• 0

nepincasso van Corpus Justitia

Zojuist via diverse websites bekend gemaakt. Een nieuwe versie van een (niet onbekende) oplichting wijze.

corpus justitia stuurt een brief rond over een aanmaning die binnen 5 dagen betaald dient te worden. Het 0900 nummer wordt niet opgenomen en je krijgt alleen een bandje a 45c per minuut.

 

Een informatieve site incl een copy brief vindt je hier.

http://www.corpusjustitia.nl/

 

Nu vroeg ik me af: hoe doen ze zoiets. Een bv oprichten (weet niet of dit daadwerkelijk gedaan is)

Een 0900 nummer aanvragen.

Een bankrekening aanvragen.

Zoiets zitten toch namen/adressen/gegevens aan vast.

 

Waarom kan dan zoiets niet gelijk gestopt worden?

Hoe kunnen criminelen zoiets opzetten zonder gepakt te worden??

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gangbare werkwijze;

 

Geen bedrijf geregistreerd en/of naam van bestaand bedrijf gejat om uit hun naam zo'n brief te versturen.

 

Rekeningnummer is van een katvanger (slachtoffer en/of soms medeplichtige) die zijn rekeningnummer ter beschikking stelt. Het is de bedoeling dat diegene de buit aan de daders geeft. Soms houdt ie daar iets van geld aan over. Soms wordt zo'n katvanger geïntimideerd.

Link naar reactie
  • 0

Als je een béétje wakker uit je ogen kijkt zitten er allerlei aanwijzingen in dit verhaal die duiden op bedrog, en als je je geen schuld bij die partij kunt herinneren ben je gek als je zomaar gaat betalen. Toch zal dit wel werken bij sommige mensen, dus het loont. Hoe kan het dat dit zo matig te bestrijden is door justitie eigenlijk?

Link naar reactie
  • 0

Dit is het land waar we in leven!

 

De crimineel doet zijn ding, ondernemers voelen zich in grote getale geïntimideerd! Wanneer je er iets van zegt, loop je het risico aangeklaagd te worden voor imagoschade....en nog gekker ze winnen dit soort zaken soms ook nog!

 

Ik heb een zo`n gevalletje ondernemergids.nl. Maar laten we vooral met zijn allen hier niet te veel over zeggen, en dan maar onder dwang betalen....of toch niet ;D

 

Ze worden beschermt door onze wet en regelgeving....

 

http://robzijlstra.wordpress.com/tag/acquisitiefraude/

Ontzorgd al uw Multichannel klantcontact MKB en ZZP op flexibele abonnements basis.

www.hetloyaliteitscentrum.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Goed dat je het artikel weer aanhaalt Corien. Ik verbaasde mij in februari 2013 (artikeldatum) met name over:

 

De consument is beschermd tegen dit soort praktijken, maar die bescherming geldt niet voor (kleine) bedrijven en organisaties.

MKB Nederland wilde dit laatste via de rechter bewerkstelligen.

De wet oneerlijke handelspraktijken die voor consumenten geldt, zou dan ook moeten gelden voor ondernemingen.

 

MKB Nederland heeft de rechzaak verloren, maar er was goede hoop gezien het feit dat Minister Opstelten maatregelen heeft aangekondigd.

Tot op heden nog niets van gemerkt/vernomen. Jullie ?

 

Waar zit nu de moeilijkheidsgraad bij de overheid? Waarom kunnen consumenten wel beschermd worden en ondernemingen niet? Zo ook in de private sfeer. Waarom wel een consumentenbond, maar niet voor ondernemers.

 

Alhoewel de Nationale Onbudsman zich, gezien dit artikel wel meer gaat inzetten voor ondernemers. Al behapt deze instanties alleen de klachten die je over de overheid hebt.

Misschien daar eens proberen een klacht in de dienen over nalatigheid overheid m.b.t. adequaat aanpakken van frauduleuze praktijken?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

De consument is beschermd tegen dit soort praktijken, maar die bescherming geldt niet voor (kleine) bedrijven en organisaties.

MKB Nederland wilde dit laatste via de rechter bewerkstelligen.

De wet oneerlijke handelspraktijken die voor consumenten geldt, zou dan ook moeten gelden voor ondernemingen.

 

MKB Nederland heeft de rechzaak verloren, maar er was goede hoop gezien het feit dat Minister Opstelten maatregelen heeft aangekondigd.

Tot op heden nog niets van gemerkt/vernomen. Jullie ?

 

Waar zit nu de moeilijkheidsgraad bij de overheid? Waarom kunnen consumenten wel beschermd worden en ondernemingen niet? Zo ook in de private sfeer. Waarom wel een consumentenbond, maar niet voor ondernemers.

 

Citeer het antwoord van het steunpunt acquisitiefraude:

Gelukkig is de SP samen met de VVD bezig om de wetgeving aan te passen / in te voeren. Wij hopen dat rond januari 2014 een en ander rond is.

 

Vooral het woord hopen...klinkt hoopvol :-\

 

Al jaren duurt dit al voort.....en nog nooit is het bij de wet geregeld...men neemt nog steeds de crimineel in bescherming, het slachtoffer moet het tegendeel bewijzen...sorry hoor, ik ben echt teleurgesteld!

 

 

____

modedit: quote aangepast zodat duidelijker is wie wat gezegd heeft en waarop gereageerd word

 

Ontzorgd al uw Multichannel klantcontact MKB en ZZP op flexibele abonnements basis.

www.hetloyaliteitscentrum.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

14-08-2013

De bankrekening van incassobureau Corpus Justitia is sinds donderdag 8 augustus geblokkeerd nadat bekend was geworden dat het kantoor een nep-incassobrief had verstuurd. Dat heeft ING aan de Fraudehelpdesk bevestigd.

 

De ontvangers van de nep-incassobrief werden opgeroepen een openstaande factuur te betalen. Het geld moest worden overgemaakt naar een rekeningnummer van ING. Als zij dit niet deden, dreigde het bureau met beslaglegging van huis en auto.

 

De bank kwam in actie nadat klanten van ING en de Fraudehelpdesk bij ING aan de bel hadden getrokken. Alle betalingsopdrachten die na de blokkade bij ING binnenkwamen zijn, zoals iedereen heeft kunnen merken, niet meer uitgevoerd. Dat heeft voorkomen dat er nog meer mensen zijn gedupeerd. Alleen de ontvangers van de spooknota die nog voor de blokkade geld hebben overgemaakt zijn benadeeld. Door de snelle gezamenlijke actie is deze groep beperkt gebleven.

 

Wanneer het Openbaar Ministerie een zaak begint tegen Corpus Justitia, kunnen de slachtoffers zich voegen in dit strafproces in een poging hun geld terug te krijgen. Natuurlijk is het ook mogelijk een civiele procedure tegen het bedrijf te beginnen om te proberen uw geld terug te krijgen.

 

Bij de Fraudehelpdesk kwamen zeker 1300 meldingen binnen van particulieren die de misleidende brief op de mat vonden. Sommige mensen betaalden de rekening. Ook werd gebeld naar een 0900-nummer die in de brief werd genoemd. Wie dat nummer belde, betaalde 45 cent per minuut tot een maximum van 50 minuten, ofwel 22,50 euro. De Fraudehelpdesk heeft aangifte gedaan tegen het kantoor.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.