Geachte,

Ik heb een BV (stamrecht waar ook in ondernomen wordt).

Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen.

Nu willen we een bedrijfje starten, waar bij voorkeur mijn BV mede-eigenaar is en mijn vrouw ook mede-eigenaar.

Echter ik (lees BV) wil liever geen inkomsten ontvangen, maar mijn vrouw wel.

Zover mij nu bekend is het best om een VOF op te richten, waarin mijn BV participeert en mijn vrouw als natuurlijk persoon.

Is dit de beste oplossing of heeft u tips?

Hoogachtend

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42357-rechtsvorm-vraag/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag BQ

Je kunt geen VOF beginnen met daarbij een winstverdeling van 100% om 0%. Dat is wettelijk verboden.

Daarbij zal de fiscus ook kritisch kunnen kijken naar de winstverdeling die je dan wel overeenkomt. Die zal toch (met enige marge) zakelijk moeten zijn.

Wat ik niet begrijp: waarom wil je met jouw BV en je vrouw samen een onderneming aangaan als de BV daar niets aan mag verdienen?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42357-rechtsvorm-vraag/#findComment-436761
Delen op andere sites

• 0

Geachte,

Setting:

Ik heb een BV (stamrecht waar ook in ondernomen wordt).

Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen (m.u.v. van mijn BV)

Inleiding:

Nu willen we een bedrijfje starten, waar bij voorkeur mijn BV mede-eigenaar is en mijn vrouw ook mede-eigenaar.

De BV brengt in: een bedrijfswagen en de handelsnaam (de handelsnaam is al onder mijn BV geregistreerd).

Mijn vrouw gaat hierin full-time werken, ik niet.

Uiteindelijk als het nieuwe bedrijf waarde gaat krijgen wil ik 50% eigenaar zijn met mijn BV.

Zover mij nu bekend is het best om een VOF op te richten, waarin mijn BV participeert en mijn vrouw als natuurlijk persoon.

Is dit de beste constructie en/of heeft u tips?

Hoogachtend

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42357-rechtsvorm-vraag/#findComment-436776
Delen op andere sites

• 0

De BV brengt in: een bedrijfswagen en de handelsnaam (de handelsnaam is al onder mijn BV geregistreerd).

Mijn vrouw gaat hierin full-time werken, ik niet.

Uiteindelijk als het nieuwe bedrijf waarde gaat krijgen wil ik 50% eigenaar zijn met mijn BV.

En daar schuilt een probleem. Als je vrouw de winst genereert dan is het niet minder dan zakelijk dat die winst (grotendeels) haar toekomt. T.a.v. de inbreng van de auto en de handelsnaam kan zeker wel een vergoeding bedongen worden, maar 50/50 lijkt me wat al te ruim. Bovendien boekt de BV dan dus weldegelijk resultaat uit de deelname in de VOF en betaalt de BV daarover vennootschapsbelasting.

In die zin zou dan een scheefgroei ontstaan van ieders aandeel in de VOF. En ieders aandeel in de VOF is nu juist de sleutel waarop je een VOF verdeelt onderling.

Het kan dus wel maar ik zie wel een valkuil in de winstverdeling t.o.v. je wens om bij succes ineens de helft van de VOF te 'claimen'. Belastingvrij zal sowieso niet lukken. Dat is ook wel logisch omdat in NL vrijwel geen enkel vermogen zomaar verschoven kan worden van partij A naar partij B zonder dat de fiscus de hand ophoudt.

Wellicht biedt dan een gezamenlijke BV meer uitkomst. Daarin kun je nl. de winst niet alleen verdelen op basis van arbeid maar ook via dividend. Als de BV gestart wordt met 50/50 aandelenbezit dan is in elk geval de basis voor de toekomstige verdeling al gelegd. Een basis die bij de VOF ontbreekt.

groet

Joost

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42357-rechtsvorm-vraag/#findComment-436777
Delen op andere sites

• 0

Duidelijk wat u aangeeft, hartelijk dank.

Gezien de (onderhouds)kosten van een nieuwe BV, en het nog duidelijk moet worden of de nieuwe zaak een succes wordt, heb ik nog een vraag:

Momenteel neem ik geen salaris of vergoeding uit mijn BV, dat wil ik zou houden.

Wel wil ik de VOF beginnen (en houden) met 50/50 verdeling van mijn BV en mijn vrouw als natuurlijk persoon.

Wat is dan de beste constructie?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42357-rechtsvorm-vraag/#findComment-436783
Delen op andere sites

• 0

Dag BQ

In een VOF wordt de verdeling gevormd op basis van ieders aandeel in de VOF. Dat zal bij aanvang bijvoorbeeld het volgende beeld geven. Er wordt een auto ingebracht van 20.000 door de BV. Je vrouw brengt niets in. Bij aanvang van de VOF is de verdeling dan:

BV: 20.000

Vrouw: 0

Stel dat in een jaar 100.000 verdiend wordt en afgesproken is dat 95.000 voor haar is en 5.000 voor de BV. En stel even dat zij van die 95.000 naar privé 20.000 gehaald heeft. Dan wijzigt het aandeel in de VOF als volgt:

BV: 20.000 bij aanvang + 5.000 winstdeel = 25.000

Vrouw: 0 bij aanvang + 95.000 winstdeel - 20.000 naar privé = 75.000

Op dat moment heeft je vrouw dus 75% van de gehele VOF en de BV maar 25%.

Hopelijk is hiermee duidelijk dat een VOF niet zomaar 50/50 verdeeld kan worden als dat met de winst ook niet gebeurt.

groet

Joost

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42357-rechtsvorm-vraag/#findComment-436785
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar