• 0

aankoop buiten bedrijf laten

Ik heb voorraad gekocht maar mag deze niet verkopen en moet deze retour sturen. Het gaat om een paar 100 euro. Nu is mijn vraag of ik deze buiten de boekhouding en mijn bedrijf kan laten en doen alsof ik prive gekocht heb. Zo heb ik geen verlies post om mijn balans.

Voor de duidelijkheid de voorraad is niet ingekocht bij een bedrij maar particulier er is geen factuur opgesteld.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Onderhandse verkoop aan Twa, zoals hier wordt voorgesteld, valt in ieder geval niet onder een eventueel verbod.

 

Het is niet eens verkoop of verhandeling. Ik bied slechts aan om voor de huidige bezitter na te gaan of er sprake is van 1) namaak en 2) ongeoorloofde parallelimport of 3) gewoon geoorloofde handel. De laatste groep kan dan opnieuw in roulatie gebracht worden. De tweede groep kan buiten de EER verhandeld worden en de laatste groep kan naar de stort.

 

Drijfveer is ergernis over blafbrieven. Ik snap best dat een importeur optreedt tegen de verkoop van namaak. Ik snap ook dat ze zo goed als mogelijk import van buiten de EER proberen tegen te gaan. Maar hier lijken ze gewoon alles op te stofzuigen.

 

Tegelijk snap ik ook wel dat Kleine Kadootjes van het gezeur af wil zijn.

 

Stuur me een kopie van die brief van die advocaat en ik stuur 'm deze week nog een antwoord waarmee je meteen van alle gezeur af bent. Dan neem ik gewoon de hele partij uit handen om die in overeenstemming met de wet (al dan niet) opnieuw in de handel te brengen of vernietigen.

 

Laat ik de boel nog ophalen ook. Scheelt jou weer portkosten. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik toch moet ik mijn intuïtie volgen en terugsturen. Kan natuurlijk zeggen dat ik niet verkoop en dat ook daadwerkelij niet meer doen. En me zus super blij maken haha. Maaar denk niet dat hun dat gaan geloven en dus stappen gaan ondernemen.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Okay. voel je niet verplicht. We hebben in ieder geval vastgesteld waarom je met een boekhoudvraag langs kwam. En het illustreert dat er boemannen in business rondlopen. Je hebt wel een paar glijertjes gemaakt (of je zus), maar daar leer je van. Daar leren we allemaal van.

 

En daar is dit forum voor. ;)

 

Goh, ik begon er net zin in te krijgen om dit nou eens uit te diepen.... (pitbull-mode)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Natuurlijk ik wil het ook weten en misschien kan ik beter anders doen. Maar vind risico ook iets te groot. Voor jouw is het iets leuks om uit te zoeken maar ik zit later wellicht met de gebakken peren. en het einde van mijn zaak

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Primair: wat Twa zegt, voel je nergens tot verplicht.

 

Secundair:

 

[*]Hoe zie je in vredesnaam jouw bedrijf tot een eind komen door dit akkefietje - anders gezegd, wat zegt jouw intuïtie over wat er gaat gebeuren?

[*]Waarom zou je een hufterige blafferige advocaat wel blij maken en daardoor automatisch jouw zus niet superblij maken.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 2

Maak ik het nog wat duidelijker. Ik ben journalist en bezig met een dossier over parallelhandel en de vermenging met namaak dat waarschijnlijk dit najaar gepubliceerd wordt. Er lopen ingewikkelde rechtszaken dwars door heel Europa waarbij grote merken in de clinch liggen met de grootste retailers. Het is juridisch een ingewikkeld domein dat ook nog eens in beweging is, dus het is niet zo simpel om te stellen wat nou precies wel en niet mag.

 

Jouw gevalletje is een klein voorbeeldje van wat op veel grotere schaal verkeerd gaat.

 

Je koopt links en rechts in, en je hebt een zorgplicht. Je moet dus voorkomen dat je namaak inkoopt. Want dat mag je niet verkopen, je mag het niet eens aanbieden. Dan kan jouw handel in beslag genomen worden en mag je ook nog eens de misgelopen inkomsten van de merkeigenaar vergoeden. Je mag ook geen producten op de markt brengen die niet voor de EER bedoeld zijn (oftewel met instemming van de merkeigenaar op de markt gebracht zijn).

 

Je mag echter wel een partij die bv afkomstig is van een Europese detaillist opnieuw op de markt brengen. Dat laatste vind de lokale importeur doorgaans niet leuk, dus die gaat moeilijk doen. En suggereren dat je namaak verkoopt of import van buiten de EER.

 

Dat moet hij echter wel bewijzen. Daarvoor moet hij de juiste titel hebben. Dat kan alleen als de merkeigenaar partij wordt. Een importeur zonder merkrecht kan zich alleen niet verzetten tegen parallelimport van buiten de EER (dat moet ik nog 's uitzoeken).

 

Een advocaat die zich namens een groothandel opblaast en blafbrieven stuurt, staat helemaal niet zo sterk. Gezien het bedrag gaat het om twee kleine partijtjes. De eerste betreft waarschijnlijk import van buiten de EER waar alleen de merkhouder tegen kan optreden, niet de groothandel. De tweede is van een particulier gekocht en bevat mogelijk wat namaak. Aan het einde van de rit blijft er waarschijnlijk niet zoveel over dat binnen Europa verkocht kan worden.

 

Nou heb ik ook wel weer begrip voor die groothandel. Die ziet zijn merk verramsjt en plaatst een order om te kijken wat daar uit komt. Blijkt het foute parallelimport. Later treft hij wellicht namaak aan. Dan moet hij dus wel optreden. Kan ik me ook wel voorstellen dat ze gewoon de hele partij opeisen. Of anders de douane & economische controledienst inschakelen. Dat gebeurt dus wel echt, dat ze beslag komen leggen. Gewoon hele partijen ophalen bij de Makro en V&D. Om het later uit te vechten in de rechtszaal.

 

Boeiend verhaal, lijkt me.

 

Die advocaat heeft helemaal geen zin in gedoe, dus die gaat meteen accoord met een redelijk voorstel. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.