?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een vraag ;)

 

Ik heb nu best veel sollicitaties ontvangen. Er is een gedeelte waarvan ik meteen zeg dat het niet bij mijn bedrijf past maar er zijn nog 21 personen over waarvan ik zeg dat het kan passen. Deze 21 personen zou ik allemaal kunnen uitnodigen voor een persoonlijk gesprek maar liever selecteer ik uit deze groep een kleiner groepje.

 

Is het normaal om via de mail aan deze 21 personen nog een paar vragen te stellen? Ik heb bij alle 21 personen namelijk nog wat kleine vragen waarvan de antwoorden ervoor kan zorgen dat ik wel of niet in gesprek met deze personen wil.

 

Zoals jullie begrijpen gaat er in het versturen van de mailtjes veel minder tijd zitten dan alle personen uit te nodigen..

 

Als er een betere manier is om het groepje kleiner te maken hoor ik graag van jullie.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Is het belangrijk of het normaal is, Peter.

Het zijn voor jouw relevante vragen die bepalen of je wel of niet met een sollicitant verder gaat, je maakt een selectie om tijd te besparen.

 

Andersom is het ook voor een sollicitant zeer frustrerend om afgewezen te worden op een detail wat je op voorhand al had kunnen vragen. Een sollicitant neemt ook voor jou tijd en moeite om een gesprek aan te gaan.

En als het antwoord op een vraag zo bepalend is voor een dienstverband of niet, zou ik de vraag vooraf per mail stellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Tussen uitnodigen en mail zit ook nog... bellen! Als je heel objectief wilt oordelen op een bepaald criterium is mail beter, maar als je snel een indruk wilt hebben wat voor vlees je in de kuip hebt, kan een belletje heel verhelderend zijn.

 

Ik sta nu op een gratis site maar op de meeste sites moet ik (flink) betalen om in cv's te kijken en om een vacature te plaatsen. Via welke manier hebben jullie kenbaar gemaakt dat er een vacature open staat?

 

Dat ligt er aan wat voor functie je in wilt vullen. Waar komen de potentiële kandidaten, op welke sites zoeken ze, welke kranten lezen ze, enzovoorts. Sommige doelgroepen lezen het regionale dagblad, anderen zitten vooral op Linkedin en zo verder. Door gericht je adverteren ga je verstandig met je wervingsbudget om.

 

Daarnaast ligt het aan de kwaliteit die je wilt. Voor een duizend-in-een-dozijn functie hoef je alleen maar een uitzendbureau te bellen. Maar als je een speld in een hooiberg of een schaap met vijf poten zoekt, moet je vaak wat meer investeren in de werving. Dan kom je uit bij Monsterboard, landelijke dagbladen en dat soort dingen.

 

Het werven mag wat mij betreft ook best een paar duizend euro kosten als je een topper zoekt, want het aannemen van een miskleun kost je achteraf alsnog tienduizenden euro's. Pennywise, poundfoolish. Daarom nodig ik ook het liefst relatief veel mensen uit. Geen 21, maar zeker een stuk of zes.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Tussen uitnodigen en mail zit ook nog... bellen!

 

Yup, maar ik zou het als kandidaat veel prettiger vinden om aanvullende vragen over de mail te krijgen dan dat ik overvallen wordt met een telefoontje waar ik totaal niet op gerekend had maar waarin wel van mij verwacht wordt dat ik maar even reageer. Bovendien kan mijn antwoord niet goed overkomen en wordt dus nergens geregistreerd wat ik nu eigenlijk gezegd heb. Maar goed, ik ben echt geen telefoonfan dus het kan ook aan mij liggen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Peter, al ben je misschien niet zo'n beller, dan zou ik dit toch als praktische oefening voor jezelf als volgt oppakken:

 

bel kandidaten en bedank ze voor hun sollicitatie en moeite en meld dat je ze nog een vragenlijstje gaat mailen. Mochten kandidaten de voorkeur geven aan directe, telefonische beantwoording, dan voel je jezelf daar ook vast comfortabel bij en kun je beginnen met selecteren of afstrepen.

 

Begin morgen je werkweek gewoon en pak dit op deze manier halfverwege de middag op! Een kandidaat die graag belt, is op dat punt mogelijk een aanvulling voor je bedrijf!

 

Ben je nog door niemand uit deze grote poule gebeld?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel vaak gebeld door uitzendbureaus. (Valt me trouwens erg op dat vooral uitzendbureaus mensen aanbieden die totaal niet in mijn bedrijf passen. heftruck chaufeurs, schilders, enzovoort )

 

Door kandidaten zelf ben ik nog niet gebeld. Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk dat ik van het bellen kan leren maar sommige mensen werken nu nog bij een bedrijf (moeilijk te bereiken dus) en anderen kan ik met het antwoord op 1 vraag al afstrepen, dan vindt ik het toch best zonde van mijn tijd om ook nog te gaan bellen. Nadat ik antwoord op wat vragen ontvangen heb bel ik de overgebleven personen uiteraard wel even persoonlijk op om uit te nodigen voor een gesprek.

 

Om een beeld te vormen over het soort vragen wat ik heb:

Er zijn mensen die geven aan bij een bedrijf gewerkt te hebben, zeg een scheepswerf.. In dat bedrijf zijn bijvoorbeeld 3 afdelingen:

1 grof metaalwerk (rompen, spanten, enzovoort),

2 verspanende werkzaamheden (draaien, frezen, enzovoorts)

3 het fijnere metaalwerk (trappen, leuningen, leidingen, stuurhutten, enzovoorts)

 

Mensen die ervaring in het fijnere metaalwerk hebben zullen in dit geval bij mijn bedrijf passen, de andere niet..

Link naar reactie
  • 0
anderen kan ik met het antwoord op 1 vraag al afstrepen, dan vindt ik het toch best zonde van mijn tijd om ook nog te gaan bellen.

 

Met x kandidaten afreizen naar jouw locatie en tijd vrijmaken voor gesprekken, kost relatief en absoluut gezien veel meer tijd. Voor de genoemde vraag maakt het denk ik weinig uit of je mailt met mogelijk vanavond al antwoord, of dat je dat morgenmiddag of morgenavond telefonisch probeert.

 

Gewoon aan beginnen, je hebt toch iemand nodig? Al die kandidaten kunnen je ook als onderaannemer of uitbesteder noemen in hun huidige werkomgeving, zorg voor een positieve associatie of tweede en derde kandidaat als reserve.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.