• 0

Verantwoordelijk gebruik van Chinese goederen

Hey allen,

 

Ik heb hier onlangs een bericht/onderwerp gelezen over het importeren vanuit China. Ik ben dit van plan om met ballonnen te doen (feestwinkel).

 

Ik las echter dat je als importeur verantwoordelijk bent voor het product. Mijn vraag is dus ver gezocht, maar niet onmogelijk: wat als een kind stikt door het opblazen van een (geïmporteerde) ballon?

 

Ikzelf zou dan verantwoordelijk zijn (als importeur zijnde). Als zelfstandig ondernnemer ben ik echter verzekerd, meer bepaald een BA-uitbating (zie: http://www.kum.be/nl_BE/verzekeringen/ondernemer/aansprakelijkheid/ ).

Is dit voldoende om mij in te dekken tegen zo'n extreem ongeval? Kan ik mijn verantwoordelijkheid teniet doen wanneer ik bijvoorbeeld op de verpakking plaats: 'Gebruik op eigen risico'?

 

Kortom: ik zou het spel volledig binnen de regels willen spelen, en zekerheid willen hebben dat ik geen problemen kan krijgen mbt het gebruik van deze geïmporteerde goederen bij derden.

 

Hopelijk zitten hier een aantal mensen met de nodige (juridische) kennis die me kunnen helpen?

 

Alvast bedankt.

 

- Kevin.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Maakt het verschil als die ballon in Nederland gemaakt wordt?

 

Gefabriceerde goederen in de EU zijn ook steeds EU gekeurd, niet dan? Ik stel me ten zeerste de vraag of goederen uit China EU gekeurd zijn?

Ik ga er dus graag van uit dat dit niet het geval is, en daarom net mijn initiële vraag.

Link naar reactie
  • 0

 

Maakt het verschil als die ballon in Nederland gemaakt wordt?

 

Qua productaansprakelijkheid natuurlijk wel. Iets dat in de eu gemaakt wordt of door iemand anders in de eu geimporteerd wordt heeft het voordeel dat je diegene aansprakelijk kunt stellen voor schade die gevolg is van een ondeugdelijk product.

 

Nou zie ik niet direct hoe dat een issue zou kunnen zijn met een ballon - als een kind zo'n ding doorslikt is dat m.i. geen defect aan het product, je kunt tenslotte iedere ballon van gelijk formaat even gemakkelijk inslikken. Anderzijds zou zo'n ding wel kunnen knappen lang voordat ie 'vol' is en daardoor, ik noem maar wat, oogletsel veroorzaken.

 

Wat PJ aandraagt is trouwens wel een goed punt: er worden nog wel eens stoffen aan plastics toegevoegd is schadelijk zijn voor de gezondheid, en soms ook vrij acuut symptomen geven. Zie bijvoorbeeld het amerikaanse flipflop verhaal: http://www.snopes.com/medical/toxins/flipflop.asp (met doorkliks voor horrorfotos van voeten).

 

Als je van je balonnen dat soort effecten krijgt en het blijkt dat jij de importeur bent, en daarmee aansprakelijk, ben je aardig het bokje denk ik.

 

 

Link naar reactie
  • 0

U bent als Europees importeur inderdaad er zelf voor verantwoordelijk en aansprakelijk dat de door u geïmporteerde producten aan de Europese eisen voldoen.

 

Op de website van de NVWA staat informatie die u zeker even moet doorlezen. Het gaat om de regels voor non-foodondernemers.

 

Klik u aan de linkerkant ook nog even door naar de andere onderwerpen, zoals "Eigen verantwoordelijkheid van producent en distributeur" en dergelijke?

 

Denk er aan dat ballonnen geclassificeerd zijn als 'speelgoed' en dus onder de regels van het Warenwetbesluit speelgoed 2011 vallen (c.q. de Speelgoedrichtlijn/Toy Safety Directive 2009/48/EG). Er bestaat een toelichting op deze regels en die vindt u hier.

 

Tot slot is het nooit een verstandig idee om een product alleen maar "gebruik op eigen risico" te zetten. De rechter zal kijken of en in hoeverre u zich aan de wettelijke regels heeft gehouden. Bijvoorbeeld bij de verplichte opschriften, de risicoanalyse, de handleiding, de leeftijdsaanduiding, etc. Ook uw verzekeringsmaatschappij zal hier naar kijken. U loopt het risico dat ze niets uitkeren omdat u zich niet aan de wettelijke regels heeft gehouden.

 

 

 

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.