Beste allemaal,

ik heb een paar weken de berichten op dit forum doorgeworsteld op zoek naar antwoorden. En ik heb er veel gevonden !!! bedankt. Ik blijf nog met 1 prangende vraag zitten. 20 augustus heb ik een advies gesprek met een ondernemingsadviseur maar wil goed voorbereid daar zijn. Ik vertrouw niemand meer op zijn blauwe ogen.

Mijn situatie is dat ik na 14 jaar ondernemen begin dit jaar failliet ben gegaan. Helaas, goede leerschool, maar ik begin weer opnieuw samen met een tweetal compagnons. Wij willen gaan werken met een Nederlandse BV en iedereen zijn/haar eigen prive holding die voor 33,3% eigenaar is van de werkmaatschappij.

Nu is het zo dat mijn faillissement nog niet is afgewikkeld en ik mogelijk kans maak op een WNSP. Dat zou mooi zijn. Ik heb op dit moment een vast dienstverband, waardoor ik aan mijn verplichtingen kan voldoen, maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. De komende 3 jaar wil ik naast mijn dienstverband de onderneming verder uitbouwen zodat deze na 3 jaar groot genoeg is om van te kunnen leven en ik mijn loondienstverband verwel kan zeggen.

Nu is het zo dat ik niets uit het bedrijf wil halen. Mijn prive holding is eigenaar en houd een vordering op de werkmaatschappij voor mijn deel van de winst uit de werkmaatschappij, mocht die er zijn. Want het plan is om eerst een vermogen op te bouwen om van daaruit verder te ondernemen. Zo min mogelijk met kredieten. Ik stuur dan ook geen facturen, etc. Alleen het eigendomsrecht moet worden veiliggesteld.

Nu ben ik op zoek naar een ik ondernemingsvorm die als persoonlijke holding kan fungeren maar waaraan ik niet (gemakkelijk) gelieerd kan worden. Het zou vervelend zijn als de holding alsnog in de WNSP/faillissement zou moeten worden meegenomen. Dat wil ik mezelf maar ook mijn compagnons niet aandoen.

Iemand suggesties. En nee het gaat niet om belastingontduiking, fraude, etc. Maar puur om het veiligstellen van het een derde eigendomsrecht van de werkmaatschappij.

Met vriendelijke groet,

Rincon

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42344-ondernemingsvorm-anoniem/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Welk eigendomsrecht hebben we het hier over? Auteursrecht? IP?

En nog belangrijker, bij wie ligt dat recht nu en waarom wordt het niet ten gelde gemaakt om de schulden uit het faillissement af te betalen?

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Nu ben ik op zoek naar een ik ondernemingsvorm die als persoonlijke holding kan fungeren maar waaraan ik niet (gemakkelijk) gelieerd kan worden. Het zou vervelend zijn als de holding alsnog in de WNSP/faillissement zou moeten worden meegenomen. Dat wil ik mezelf maar ook mijn compagnons niet aandoen.

Pas heel erg op. Zulke constructies kunnen leiden tot een tussentijdse beëindiging van de WSNP. Het gaat immers om verzwijgen van vermogen dat aangewend had kunnen worden om de schuldeisers te betalen. Tussentijdse beëindiging leidt hoogstwaarschijnlijk tot een persoonlijk faillissement en in ieder geval kun je de zogenaamde schone lei op je buik schrijven. De opzet an dus wel eens het doel ver voorbij schieten.

Iemand suggesties. En nee het gaat niet om belastingontduiking, fraude, etc. Maar puur om het veiligstellen van het een derde eigendomsrecht van de werkmaatschappij.

Tja, en dat is dus vermogen en dat geeft dus problemen.

Wat is de totale schuldenlast die meegenomen zou worden voor de WSNP? Wat ik mij an voorstellen is dat je zo goed verdient dat je in die drie jaar de schulden zult kunnen voldoen. In dat geval is er wellicht een andere mogelijkheid dan WSNP. Dan moet het ook mogelijk zijn om een constructie te bedenken waarin de aandelen behouden kunnen worden. Maar ja, dat s dus heel specifiek voor jouw situatie.

Overigens is werken voor een BV en geen inkomen verwerven uit de BV een uitdaging op zich.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Welk eigendomsrecht hebben we het hier over? Auteursrecht? IP?

En nog belangrijker, bij wie ligt dat recht nu en waarom wordt het niet ten gelde gemaakt om de schulden uit het faillissement af te betalen?

Groet

Joost

Joost,

Het gaat om een IP, dat niet in mijn eigendom is, maar van mijn compagnon. De nieuwe werkmaatschappij zal dit gaan realiseren waar ik voor de technische realisatie verantwoordelijk ben. De werkmaatschappij gaat het straks exploiteren waaruit de omzet moet gaan komen. Op dit moment vertegenwoordigd het nog geen waarde.

Gr. marcel

• 0

Pas heel erg op. Zulke constructies kunnen leiden tot een tussentijdse beëindiging van de WSNP. Het gaat immers om verzwijgen van vermogen dat aangewend had kunnen worden om de schuldeisers te betalen. Tussentijdse beëindiging leidt hoogstwaarschijnlijk tot een persoonlijk faillissement en in ieder geval kun je de zogenaamde schone lei op je buik schrijven. De opzet an dus wel eens het doel ver voorbij schieten.

Tja, en dat is dus vermogen en dat geeft dus problemen.

Wat is de totale schuldenlast die meegenomen zou worden voor de WSNP? Wat ik mij an voorstellen is dat je zo goed verdient dat je in die drie jaar de schulden zult kunnen voldoen. In dat geval is er wellicht een andere mogelijkheid dan WSNP. Dan moet het ook mogelijk zijn om een constructie te bedenken waarin de aandelen behouden kunnen worden. Maar ja, dat s dus heel specifiek voor jouw situatie.

Overigens is werken voor een BV en geen inkomen verwerven uit de BV een uitdaging op zich.

Dennis,

dank je voor je reactie. Ik ben ook heel voorzichtig, de wnsp is me meer waard dan wat dan ook. Het hele verhaal vertegenwoordigd op dit moment nog geen waarde en er valt dan ook geen inkomen uit te halen. Ons plan bestaat eruit dat we ongeveer een jaar aan de realisatie besteden. Daarna gaat de focus vol op de verkoop, wat naar mijn ervaring ook wel een jaar in beslag zal nemen voordat je goed op stoom bent.

Ik heb het vermoeden dat ik toch iemand op zijn blauwe ogen moet gaan vertrouwen. Want ik absoluut niet het risico lopen dat me dit misgaat.

Gr. Marcel

• 0

De werkmaatschappij gaat het straks exploiteren waaruit de omzet moet gaan komen. Op dit moment vertegenwoordigd het nog geen waarde.

Dit spreekt elkaar tegen. Als er iets te exploiteren valt, heeft het waarde. Anders hoefde je het ook niet veilig te stellen.

Net als: ik wil het eigendom van dit stuk land veilig stellen, want er zit goud in de grond. Maar op dit moment heeft het geen waarde, want ik moet het er nog uithalen...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Hoe we het ook wenden of keren, Steven heeft natuurlijk gelijk. Het is niet mogelijk om op een legale wijze vermogen buiten een faillissement te houden. En de vraag stellen veronderstelt dat TS op zoek is naar mogelijkheden om dit toch te proberen.

Ondanks het feit dat TS ongetwijfeld op zoek is naar legale wegen om dit te realiseren wordt dit topic toch gesloten en binnenkort verwijderd. Dit vooral in verband met de aanzuigende werking van dergelijke onderwerpen.

Modgroet,

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar