• 0

Nieuw bedrijf starten mensen helpen

Beste Allemaal,

 

Al geruime tijd loop ik met het idee om een eigen bedrijf te starten. Vele ideeën zijn de revue gepasseerd, veel hiervan bleken niet haalbaar. Toch heb ik nog een idee dat in mijn ogen zeker kans van slagen heeft. Ook is het zonder al te veel investeringen te realiseren.

 

Het idee is om mensen te helpen problemen op te lossen. Eigenlijk wil ik dus proberen om een schakel te vormen tussen consumenten en instellingen/bedrijven. Te vaak hoor ik van mensen dat als er een probleem is met bijvoorbeeld een energiemaatschappij of telecomaanbieder dat het super lang duurt voor er een oplossing gevonden wordt. Veel irritaties en stress gaat hiermee gepaard. En zeg nou zelf... er gaat nogal eens iets mis bij de grote bedrijven.

 

Hier moet wat aan gedaan worden. Voor mijn werk heb ik erg veel contact met Telecomaanbieders en merk dat als je met het juiste verhaal komt en de juiste pressie zet je dan een heel eind kan komen. Oplossingen worden zo eerder bereikt.

 

Mijn vraag aan jullie is hoe jullie hierover denken. Ook zou ik graag van jullie willen vragen om met mij mee te denken over een manier om een idee als dit winstgevend te krijgen. Zelf heb ik hier natuurlijk al wel over nagedacht, maar vind het lastig te bedenken hoe ik mijn klanten het best kan laten betalen. Het zou bijvoorbeeld per opgelost probleem kunnen, maar ook per minuut/per uur. Al lijkt het mij wel reëel dat een klant die een groot probleem opgelost ziet worden meer betaald dan iemand met een klein probleem.

 

BVD.

 

Critici opgelet: Ik verwacht niet van mensen dat zij mijn ondernemersplan gaan schrijven, ben alleen benieuwd hoe mensen hierover denken en misschien kom ik daar weer iets verder mee..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ook zou ik graag van jullie willen vragen om met mij mee te denken over een manier om een idee als dit winstgevend te krijgen...

 

Dat lijkt me toch echt een marktonderzoeksvraag voor jou zelf om uit te zoeken. Wie is bereid voor jouw oplossing te kiezen en daar de portemonnee voor te trekken?

 

Critici opgelet: Ik verwacht niet van mensen dat zij mijn ondernemersplan gaan schrijven...

Het idee zou je toch zelf alvast wat meer kunnen uitwerken in een plan? Met meer concrete vragen die je dan tegenkomt, kunnen we je hier dan wel weer verder helpen. Nu is het nog teveel idee en dus te breed om je verder te kunnen helpen...

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste bedankt voor je reactie!

 

Wat betreft het ondernemersplan, daar ben ik mee bezig. Ik vind het voor mijzelf wel interessant wat er algemeen gevonden wordt van mijn plan vandaar.

 

Wat betreft mijn vraag hoe het winstgevend te maken, deze vraag had ik anders moeten formulieren.

Hij had moeten zijn: Wat zou de beste manier zijn om mensen te factureren in jullie opinie.

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Voor mijn werk heb ik erg veel contact met Telecomaanbieders en merk dat als je met het juiste verhaal komt en de juiste pressie zet je dan een heel eind kan komen.

 

Ik vraag me af vanuit welke rol je die pressie zet. Ben je vanuit je huidige werk klant bij verschillende Telecomaanbieders? Dan is het logisch dat je druk kunt zetten. Anders kies je namelijk gewoon voor een andere leverancier om jouw klanten te bedienen.

 

Maar dat is heel wat anders dan "ik bel u met een klacht namens mevrouw Janssen uit Meppel". Wat is dan je "pressie-middel"?

 

Daarnaast bestaat het risico dat je voor allerlei karretjes wordt gespannen. Onterechte klachten kunnen je veel tijd kosten. En als er in de optiek van jouw klant uiteindelijk geen "oplossing" is gekomen, kun je ook geen rekening sturen. En hoe definieer je een "oplossing"? Als mevrouw Janssen 30 euro terugkrijgt als compensatie vind jij dat wellicht een fantastisch gebaar van de leverancier, terwijl zij zich voelt afgescheept.

 

Ook wat je tarief betreft zie ik nog wel een uitdaging. Voorbeeld: er raakt een pakketje zoek in de post en de vervoerder geeft geen gehoor. Hoeveel tijd gaat het jou kosten om dat op te lossen en wat voor bedrag kun je daar vervolgens voor vragen?

 

Zomaar wat gedachten, niet bedoeld om je enthousiasme te remmen, maar meer als stof tot nadenken.

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Ook bedankt voor de reactie.

Hier kan ik zeker iets mee.

 

Op het moment ben ik werkzaam bij een onafhankelijke Telecom aanbieder. Wij doen dus zaken met (bijna) alle Providers. Aangezien wij een tussenpersoon zijn, kom ik erg vaak problemen tegen tussen klanten en de Providers. Pressie zetten bedoel ik meer in de zin dat je aandringt en niet braaf afwacht tot er iets gebeurd.

Natuurlijk is het ene probleem het andere niet, maar de manier waarop je het verhaal doet en een stuk ervaring zorgt vaak voor een snellere oplossing. Hier komt nog bij dat menig mens geen ervaring heeft met dit soort problemen. Vaak speelt er ook nog een stuk irritatie bij de klant zelf.

 

Het is zeker een mogelijkheid dat er zich mensen tot mij zullen wenden die niet in hun recht staan, dat maak ik nu ook regelmatig mee. In de meeste gevallen kan ik dat vroegtijdig constateren. Maar dit is zeker een punt om verder over na te denken, misschien op een bepaalde manier toetsen of de klant in zijn/haar recht staat. Een andere optie is om eventueel een standaard bedrag te rekenen mocht het blijken dat de klant hier bewust misbruik van maakt.

 

Nu dan het probleem van factureren. Op dit punt ben ik het geheel met u eens. Het is lastig om hier een standaardtarief voor te stellen. Het zou natuurlijk een mogelijkheid zijn om mij in eerste instantie te richten op de wat grote issues waarbij de klant dus ook automatisch een groter bedrag overheeft voor de juiste afloop.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Problemen zijn er genoeg tussen particulieren en grote bedrijven, dus daar zit het probleem niet. Maar kun jij irritatiereductie monetariseren? Oftewel: wat heeft de gek er voor over?

 

Particulieren willen meestal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en zeker niet snel betalen voor iets ontastbaars als hulp of advies. De meeste problemen tussen particulieren en grote bedrijven gaan in de praktijk over relatief lage bedragen. Relatief laag in verhouding tot wat jij ze gaat kosten om het op te lossen. Mensen zullen het ook "te gek voor woorden" vinden om jou te moeten betalen voor iets dat die grote bedrijven veroorzaken, dus ook principieel zullen ze denk ik niet snel de stap nemen jou in te huren. Daarnaast zijn er gratis alternatieven zoals de rechtswinkel, ombudsman, consumentenprogramma's op televisie enzovoorts.

 

Als je op grotere problemen cq. een hogere klasse klanten mikt, zal je daar een specifieke expertise tegenover moeten stellen. Je kunt je omscholen tot juridisch adviseur in contractrecht, om eens wat te noemen. Maar dat kost tijd en geld...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Problemen zijn er genoeg tussen particulieren en grote bedrijven, dus daar zit het probleem niet. Maar kun jij irritatiereductie monetariseren? Oftewel: wat heeft de gek er voor over?

 

Dat is juist het lastige en vandaar ook mijn vraag hier.

 

Ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft het tweede gedeelte van je antwoord. Natuurlijk willen er veel mensen voor een dubbeltje op de eerste rang, maar bij veel mensen is het ook een kwestie van Principes. Daarom ben ik ook van mening dat er wel een groep mensen is die een bedrag over heeft voor een oplossing, ook al is het niet de fout van de klant.

 

Dan de gratis alternatieven. Deze zijn zeker aanwezig, maar in veel gevallen zijn deze niet makkelijk te bereiken en in veel gevallen ( ombudsman, consumentenprogramma's op televisie) zul je alleen geholpen worden indien er meer gedupeerden zijn. Dit is dus niet de bedoeling. Het gaat mij echt om op zichzelf staande gevallen.

 

Met grotere problemen bedoel ik niet zozeer problemen van enorme omvang, maar meer op klanten die geschillen hebben op gebied van Telecom of met een energie leverancier waar het gaat om grote(re) bedragen. Dus niet om een paar Tientjes.

