• 0

BV i.o. beëindigen

Hoi,

 

Graag zou ik een antwoord willen hebben op het volgende.

Wij hebben onlangs met 3 aandeelhouders een BV i.o. opgericht met de intentie een horecabedrijf op te zetten.

Ook zitten we daarmee gemakshalve al aangesloten bij de belastingdienst, desondanks er nog geen omzet in zit.

 

De BV i.o. heeft een rekening waar 20.000 euro op gestort is, en slechts een paar factuurtjes die betaald dienden te worden waaronder oprichting BV e.d.

 

Nu kunnen we door omstandigheden onze oprichting niet voortzetten en willen we de BV dus uitschrijven en beëindigen.

Aangezien er geen omzetten in hebben gezeten en de laatste 2 kwartaalaangiftes nihil waren vanwege géén omzet, rest mij de vraag of enkel de uitschrijving bij kvk en belastingdienst voldoende is.

Of moeten er meer zaken geregeld worden? (bijv jaarrekening e.d.)

En hoe zit het fiscaal gezien met terugstorting van kapitaal?

 

Ik hoor het graag.

 

gr. Bombay

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag bombay

 

een BV io die nooit perfect gemaakt is, is fiscaal de verantwoordelijkheid van de aandeelhouders (via de IB-aangifte). Er komt dus geen VPB en/of jaarrekening bij kijken. Wel even afmelden bij de fiscus voor de omzetbelasting. De aandeelhouders 'slikken' het verlies.

 

Of ze daar fiscaal iets mee kunnen is de vraag. Feitelijk is er geen onderneming tot stand gekomen noch gedreven. Kans lijkt mij nuldat de fiscus aftrek in de inkomstenbelasting toestaat.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Aanvullende vraag:

 

Sinds 1-1 2013 hebben wij (2 aandeelhouders) een BV io. Door allerlei onzekerheden nog niet bekrachtigd. We voldoen in 2013 straks wel aan urencriterium. Toch willen we eigenlijk per 01-10-2013 de BV bekrachtigen zodat verschillende verplichtingen door de BV kunnen worden aangegaan ( personeel / huur / investeringen)

 

Hoe kunnen we toch gebruik maken van de ondernemersfaciliteiten in de IB-sfeer, en een BV per 1-10 oprichten.

 

Zelf bedacht:

1) oude BV io uit laten schrijven en nieuwe BV per 1-10-2013 op laten richten.

2) ieder een eigen Holding oprichten per 1-10-2013 en de holdings eigenaar van de oude BV io laten worden.

 

Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden?

 

Stel in 2014 is resultaat (zonder loonkosten) in BV 40.000. Wat zou gebruikelijk loon zijn per aandeelhouder? Ik verwacht dat uiteindelijk te betalen loonbelasting per persoon niet zoveel zal zijn. Dus dat fiscaal gezien het niet zoveel uitmaakt of je DGA bent of IB-ondernemer. Klopt mijn stellling?

 

Als je samen een BV hebt wat zou dan verstandig zijn met een AOV verzekering. Via de BV laten afsluiten en de premies van de winst aftrekken, en eventuele uitkering in de BV laten belasten of in prive een AOV afsluiten en dan als inkomen in IB aan laten merken. (door laten lopen van vrijwillige UWV aov verzekering)

 

Ben benieuwd naar reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dag John,

 

Er kan van alles in jullie situatie, maar ik laat me er niet over uit. Er zijn te veel opties en te veel invloeden die samen een enorm risico herbergen dat je straks op basis van HL info precies het verkeerde doet omdat wij een detail niet kennen.

 

Daarbij zijn jullie privé financiën van overgroot belang als ook de vraag waar in 2013 jullie al aan het urencriterium voldaan hebben. En zo zal er bij een gedegen advies nog wel meer aan vragen komen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Als je samen een BV hebt wat zou dan verstandig zijn met een AOV verzekering. Via de BV laten afsluiten en de premies van de winst aftrekken, en eventuele uitkering in de BV laten belasten of in prive een AOV afsluiten en dan als inkomen in IB aan laten merken.

 

In 99% van de 100 situaties dat laatste. Om 2 redenen

1) privé in IB sfeer veel hogere belastingaftrek (42-52% IB ipv 25% VPB)

2) risico: BV is premiebetaler en uitkeringsgerechtigde. Bij faillissement of beslag stopt verzekering en/of uitkering

 

 

door laten lopen van vrijwillige UWV aov verzekering

Vrijwillige verzekering via het UWV kan voor DGA's alleen voor de WGA, niet voor de Ziektewet. De eerste 2 jaar zijn dus al voor eigen rekening.

 

Vrijwillige verzekering kent geen medische selectie en ook geen sancties bij niet benutten restcapaciteit (WGA Gat) zoals dat bij werknemers wel het geval is, maar de premie is naar verhouding erg duur en je wordt beoordeeld op z.g.n. "passende arbeid", een systeem waarbij alleen gekeken wordt naar wat je zou kunnen verdienen in andere functies/beroepen maar dat geen rekening houd met jouw voor- en afkeuren en - belangrijker nog - of jij wel of niet voor zo'n functie wordt aangenomen. In het systeem zit dus een groot WW-risico: gekort worden op je uitkering omdat je iets wel zou kunnen verdienen, maar je er simpelweg niet voor aangenomen wordt..

 

Vrijwillige verzekering is met name interessant voor mensen die medisch niet acceptabel zijn voor private verzekeraars of voor zware beroepen waarvoor private verzekeraars een verlaagde eindleeftijd van 55 of 60 toepassen

 

Is dat niet aan de orde, dan ben je bij een private verzekeraar goedkoper en beter uit.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor 1 okt wordt aan urencriterium voldaan. Kan in theorie de BV io dan bekrachtigd worden (incl behoudt van IB faciliteiten)? Of nieuwe BV nodig.

 

In theorie wel, doch is het ook nog maar de vraag of dat fiscaal wel optimaal uitpakt (denk aan onder andere einde MKB winstvrijstelling en intrede DGA loon over de winst vanaf 1 oktober). Dat zul je af moeten wegen tegen de risico's die kleven aan de datum bekrachtiging van de rechtshandelingen door de BV...zoals gezegd, maatwerk idd.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.