• 0

Genetisch gemanipuleerde bacterien tegen gaatjes

Zin of onzin?

 

Poets je tanden met genetisch gemanipuleerde bacterien om gaatjes en andere ziektes te voorkomen:

 

Wetenschappers hebben een bacterie weten te modificeren en wel zodanig dat deze geen zuur meer maakt en ook nog antibiotica produceert tegen ongewenste organismen in de mond.

 

 

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A41876-2002Jul21.html

 

In dit artikel worden al enig kritiek geleverd, namelijk:

 

* De mensen willen geen genetisch gemanipuleerde bacterien in de mond.

 

* het brengt ecologische risico's met zich mee

 

en ik zou daar nog wel aan toe willen voegen:

 

* genetisch gemanipuleerde bacterien kunnen zich over het algemeen maar moeilijk staande houden in de boze buitenwereld. (maar dat is ook een mooie manier om het te verkopen: je moet het product elke keer opnieuw gebruiken)

 

* ik denk dat je er op kunt wachten dat er zich een bacteriele community in de mond ontwikkeld die resistent is tegen de geproduceerde antibiotica.

 

Ik zou hier met andere woorden nooit mijn geld in steken.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

---Ik vraag me wel af of de hoax rond 'genetisch gemanipuleerd' niet een beetje overdreven is; de natuur manipuleert zichzelf toch ook genetisch; rassendiversiteit, varianten en mutanten zijn eerder regel dan uitzondering in "ongemanipuleerde" omstandigheden.

 

http://www.dlc.fi/~esa/freaks.html

 

Je mond wemelt al van allerlei bacterieën, de genetisch gemanipuleerde tomaatjes liggen gewoon bij de supermarkt in de schappen (Greenpeace geeft eens in de zoveel tijd een publicatie uit waar precies instaat wat genetisch gemanipuleerd is)... ik vind het eigenlijk wel een goed plan, zo'n bacterie. Als 'ie het goed doet. En niet al te duur is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

---Ik vraag me wel af of de hoax rond 'genetisch gemanipuleerd' niet een beetje overdreven is; de natuur manipuleert zichzelf toch ook genetisch; rassendiversiteit, varianten en mutanten zijn eerder regel dan uitzondering in "ongemanipuleerde" omstandigheden.

 

http://www.dlc.fi/~esa/freaks.html

 

Je mond wemelt al van allerlei bacterieën, de genetisch gemanipuleerde tomaatjes liggen gewoon bij de supermarkt in de schappen (Greenpeace geeft eens in de zoveel tijd een publicatie uit waar precies instaat wat genetisch gemanipuleerd is)... ik vind het eigenlijk wel een goed plan, zo'n bacterie. Als 'ie het goed doet. En niet al te duur is.

 

 

 

 

Leuke link. Maar inderdaad komt het ook in de natuur voor: er zijn ook bijvoorbeeld bacterien die planten genetisch manipuleren. Die voorbeelden uit de link is niet zozeer genetische manipulatie maar meer een 'defect' of 'afwijking'.

 

Jij zou die tandpasta eventueel kopen, maar ik denk dat heel veel mensen dit soort dingen (nog) niet aandurven.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Toch is het wel een beetje waar dat mensen bang zijn voor zaken waar ze totaal niets van af weten. Ze zijn plots bang voor genetisch gemodificeerde producten en beseffen niet dat ze dagelijks gebruik maken van GMO's (genetically modified organisms).

In wasmiddelen bijvoorbeeld zitten specifieke bio-enzymen en er zijn al jaren speciale tandpasta's (zoals Sensodyne) die werken met actieve enzymen die door middel van biotechnologie geproduceerd worden. Het merendeel van de diabetes patiënten maakt gebruik van insuline die biotechnologisch geproduceerd wordt. Gelukkig maar, want anders zou insuline onbetaalbaar zijn.

Mensen zijn erg dubbel. Komt het ze goed uit of gaat het om medische doeleinden, dan heeft niemand bezwaar tegen GMO's of het gebruik van biotechnologie. Gaat het om tomaten, dan zijn ze plots expert geworden in het beoordelen van mogelijke gevaren ....

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar er is natuurlijk wel een groot verschil. De enzymen die met GMO's geproduceerd worden, worden in een afgeschermde omgeving geproduceerd. Volgens de VMT regel (Veilige Microbiologische Technieken). In de mond of op een veldje buiten zijn de eventuele risico's natuurlijk minder goed in de hand te houden.

 

De bacterie in bovenstaand verhaal (waarvan de link het tijdelijk niet doet) is uitgerust met een eigenschap die ervoor zorgt dat er een antibioticum wordt overgeproduceerd. Dit kan natuurlijk een lange termijn effect hebben en voor een resistente populatie zorgen en dan voor eventuele problemen zorgen als er een infectie in de mond behandeld moet worden. Op zijn minst verwacht ik overigens dat dergelijke producten op termijn geen effect meer hebben.

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

De bacterie in bovenstaand verhaal (waarvan de link het tijdelijk niet doet) is uitgerust met een eigenschap die ervoor zorgt dat er een antibioticum wordt overgeproduceerd. Dit kan natuurlijk een lange termijn effect hebben en voor een resistente populatie zorgen en dan voor eventuele problemen zorgen als er een infectie in de mond behandeld moet worden.

 

 

Lijkt me inderdaad niet verstandig om antibiotica profylactisch toe te dienen. Krijg je plots een abces in je mond, heb je echt behoefte aan antibiotica en werkt het spul niet meer.

 

Ik vind het trouwens erg apart dat in dit product de bacterie zelf wordt gebruikt als eindproduct. Meestal hoor je dat bacteriën enkel gebruikt worden om een geïsoleerd eiwit of een bepaald enzym te reproduceren. Zelden hoor je dat bacteriën zelf genetisch gemodificeerd worden en gebruikt worden. Ik sta eerlijk gezegd ook niet te popelen om deze nieuwe tandpasta te gebruiken.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.