Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Joyce M.
Joyce M.
Goedenavond,
Mijn vriend is ZZP-er en momenteel ben ik bezig met het opstellen van zijn jaarrekening over 2012. Nu heb ik ontdekt dat mijn vriend over 2012 zijn reiskosten bij de verschillende opdrachtgevers verkeerd heeft gefactureerd. Hij heeft de werkelijke kosten van de treinkaartjes gefactureerd (dus de prijs van het treinkaartje incl. 6% btw) en over de factuur geen btw gerekend. De opdrachtgevers hebben dus eigenlijk een factuur ontvangen met een 6% btw tarief, maar omdat mijn vriend niet wist dat er btw op treinkaartjes zit, heeft hij überhaupt geen btw vermeld op de facturen (hij kan zichzelf nu wel voor zijn kop slaan). Ik weet dat er in de kosten van een treinkaartje - ondanks dat dit er niet op vermeld staat - 6% btw is inbegrepen. Voor goede facturatie aan de opdrachtgever had hij de treinkaartjes excl. 6% moeten factureren en hierover vervolgens zijn eigen btw tarief van 21% moeten berekenen. Helaas heeft hij dit niet gedaan en via het forum van de KvK ben ik al wat wijzer geworden hoe ik hier mee om moet gaan. Inmiddels heb ik echter ook contact gehad met de Belastingdienst en zij gaven aan dat ik de gemaakte fout m.b.t. de reiskosten hoe dan ook moet herstellen omdat dit van invloed kan zijn op de KOR. Balen, want het gaat uiteindelijk maar om een bedrag van 71 euro aan btw dat mijn vriend te weinig heeft afgedragen en het is een hele hoop gedoe om alles te herstellen voor zowel eigen administratie, als die van de opdrachtgevers (creditnota's, nieuwe facturen etc.), maar wat moet dat moet. Nou las ik gisteren echter ergens dat mijn vriend de te weinig betaalde btw ook voor eigen rekening kan nemen om zo de opdrachtgevers buiten schot te laten en alles toch nog onder 2012 te laten vallen (i.p.v. nieuwe facturen uit te moeten schrijven die dan onder 2013 vallen). Als dat zou kunnen, lijkt dat me een mooie oplossing voor die 71 euro. Kan iemand mij zeggen of ik dat inderdaad zo kan doen voor 2012? Maak ik dan een soort interne factuur waarop ik de 21% btw alsnog in rekening breng en mag ik deze factuur dan nog opvoeren in 2012 aangezien de factuur niet extern verstuurd wordt en het een soort 'aantekening' voor zijn eigen administratie betreft? En kan ik dit bedrag dan alsnog in de eerstvolgende omzetbelasting - 3e kwartaal 2013 - verwerken (omdat het om minder dan 1000 euro btw gaat)? En mocht dit inderdaad mogelijk zijn, hoe boek ik dit dan correct in de administratie in? De boekhouding van mijn vriend is redelijk simpel en was tot dusver zeer goed bij te houden voor mij (als niet accountant zijnde). Ik hoop dan ook dat jullie me op weg kunnen helpen met deze laatste 'hobbel' voor de IB over 2012. Leer ik ook nog wat en mocht ik er dan nog niet uitkomen, dan is het tijd om alles bij een accountant neer te leggen :)
Alvast heel erg bedankt voor de hulp.
Groeten, Joyce
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag