• 0

aankoop buiten bedrijf laten

Ik heb voorraad gekocht maar mag deze niet verkopen en moet deze retour sturen. Het gaat om een paar 100 euro. Nu is mijn vraag of ik deze buiten de boekhouding en mijn bedrijf kan laten en doen alsof ik prive gekocht heb. Zo heb ik geen verlies post om mijn balans.

Voor de duidelijkheid de voorraad is niet ingekocht bij een bedrij maar particulier er is geen factuur opgesteld.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je moet aangesloten zijn bij een branch en dan mag je pas verkopen dat wist ik niet vandaar.

 

Het is natuurlijk maar de vraag of je "moet" zijn aangesloten bij een branch of dat de fabrikant dat alleen maar "graag wil". In het laatste geval heeft de fabrikant niets te eisen en op dit forum zijn al diverse ondernemers in vergelijkbare situaties geholpen met bijvoorbeeld een correcte reactie richting fabrikant.

 

Krijg je van de fabrikant overigens een vergoeding voor de spullen die je naar hem terugstuurt?

Link naar reactie
  • 0

Ik mort het terugsturen naar de fabrikant die willen niet dat ik ga verkopen. Ik moet de voorraad dus afboeken maar dan worden het dus kosten. Om die reden wil ik het doen als privé aankoop. Die kan toch neem ik aan het is gekocht zonder btw en factuur.

 

Doet me denken aan een grapje, betreffende 2 mannen die in de gevangenis zitten, vraagt de een aan de ander, waarvoor zit je hier, zegt de ander "verboden gloeilampenbezit."

 

Het is niet strafbaar gloeilampen in je bezit te hebben, je mag ze niet meer verkopen.

 

Een fabrikant kan jou toch niet verbieden iets in je bezit te hebben, waarom zou je het terugsturen..

 

Link naar reactie
  • 0

 

Waar jouw producten vandaan komen, maakt niet zoveel uit. Wat interessant is, is waarom de fabrikant/importeur meent dat hij jou het recht tot doorverkoop kan ontzeggen en zelfs kan eisen dat jij die spullen opstuurt. Dat lijkt op bullying en vandaar dus de vragen. Alleen wanneer het een heel schimmig handeltje is, kan de fabrikant jou in een positie dwingen dat je je verplicht voelt om producten terug te sturen naar een partij die niet eens betrokken was bij de aanvankelijke deal.

 

Europa vrijhandelzone: weet je wel. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Eerste partij kwam uit Amerika daar was iet mee van de EER. De rest van particulier uit Nederland ik mag het merk nirt gebruiken en daarom de goederen niet doorverkopen. Wat ik wel raar vond is dat ze in de brief praten over goederen die uit Amerika komen maar dat is niet het geval en kunnen ze ook niet weten. Maar het gaat om voorraad van 300 euro en wil geen gezeur als startende ondernemer. Gelukkig geen boete alleen voorraad terug sturen.

Heeft me wel aan het denken gezet om te stoppen moet ik eerlijk toegeven.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

ik mag het merk nirt gebruiken en daarom de goederen niet doorverkopen. <...> Gelukkig geen boete alleen voorraad terug sturen. Heeft me wel aan het denken gezet om te stoppen moet ik eerlijk toegeven.

 

Een fabrikant of importeur kan geen boete opleggen. Ze kunnen hoogstens stellen dat jij hun merkproduct verkoopt (dat mag meestal gewoon) en dat dat namaak is of van buiten de EER ingevoerd is. Dan is er nog niks aan de hand. Bij namaak kunnen ze echter naar de douane stappen en die kan beslag leggen. Bij invoer van buiten de EER kunnen ze naar de rechter stappen.

 

Ze kunnen nooit zelf een boete opleggen. En ze kunnen ook niet jouw voorraad opeisen.

 

En vaak wordt dit soort taal gebruik om rechtmatige parallelimport (binnen de EER) tegen te gaan. Is gewoon bullying.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat stond er inderdaad ook in parallel voorraad. Als ik nirt de voorraad terug deed en stopte met verkoop zouden ze naar de rechter gaan voor een rechtszaak.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat stond er inderdaad ook in parallel voorraad. Als ik nirt de voorraad terug deed en stopte met verkoop zouden ze naar de rechter gaan voor een rechtszaak.

 

Dus ze eisen je voorraad op. Dat is wel erg brutaal. Niemand kan verkoop uit parallelimport binnen de EER verbieden. Dat mag gewoon (met een kleine uitzondering van bijzondere luxe-producten). Als je (per ongeluk) een merkproduct verkoopt dat door jouw leverancier van buiten de EER ingekocht is, dan heeft de lokale merkeigenaar een handvat om op te treden. Maar als jij de verkoop staakt, houdt het ook meteen op. Ze kunnen niet zomaar jouw voorraad opeisen.

 

Wl je me per PM (dat is een knopje onder mijn profiel) vertellen welk merk en welke importeur het betreft? Dan kan ik eens nagaan hoe agressief ze zijn met rechtszaken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Okay, topicstarter heeft me de naam van het merk en de naam van de Nederlandse importeur genoemd. Ik ga dat uiteraard niet op het forum zetten. De importeur heeft een exclusieve vertegenwoordiging in Nederland en beweert dat die voor heel Europa geldt.

 

Dat geeft die importeur echter geen zeggenschap over iedereen die het merk verkoopt. Het is bv mogelijk dat een detaillist in Duitsland overtollige voorraad heeft en dat opkopers die voorraad opnieuw op de markt brengen. Dan is het merkrecht uitgeput en kan de importeur (samen met de merkeigenaar) geen bezwaar maken. Is het een overschot van een Amerikaanse detaillist, dan kan de merkeigenaar wel bezwaar maken. Dan is het parallelimport van buiten de EER.

 

De overeenkomst tussen de importeur en de merkeigenaar heeft sowieso geen derdenwerking. Het is een afspraak tussen twee partijen. Als jij geen partij bent, is die overeenkomst niet op jou van toepassing. De importeur kan dus niet op hoge poten eisen dat je de verkoop staakt (tenzij het namaak is), laat staan dat je de partij terugstuurt.

 

Ik probeer nu na te gaan hoe je kan vaststellen of de bewuste producten in Europa op de markt gebracht zijn. Ik heb je per PM al een link gestuurd naar een site met echtheidskenmerken, zodat je kan zien of het eventueel namaak is.

 

Ik ga nog even checken wie de merkeigenaar in Benelux/Europa is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

De Nederlandse importeur is een groothandel. Ze zijn actief onder eigen naam maar ook als (HADN) Europe. Het merkrecht is in Europa geregistreerd op naam van de buitenlandse merkleverancier, niet op naam van de groothandel. Voor zover mijn kennis van het merkrecht reikt, kan die groothandel geen inbreuk op zijn merkrecht vorderen. Simpelweg omdat ze dat merkrecht niet hebben. Dat kan alleen iemand namens de merkhouder in de VS.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Eerste partij kwam uit Amerika daar was iet mee van de EER. De rest van particulier uit Nederland ik mag het merk nirt gebruiken en daarom de goederen niet doorverkopen.

 

Die eerste partij geldt als ongeoorloofde parallelhandel. Je mag wel producten uit Amerika opkopen (en bv in je eigen bedrijf gebruiken) maar je mag ze niet opnieuw in omloop brengen binnen de EER. De tweede partij zou kosher zijn, als dat verhaal klopt. Maar hoeveel particulieren leggen een verhandelenswaardige voorraad aan? En komen die producten niet alsnog van buiten de EER? Of zijn het vervalsingen?

 

Mijn aanbod is de volgende. Ik neem die hele partij van je over en zoek uit wat precies de herkomst is. Als blijkt dat het merkrecht op de tweede partij uitgeput is (en niemand er dus iets van kan zeggen) en het geen vervalsingen zijn, verkoop ik ze alsnog en delen we de opbrengst. De eerste partij kan altijd nog in Amerika verkocht worden, of in ieder geval buiten de EER. Ik zal dat aan de importeur duidelijk maken - en verheug me daar al op.

 

Mijn belang is dat ik met speciale aandacht de ontwikkelingen in parallelhandel volg. Er zijn goeie argumenten om voor algehele vrijhandel te pleiten, en dat doen landen als Engeland en Nederland dan ook in Brussel. De zuidelijke landen (lees Frankrijk en Italie) beschermen hun merken en houden dus vast aan de huidige regulering. Desondanks proberen merken en importeurs hun markten ook binnen Europa af te schermen, oa door kleine verkopers het leven zuur te maken. Dat gaat soms erg ver.

 

Pas op: als het namaak is, dan wordt het verhaal heel anders. Maar ook het namaakargument wordt misbruikt om legitieme parallelhandel te bestijden en internetverkopers dwars te zitten. Ik vind het dus bere-interessant om dit eens uit te zoeken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle moeite, maar doe het aub niet. Vind heel erg aardig maar ben toch te bang hiervoor en ga de goederen terugsturen. En hopen dat ik iets nieuws vind dat aanslaat in Nederland.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 1

Ja dat is waar helemaal meeeens. Maar als starter is het moeilijk en lijkt mij het beste om terug te sturen. Voelt voor mij het beste om problemen te verkopen. Heb er aangedacht om te stoppen. Wel door zetten vind toch er leuk maar kan dit niet gebruiken vandaar.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het niet opkopen sorry zo graag willen maar ik moet ze terug sturen naar de advocaat van de leverancier.

