• 0

Hoe zit dat met de eindbalans ???

Kan er iemand mij helpen met het opmaken van de eindbalans in jaar 1, want ik kom er echt niet aan uit en ook internet kan mij geen helderheid scheppen wat ik nu fout doe. Hieronder een overzicht van de openingsbalans van de onderneming (bedragen versimpeld) met daarachter wat er dat jaar gebeurd. Daaronder de eindbalans zoals ik hem zou maken, maar dus waarschijnlijk niet klop. Wat doe ik verkeerd?

 

Openingsbalans per 1 januari.

ACTIVA:

Inventaris: €5.000,- euro (wordt €500,- op afgeschreven)

Voorraad product A: €14.000- (wordt €2.000,- op afgeschreven)

Voorraad product B: €7.000,- (wordt €1.000,- op afgeschreven)

Voorfinanciering BTW: €2.000,- (allemaal bij start in dit jaar)

K/B/G: €3.000,- (er word een winst van €1.500,- gemaakt)

Aanloopkosten: €5.000,- (allemaal bij start in dit jaar)

Onvoorzien: €1.000,- (word geen aanspraak op gemaakt)

Reservering levensonderhoud: €18.000,- (word dit jaar €9.000,- uit onttrokken)

TOTAAL ACTIVA: €55.000,-

 

Passiva:

Eigen vermogen: €6.000,-

Tante Agaath: €10.000,- (word dit jaar niks op afgelost)

Schenking: €3.000,-

Banklening: €36.000,- (word dit jaar niks op afgelost)

TOTAAL PASSIVA: €55.000,-

 

Hoe moet ik dit nu verwerken in een eindbalans, want ik kom niet verder dan de balans zoals hier onder. Welke posten mis ik wellicht nog? Of wat doe ik fout? Onderaan een streep kom ik op een verschil uit (37k – 55k), maar kan niet ontdekken wat ik nu verkeerd boek. Aan m’n leningen los ik in het eerste jaar nog niks af en alle kosten zijn reeds ingehouden van de winst. Afschrijvingskosten haal ik gewoon van de activa kant af. Wie kan helderheid scheppen hierin? Zit nu al een ruim een uur te googlen en hopen op een ingeving die maar niet komt. ???

 

Eindbalans per 1 december

ACTIVA:

Inventaris: €4.500,- euro (€5.000 - €500 afschrijving)

Voorraad product A: €12.000,- (€14.000 - €2.000 afschrijving)

Voorraad product B: €6.000,- (€7.000 - €1.000 afschrijving)

Voorfinanciering BTW: €0,- (Deze BTW is inmiddels teruggevorderd)

K/B/G: €4.500,- (€3.000 + €1.500 winst)

Aanloopkosten: €0,- (Aanloopkosten zijn allemaal reeds gemaakt)

Onvoorzien: €1.000,- (Blijft gelijk, want geen aanspraak op gemaakt)

Reservering levensonderhoud: €9.000,- (€18.000 - €9.000 opname)

TOTAAL ACTIVA: €37.000,-

 

PASSIVA:

Eigen vermogen: €6.000,-

Tante Agaath: €10.000,- (word dit jaar niks op afgelost)

Schenking: €3.000,-

Banklening: €36.000,- (word dit jaar niks op afgelost)

TOTAAL PASSIVA: €55.000,-

 

Ik heb geen debiteuren/crediteuren

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zit wat in wat betreft het eigen vermogen, maar ik kan toch geen negatief EV opvoeren lijkt me?

 

Snap even niet hoe je vanuit een 1.500euro winst kunt concluderen dat er een 5.000euro omzet zou zijn.

Begrijp ik goed dat KGB nu onstaat uit het bestaande saldo + omzet? Nee toch?

Hierbij even de gegevens (afgerond) uit mijn exploitatiebegroting van dit jaar.

 

Totale omzet: €397.000,-

Inkoopwaarde: €359.000,-

Bruto winst: €38.000,-

 

Kosten: €36.500,-

 

Winst: €1.500,-

 

Ter verklaring van de wellicht grote lijkende omzet... Een groot deel van mijn producten word pas ingekocht op moment dat deze op papier zijn verkocht en het geld van de afnemer binnen is. Zodoende kom ik aan dit hoge bedrag, zonder dat daar in de balans blijk van is.

 

P.S.: Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Het gaat sowieso fout omdat je allerhande kosten op je balans vermeldt. De balans is een foto van bezit en schuld op een x datum. Daar horen geen kosten op te staan.

 

Verder schrijf je dat je afschrijft op de voorraad. Dat zou alleen aan de orde zijn als je producten hebt die door tijdsverloop rot worden. Je noteert privé opnames bij de activa voor 18k terwijl je er maar 9k van opneemt. Er staat een schenking op je balans, terwijl dat omzet hoort te zijn. De post onvoorzien ad 1000 staat op je balans, maar hoe komt die daar?

 

Enfin, je balans klopt helaas niet. En de vraag hoe die kloppend te krijgen is zo niet te beantwoorden. Je kennis van een balans en een V&W schiet helaas tekort.