 

Uiteraard wel heel erg bedankt voor het meedenken!!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Dat ergens frictie zit biedt mogelijkheden, maar de vraag is of er voldoende ruimte tussen zit om hier voldoende inkomsten uit te halen. Ik denk dat er genoeg mensen hun problemen bij je kwijt willen, maar of ze er geld voor over hebben waar je een bedrijf op kunt bouwen: ik denk het eerlijk gezegd niet.

 

Ik zal eens een marktonderzoekje proberen te houden. Ben toch van mening dat mensen veel dingen graag uit handen zouden geven en zeker aangezien het voor de "gewone man" toch erg tijdrovend is en ook nog eens de nodige irritaties oplevert.

 

Bedankt 8)

Link naar reactie
  • 0

Dat ze het uit handen willen geven geloof ik ook wel,of ze er (voor jouw bedrijf voldoende) geld voor over hebben denk ik niet. Een marktonderzoek gaat je daar niet bij helpen.

 

Wat je zou kunnen doen is voor 10 vreemden (niet zijnde je moeder) te proberen je probleem op te lossen. Als zíj je betalen, dan heb je pas echt antwoord.

Link naar reactie
  • 0

Houd er ook rekening mee dat veel bedrijven - als het gaat over problemen met een van hun klanten - alleen maar willen communiceren met die klant zelf en niet met een "buitenstaander". Bijvoorbeeld alleen al om redenen die te maken hebben met privacy.

 

Hoe ga je aan KPN, ING of PostNL duidelijk maken dat mevrouw Janssen uit Meppel jou gemachtigd heeft om namens haar een klacht af te handelen?

Link naar reactie
  • 0

Daar heb ik natuurlijk over nagedacht, wat betreft de Telecom tak is dat geen probleem. Zolang je klantnummer postcode geboortedatum en/of rekeningnummer bij de hand hebt is dat geen probleem. Het zou bij sommige instanties een probleem kunnen zijn, maar denk wel dat ook daar oplossingen voor te vinden zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal lijkt mij typisch iets om eens te gaan praten met innosquad. zie www,innosquad.nl

 

Maak een afspraak en laat je idee eens tegen het licht houden door de ervaren ondernemens van Innosquad. Of kom naar het higher level event (http://www.dutchincubator.nl/Index.aspx?objectName=Event&objectId=81 en maak een afpsraak met Nils, Nico, Frans of andere leden van innosquad

 

Susses en wellicht tot in Appeltern 21 september

InnoSquad Sparren met ervaren ondernemers. meld je voor een uurtje klankborden met ervaren ondernemers.

 

Wings-ms steun aan ondernemers

 

Warm aanbevolen:

Ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beetje jammer om zo te gaan spammen met een evenement.

Het stelt zijn vraag hier, laten we hem dan ook hier helpen.

 

Even hardop denkend over je idee.

 

Bedrijven die veel te maken hebben met klachten van de consumenten zijn vaak ook niet echt bereid om rond de tafel te gaan zitten met tussen personen die deze klachten onder de aandacht brengen. Tenzij deze tussen personen dreigen het aan het grote publiek te laten zien zoals op televisie.

Maar dit is hele ander materie en vereist wel een legertje advocaten, om te voor komen dat je te maken gaat krijgen met smaad etc.

 

Je goede naam die je nu in de markt hebt zou je zomaar eens in de problemen kunnen krijgen, wat weer invloed zal hebben op je huidige baan.

 

Dit is niet om je bang te maken oid, maar het is wel iets om even bij stil te staan.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me wel vinden in wat Jasper zegt. Met name de grote bedrijven hebben een ontmoedigings-strategie en/of hebben een kosten baten analyse gemaakt. Als de conclusie is dat de kosten voor het in behandeling nemen van een bezwaar hoger zijn dan af en toe naar de rechtbank te gaan / moeten... Dan ben je als consument de spreekwoordelijke sjaak.

 

Zelf maak ik dat overigens vanuit mijn bedrijf ook mee dat particulieren voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Succes daarmee!

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er zeker wel een markt voor is om niet alleen de problemen van consumenten op te lossen maar ook de klachtafhandeling van bedrijven te verbeteren. Zeker de klachtafhandeling verbeteren (wat Joost zei op de vorige pagina) zal waarschijnlijk wel brood in zitten.

 

Laatst kwam ik dit tegen, http://www.fastcustomer.com/, de onderneming is een schakel tussen consumenten en bedrijven. Kijk op de website verder voor het voorbeeld. Het wijkt iets af van je originele idee, maar denk zeker dat het in Nederland ook mogelijk moet zijn!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.