 

Wacht even, ik reconstrueer even:

 

[*]Jij koopt bij een particulier goederen die hij binnen de EU heeft verworven;

[*]Jij biedt deze goederen blijkbaar aan, daar is de leverancier/importeur/groothandel niet blij mee;

[*]Nu stelt de advocaat dat jij je legaal gekochte goederen aan hen moet terugsturen;

[*]En jij wilt hier gehoor aan geven?

 

Deze goederen zijn van jou. niemand kan jou verplichten om deze legaal verkregen goederen verplicht terug te sturen naar de advocaat van de groothandel. Wat zou daar in vredesnaam de juridische motivatie van zijn? Het kan wel zo zijn dat je deze goederen niet via je website op de Europese markt mag verkopen, maar daar wil TwaBla juist onderzoek naar doen. Onderhandse verkoop aan Twa, zoals hier wordt voorgesteld, valt in ieder geval niet onder een eventueel verbod. Nogmaals: het zijn op dit moment jouw goederen en van niemand anders. Als jij ze bijvoorbeeld privé wilt gebruiken kan niemand je dat verbieden.

 

Ik vermoed dat onze advocatenvrienden een blafbrief hebben opgesteld die blijkbaar het gewenste resultaat heeft: jij bent bang en om problemen te voorkomen ga je mee in de eis van de tegenpartij. Met minimale juridische spierballen (één e-mail!) wordt een maximaal resultaat bereikt - en wordt jou een paar honderd euro door de neus geboord. Denk hier alsjeblieft over na en wacht de reactie van anderen af voordat je hierin mee gaat.

 

En Twa doet je een geweldig aanbod wat niet fout kan gaan voor jou, ik zou het met beide handen aangrijpen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het kan wel fout gaan ik heb toegezegd de goederen te retourneren. Ik kan niet ineens en paar flesjes opsturen. Ik neem aan dat er op de site is gekeken wat ik aangeboden heb. Ik weet niet waar de particuliere de flesjes vandaan hebben gehaald. Kan EU of buiten EU zijn dat weet ik niet. Ik kan geen advocaat in armen nemen om dit uit te zoeken en moet woensdag de goederen opsturen. Zoveel tijd heb ik niet en geld niet dan kan ik gelijk faillissement aanvragen.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Het kan wel fout gaan ik heb toegezegd de goederen te retourneren. Ik kan niet ineens en paar flesjes opsturen. Ik neem aan dat er op de site is gekeken wat ik aangeboden heb. Ik weet niet waar de particuliere de flesjes vandaan hebben gehaald. Kan EU of buiten EU zijn dat weet ik niet. Ik kan geen advocaat in armen nemen om dit uit te zoeken en moet woensdag de goederen opsturen. Zoveel tijd heb ik niet en geld niet dan kan ik gelijk faillissement aanvragen.

 

Nogmaals, maar ik ben geen expert, IMHO kan jou wellicht verboden worden om de goederen te verkopen via winkels, internet of andere publieke markten maar is het ondenkbaar dat jij legaal verkregen goederen zomaar zo moeten afstaan. Dus verwijderen van de website kan ik mij voorstellen, maar opsturen naar de advocaat zonder vergoeding... Waarom zou jou bijvoorbeeld verboden kunnen worden om de goederen privé te gebruiken?

 

En dat je toegezegd hebt goederen te verkopen betekent niet dat je niet van mening zou kunnen veranderen. Dat kan ook ontstaan uit voortschreidend inzicht die je op een website als HL opdoet. Waar hebben ze eigenlijk mee gedreigd en waar ben je van beschuldigd? Er moet immers een motivering zijn waarom zij van mening zijn dat je de goederen terug moet sturen. Kun je dat hier aangeven?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ze denken dat er valse bij kunnen zitten neem ik aan. Ik mag ze niet verkopen meer op de site op openbaar nu niet later ook niet meer. Omdat het merk niet door mij gebruikt mag worden. Verder gat het over paralel import en verkoop zo uit mijn hoofd. Ik mag dus niet meer verkopen op de site en moet de voorraad terugsturen. Doe ik niet zijn ze genoodzaakt naar de rechter te stappen.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Doe ik niet zijn ze genoodzaakt naar de rechter te stappen.

 

Om wat te eisen? Dat jij bij particulieren gekochte goederen voor jezelf houdt? Pure bangmakerij.

 

Ik zou aangeven dat je de goederen vooralsnog niet zult verkopen via de website maar dat je gaat onderzoeken in hoeverre dat ook daadwerkelijk niet is toegestaan. Verder zie je geen enkele juridische reden om afstand te doen van jouw legaal verworven eigendom en ze vriendelijk verzoeken dat als zij daar anders over denken dat ze dit naar jou toe motiveren. Ik ben in ieder geval heel benieuwd...

 

Je toont dan een positieve houding, laat zien dat je mee wilt werken maar dat je niet zomaar klakkeloos met ze mee gaat.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.