• 0

Hoe bereken je de liquiditeit?

Ik zal me eerst even voorstellen.

Mijn naam is Paulus en ben woonachtig in het zuiden, 31 jaar oud en samenwonend.

 

Al langere tijd speel ik met het idee om iets voor mezelf te beginnen.

Nu ben ik aanbeland in de fase van het schrijven van een goed ondernemingsplan, maar loop tegen iets aan waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden.

 

Aan de hand van onderstaande link probeer ik de liquiditeitsbegroting te maken. Onderaan komt men in het voorbeeld tot de liquiditeit, alleen ik kan niet plaatsen hoe ze aan het getal komen?

 

http://www.ondernemingsplan-maken.nl/kledingzaak-liquiditeit.html

 

Zou iemand mij dit misschien uit willen leggen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Onderaan moet eigenlijk staan "beginsaldo liquide middelen" en "eindsaldo liquide middelen". Liquiditeit is geen bedrag maar een verhouding. Verschil: http://nl.wikipedia.org/wiki/Liquiditeit en http://nl.wikipedia.org/wiki/Liquide_middelen. Wat jij hier moet maken is een http://nl.wikipedia.org/wiki/Liquiditeitsbegroting

 

Daarnaast is de tabel verwarrend, want niet alle maanden staan er in. En er staan telfouten in, want de kosten tellen bij maand 2 niet op tot 3530 maar tot 3080. En de termen kloppen niet, want het zijn geen kosten maar uitgaven.

 

Anyway, de liquide middelen stijgen/dalen elke maand met het verschil tussen daadwerkelijk betaalde uitgaven en daadwerkelijk ontvangen inkomsten in die maand (daar gaat de tabel blijkbaar vanuit want een toelichting ontbreekt). Dat is hoe je het hier moet berekenen. Blijkbaar was het verschil uit maand 362,50, want daar begin je maand 2 mee volgens de tabel (stel dat maand 1 ook echt de eerste maand is van de onderneming).

 

Een onderneming moet niet alleen op lange termijn winstgevend zijn, maar ook op korte termijn zorgen dat er voldoende geld in de knip zit (liquide middelen) om elke maand de rekeningen te betalen. Betalen begint al in de eerste maand van je onderneming, winst komt vaak pas later, dus hou daar rekening mee bij het starten van een onderneming.

 

Bedragen in de liquiditeitsbegroting zijn inclusief BTW, omdat je dat op dat moment ook betaald en ontvangt. Het gaat hier immers om de daadwerkelijke geldstromen, en niet om de kosten of winst, zoals onterecht in jouw voorbeeld is vermeld.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Kortom zou het dus volstaan om de verwachte inkomsten en uitgaven weer te geven met daaronder de totalen?

 

Gezien dit de laatste stappen van mijn ondernemingsplan zijn zou ik graag weten of ik voldoe aan de meest gevraagde criteriums van een goed plan als ik het op de manier van hetzelfde voorbeeld heb gemaakt?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Paulus,

 

In je liquiditeitsprognose staat bovenaan per maand wat je banksaldo is aan het begin van de maand, wat je verwacht dat er die maand aan geld (incl. btw) binnenkomt en wat je die maand (incl. btw) moet betalen. Je eindsaldo van die maand (staat onderaan elke kolom) is dan weer het beginsaldo van de volgende maand. Doel is om te zien of je met je voorgenomen investeringen, het geldbedrag waar je je bedrijf mee wilt starten en je verwachting over wanneer de inkomsten op gang komen, wel of niet vroeg of laat in de financiële problemen verwacht te komen. (als dat zo is heb je meer geld nodig om te starten ;)).

 

Ik weet niet precies wat je met je laatste vraag bedoelt, maar hoop dat het marketingonderdeel van jouw plan niet is gebaseerd op het ondernemingsplan op de site waar je die liquiditeitsprognose hebt gevonden. Heb na je eerste bericht op die (mij onbekende) website even een paar voorbeeldplannen gescand en ik twijfel ernstig aan de serieusheid en slaagkansen van de voorbeelden die daar staan. Die besteden wel erg weinig aandacht aan waarom klanten juist jouw klant moeten worden en wat jij gaat doen om ervoor te zorgen dat ze juist jouw klant worden. Terwijl dat deel van je ondernemingsplan juist is waar het eigenlijk om draait.

 

Tot zover mijn twee centen. Succes ermee!

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.