• 0

Online retail is oplossing voor leegstand winkels

Retail kent moeilijke tijden. Winkels gaan failliet en er ontstaan lege winkelstraten, die moeten worden opgevangen door tijdelijke pop-up-stores en discount winkels. Toch biedt dit geen zekerheid voor de lange termijn. Er treedt een domino-effect op waarbij ook de vastgoedmarkt te kampen heeft met een achterblijvende vraag naar koop- en huurpanden.

 

Door de moeizame economische jaren heeft er een versneld proces plaatsgevonden van offline naar online retail. De consument is prijsbewuster geworden en kan door het grote gemak en de verscheidenheid aan producten en diensten online aankopen verrichten. De online retailmarkt is nog steeds aan een opmars bezig. Zo bleek uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor dat de online bestellingen in 2012 met 9 procent waren toegenomen ten opzichte van 2011. Het waren met name de consumenten die reeds online aankopen verrichtten die meer producten en diensten bestelden. Met als gevolg dat het aantal webwinkeliers toegenomen is, bleek uit cijfers van de Kamer voor Koophandel.

 

Het is juist de toenemende populariteit van deze online retail die de oplossing kan bieden voor de toenemende leegstand in winkelgebieden. In mei berichte het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes dat de afgelopen maanden een sterke toename heeft plaatsgevonden van het aantal online retailers die zich op de offline markt begeven. Met een omni-channel strategie kan de klant nog beter worden bediend. Juist voor webwinkels geldt dat er een beperking lijkt te zijn in de dienstverlening. Het ruiken, voelen, aanraken of uitproberen van het product kan niet direct worden gerealiseerd door de consument. Het is een beleving die voor vele online retailers de reden vormt om ook een fysieke winkel te openen. Temeer omdat er wel winkels zijn die met succes een omni-channel strategie hebben toegepast en zowel als fysieke winkels en als webwinkel winst weten te behalen. En nog interessanter een cross-channel starten. Zo kan de consument in de webwinkel kleding bestellen en dit bij ontevredenheid in een fysieke winkel in de buurt omruilen. Een strategie die succesvol door H&M wordt toegepast.

 

Ook Nederlandse webwinkeliers lijken een omslagpunt waar te nemen. CEO Patrick Kerssemakers van webwinkel Fonq.nl onderkent het belang van een omni-channel strategie: "We houden er rekening mee dat consumenten op termijn ook een fysieke beleving verwachten van een online retailer in de winkelstraat, als een tegenbeweging van sluitende winkels". Kerssemakers is ook actief als lid van een van de expertgroepen binnen het platform Shopping 2020. Doel van het platform is het ontwikkelen van een toekomstvisie op de online verkoop, door middel van het verrichten van onderzoek en het delen van kennis. Zo'n 400 experts zullen binnen 19 expertgroepen deelnemen aan dit grootschalige project, met als doel de klant in de toekomst nog beter te bedienen. Ook in het nu nog lege winkelpand bij u in de buurt. Er gloort hoop aan de horizon. Dat kunnen we wel gebruiken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie dat online ondernemingen steeds vaker de voordelen van fysieke winkels/afhaalpunten beginnen te ontdekken.

 

Een mooi voorbeeld is coolblue die de omzet van haar webshops in de omgeving van hun fysieke winkels ziet stijgen en in de toekomst meer deze weg wil gaan bewandelen.

 

Persoonlijk advies, het kunnen aanraken van de goederen wordt steeds belangrijker.

 

Een goed voorbeeld zijn de sexshops. Klanten willen een dildo eerst in handen hebben gehad. Maakt het ding veel lawaai (kinderen)? Hoe voelt het aan?

 

Zomaar wat online bestellen is leuk maar brengt een hoop risico's mee. Mensen die vaak online bestellen weten dit maar al te goed. Mijn garage ligt vol met onbruikbare spullen die ik ooit eens in een opwelling online heb gekocht. (geen dildo's hoor)

Link naar reactie
  • 1

 

1. Het lijkt me sterk dat de crisis bijdraagt aan de groei van online shoppen. Dat is een autonoom fenomeen. Wellicht dat er een invloed is op online oriënteren. Dat werkt echter ook in het voordeel van offline winkels die concurrerend zijn. In die zin kan de crisis juist offline shoppen bevorderen.

 

2. Clicks to bricks is geen oplossing voor de leegstand. Dat is een simpele rekensom. Er hoeft minder voorraad in winkels aangehouden te worden. Kijk bv naar Deen dat slow movers en omvangrijke producten wil gaan bezorgen om de beschikbare ruimte in zijn supermarkten beter te kunnen benutten voor fast movers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Leegstand is in een dichtbevolkt land als Nederland een probleem dat zichzelf snel oplost als er niet teveel geklungeld wordt met de marktwerking. Maar nou komt die hele belangenmallemolen in beweging. Maak leegstand maar duur voor de eigenaar van het pand. Begin een beweging van kraakwinkels!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.