 

Ik kan uit je cijfers niet opmaken waar je naartoe wilt en waarom je deze balans wilt opstellen?!

 

Vertel eerst eens wat het doel is van deze balans.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Enige kosten die (volgens mij) nu invloed hebben op de balans zijn afschrijvingskosten van dingen die dalen in economische waarde na dat ze ouder worden. Dit geldt voor zowel inventaris als voorraden (waarde daarvan is afhankelijk van leeftijd).

 

Wat betreft de privé opnames. Ik reserveer op de beginbalans €18.000,- om zowel in jaar 1 als jaar 2 €9.000,- daarvan te onttrekken voor privégebruik. Dit is €750,- per maand, omdat de onderneming dan nog niet genoeg winst maakt.

 

De schenking is een gift ten behoeve van de start van de firma die geen rente of terugbetaling vereist. Dit is toch gewoon een onderdeel van mijn eigen vermogen dan?

 

De post onvoorzien is een reservering voor eventuele kosten die ik over het hoofd heb gezien bij het maken van dit ondernemingsplan, maar deze mag ik dus niet op de balans zetten begrijp ik?

 

In de bijlage heb ik de openingsbalans / beginbalans van de onderneming toegevoegd met de concrete bedragen. Dat is zoals de onderneming bij start ervoor staat. Ook staan in de bijlage de exploitatie- en liquiditeitsbegroting van de onderneming. Tevens een balans die straks de eindbalans moet vormen, maar waar ik dus niet aan uit kom. Mijn schulden blijven even groot omdat ik in het eerste jaar nog niks inlos (pas vanaf jaar 2), maar mijn bezittingen worden wel minder waard (wegens afschrijvingen). Ik snap dus niet hoe ik deze in balans moet krijgen. ???

 

De reden van de eindbalans is dat ik in mijn ondernemingsplan de totale financieele gezondheid tot 3 jaar vooruit wilt laten zien. Ik wil sowieso voordat ik er mee naar de bank ga deze na laten kijken / na laten rekenen door een accountant (suggesties hiervoor ook zeer welkom)!

HL_Eindbalans.xlsx

Link naar reactie
  • 0

(suggesties hiervoor ook zeer welkom)!

 

Suggestie:

 

Laat een professional je cijfers opstellen, want de bank “maakt gehakt” van een ondernemingsplan op basis van zo’n gebrekkige kennis van begrippen als ‘balans’ en ‘resultaat’ (de bank zal sowieso moeilijk doen, ook heb je een heel goed en ‘kloppend’ plan).

 

Klein voorbeeldje: je hebt op je balans als bezitting (een activum dus) “Reservering levensonderhoud” staan…

Volgens mij sta je binnen vijf minuten weer op straat met je plan onder de arm (zonder financiering uiteraard).

Klink hard misschien, maar je maakt zo nul kans bij de bank volgens mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je toelichting. Je verhaal maakt mijn mening nog steeds niet anders. Wat ik constateerde klopt gewoon feitelijk niet.

In welke regio zit je? Ik heb voldoende professionals in mijn netwerk die je kunnen helpen.

 

 

Enige kosten die (volgens mij) nu invloed hebben op de balans zijn afschrijvingskosten van dingen die dalen in economische waarde na dat ze ouder worden. Dit geldt voor zowel inventaris als voorraden (waarde daarvan is afhankelijk van leeftijd).

 

Wat betreft de privé opnames. Ik reserveer op de beginbalans €18.000,- om zowel in jaar 1 als jaar 2 €9.000,- daarvan te onttrekken voor privégebruik. Dit is €750,- per maand, omdat de onderneming dan nog niet genoeg winst maakt.

 

De schenking is een gift ten behoeve van de start van de firma die geen rente of terugbetaling vereist. Dit is toch gewoon een onderdeel van mijn eigen vermogen dan?

 

De post onvoorzien is een reservering voor eventuele kosten die ik over het hoofd heb gezien bij het maken van dit ondernemingsplan, maar deze mag ik dus niet op de balans zetten begrijp ik?

 

In de bijlage heb ik de openingsbalans / beginbalans van de onderneming toegevoegd met de concrete bedragen. Dat is zoals de onderneming bij start ervoor staat. Ook staan in de bijlage de exploitatie- en liquiditeitsbegroting van de onderneming. Tevens een balans die straks de eindbalans moet vormen, maar waar ik dus niet aan uit kom. Mijn schulden blijven even groot omdat ik in het eerste jaar nog niks inlos (pas vanaf jaar 2), maar mijn bezittingen worden wel minder waard (wegens afschrijvingen). Ik snap dus niet hoe ik deze in balans moet krijgen. ???

 

De reden van de eindbalans is dat ik in mijn ondernemingsplan de totale financieele gezondheid tot 3 jaar vooruit wilt laten zien. Ik wil sowieso voordat ik er mee naar de bank ga deze na laten kijken / na laten rekenen door een accountant (suggesties hiervoor ook zeer welkom)!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.