• 0

Correctie aangifte inkomsten belasting

Beste HLers,

 

Ik had voorheen (2009 en 2010) samen met mijn compagnon een beheer bv en een werk maatschappij.

 

Nu ging dat niet zo goed en verloren we allebij onze inleg 45k p.p. Maar daarnaast had mijn compagnon er nog eens 40k ingestopt als zijnde een lening waarvan die 15k terug heeft gehad.

 

Wat we toen afspraken is dat tzt (ofwel nu) ik de situatie nog is zou bekijken om hem de helft van het overige verlies 12.5k terug te betalen. Van oorsprong was het het idee om het namelijk samen te doen.

 

Nu wil ik hem 7.5k terug betalen (zaken gaan nu allemaal goed en de overige leningen voor de verkeerde investering zijn ook allemaal terug betaald), alleen wil ik dit wel als aftrek post opvoeren.

 

probleem is echter dat hij wel al het gehele bedrag a 45 + 25 = 70 als verlies heeft gemeld bij ze inkomstenbelasting en ik 45k.

 

Mijn vraag is of dit op een bepaalde manier recht te zetten is, zodat ik hem die 7.5 onbelast kan betalen.

 

Alle BV's zijn overig in 2010 en 2011 opgeheven.

 

Alvast dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik had voorheen (2009 en 2010) samen met mijn compagnon een beheer bv en een werk maatschappij.

 

Nu ging dat niet zo goed en verloren we allebij onze inleg 45k p.p.

 

Dus het gestort aandelenkapitaal bedroeg € 90.000,00 en ieder van jullie bezat 50% van de aandelen? Of was die € 45.000,00 gewoon een lening aan de BV?

 

Maar daarnaast had mijn compagnon er nog eens 40k ingestopt als zijnde een lening waarvan die 15k terug heeft gehad.

 

Dus het vreemd vermogen bedroeg € 40.000,00 daarvan is € 15.000,00 terugbetaald dus is er nog een vreemd vermogen (schuld van de BV aan de aandeelhouder) van € 25.000,00.

 

Wat we toen afspraken is dat tzt (ofwel nu) ik de situatie nog is zou bekijken om hem de helft van het overige verlies 12.5k terug te betalen. Van oorsprong was het het idee om het namelijk samen te doen.

 

De BV heeft een schuld van € 25.000,00 maar jij wil daarvan € 12.500,00 terug betalen aan jouw voormalige vennoot. Dat is een vreemde constructie en had toen anders aangepakt moeten worden (bijvoorbeeld dat jij op papier € 20.000,00 geleend hebt van jouw vennoot en dat jij die € 20.000,00 aan de onderneming hebt geleend. Nu is er namelijk helemaal niets meer te vorderen op jou.

 

Nu wil ik hem 7.5k terug betalen (zaken gaan nu allemaal goed en de overige leningen voor de verkeerde investering zijn ook allemaal terug betaald), alleen wil ik dit wel als aftrek post opvoeren.

 

Ja, maar als er niets af te lossen is dan is er ook geen aftrekpost. Je wilt jouw voormalige vennoot gewoon iets schenken.

 

probleem is echter dat hij wel al het gehele bedrag a 45 + 25 = 70 als verlies heeft gemeld bij ze inkomstenbelasting en ik 45k.

 

Dat ligt er maar helemaal aan hoe zakelijk e.e.a. is vastgelegd (overeengekomen rente, zekerheden etc.). Blijkbaar zijn die er niet (anders waren ze wel uitgewonnen) en dus vermoed ik dat dit verlies gelijk is aan het afboeken van een onzakelijke debiteurenrisico en derhalve geen aftrekpost is. Maar voor zekerheid is inzage in de casus nodig.

 

Mijn vraag is of dit op een bepaalde manier recht te zetten is, zodat ik hem die 7.5 onbelast kan betalen.

 

In mijn ogen is die € 7.500,00 een schenking aan jouw partner en valt derhalve onder de schenkbelasting.

 

Alle BV's zijn overig in 2010 en 2011 opgeheven.

 

Met het opheffen van de BV's heeft een vereffening plaatsgevonden - anders zouden de BV's niet zijn opgeheven. De schuld aan de BV moet dus kwijtgescholden zijn. Er is dus niets meer te verrekenen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

- Die 45 was gestort kapitaal

 

Dan was die in ieder geval nooit in box 1 aftrekbaar en heeft jouw vennoot daar een probleem.

 

- klopt ook wbt de 25

 

Aftrekbaarheid is dus volledig afhankelijk van hoe jullie toentertijd die lening hebben vormgegeven. Ook een potentieel probleem voor jouw vennoot.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.