• 0

aanbetaling van klanten, hoe leg je die vast?

Beste mede-ondernemers,

 

Ik heb jullie hulp nodig.

 

Omdat ik een startende ondernemer ben wil ik niet te grote voorraad aanhouden. Nu heb ik een partij voorraad gekocht deze is nog onderweg. Nu vraag ik mijn klanten een kleine aanbetaling van 2 euro. Hoe leg ik dit vast in de boekhouding.

Het komt binnen via de bank maar wat is de tegenrekening.

 

Wat moet ik doen als de de voorraad binnen heb en de klant het resterende bedrag betaald. Hoe leg ik dit vast in het verkoopboek en het bankboek. van de die betaling is nog geen af te dragen BTW geboekt.

 

alvast bedankt voor de moeite en hulp. Hoop dat jullie gebruiken wat ik bedoel zo niet vraag het aub even.

 

 

[titel aangepast - mod]

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dan wordt het een verplichting (schuld) van je onderneming richting de klant (en eigenlijk ben je hier ook BTW over verschuldigd, dus ook gedeeltelijk een schuld aan de staat).

 

En dat voor € 2,00... Ik zou er niet aan beginnen. Waarom niet gewoon het hele product vooruit betalen - hoeft bij die kleine prijsjes geen pobleem te zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Omdat het een lange levertijd is dacht ik vraag klein bedrag alle beetjes helpen. Mocht de klant het ergens anders willen kopen mag ik de twee euro houden dat was mijn idee hierachter. Schrikt misschien af als ik meteen hele bedrag vraag.

 

Hoe moet ik dit nu precies boeken?

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat is verschillend. Maar nu betalen ze 2 euro et restant inclusief verzendkosten 8,99

 

factuur:

[*]debiteuren: € 2,00

[*]aan af te dragen btw: € 0,35

[*]aan omzet: € 1,65

 

bij ontvangst aanbetaling:

[*]aan debiteuren: € 2,00

[*]bank: € 2,00

 


bij verzending (excl. voorraadboeking)

[*]debiteuren: € 8,99

[*]aan af te dragen btw: € 1,56

[*]aan omzet: € 7,43

 

bij ontvangst:

[*]aan debiteuren: € 8,99

[*]bank: € 8,99

 


bij annulering --> credit factuur:

[*]af te dragen BTW: € 0,35

[*]omzet: € 1,65

[*]aan debiteuren: € 2,00

 

en nieuwe factuur:

[*]aan omzet: € 2,00

[*]debiteuren: € 2,00

 

Hoop werk...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Klopt de aanname dat je die 2 EURO aanbetaling mag houden als een klant zich bedenkt? Ooit bedacht hoeveel transactiekosten hierbij komen? Of in geval van retouren? Je mag dan startende ondernemer zijn, maar gaat dit werken als verdienmodel voor een webshop?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Waarom laat je de klanten niet volledig vooruit betalen met iDeal, net zoals de meeste webshops?

 

Waarom zou dit niet werken? Als je maar winst op het product maakt lijkt mij.

 

Maar zijn al die kleine beetjes winst (marge) per product bij elkaar genoeg om jouw bedrijfskosten te betalen en er dan nog steeds een belegde boterham aan over te houden? Kortom, de marge per product is niet zo interessant, de totale winst van je onderneming wel, helemaal als je die uitdrukt per uur dat je er in gestoken hebt. Als je het zo op wilt lossen met een aanbetaling van 2 euro, haal je jezelf heel veel administratief werk op de hals, waardoor je winst per uur nog verder daalt. Zonde.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou dit niet werken? Als je maar winst op het product maakt lijkt mij.

 

Het zou wellicht ook een probleem kunnen zijn vanuit consumentenbescherming...

 

Lijkt mij toch al problematisch, klant heeft 7 dagen recht op retour en ontbinding.

[*]klant bestelt, betaalt.€ 2,00 aan;

[*]klant neemt af, betaalt € 8,99;

[*]klant ontbindt na drie dagen en stuurt bestelling terug;

[*]jij moet € 10,99 tetugsturen naar klant.

 

Dat zijn drie transacties via de bank en tig boekregels in jouw noekhouding om niets.

Zijn we terug bij het eerdere punt: is dit een realistische opzet? Lijkt mij niet.

Veel beter is om gewoon het hele product vooruit te laten betalen, zoals Ron ook zegt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou dit niet werken? Als je maar winst op het product maakt lijkt mij.

 

Waarom verander je je verdienmodel niet, je bent al lekker bezig als ondernemer, importeert goederen, zet een website op, enz.

Maar in je kleinschaligheid verlies je het overzicht, dingetjes van nog geen euro tot 10 euro, minimale verzendkosten € 0,70, daar leg je geld op toe, kortingscodes, op de fiets rondbrengen. Het zal geen vetpot worden, ik meen ergens gelezen te hebben dat je bankrekening het eerste jaar gratis is, volgend jaar betaal je minimaal € 0,14 per transactie.

Je houdt er niks aan over.

 

Als je nu met je assortiment naar winkeliers toegaat, kappers, beautysalons enz. enz. grijp elke kans aan en verkoop of vraag of je spulletjes daar op de toonbank mogen staan, nette houder of kastje en reken 1x per maand de verkochte hoeveelheid af.

 

De korting geef je aan de verkopende partij en je totale kosten en je tijdsbesteding worden veel minder.

;)

Link naar reactie
  • 0

Maar schrikt dat niet af, dat is mijn vraag. Dat is mijn belangrijkste vraag. Ik heb het eerste haar geen kosten voor bankoverschrijvingen.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar schrikt dat niet af, dat is mijn vraag. Dat is mijn belangrijkste vraag. Ik heb het eerste haar geen kosten voor bankoverschrijvingen.

 

Als dat afschrikt dan betalen ze toch gewoon het product als je het in huis hebt? Als het puur om eventueel € 2,00 te verdienen aan een afhakende klant dan zou ik er helemaal nooit aan beginnen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nee dat is niet de intentie. Dat is de zekerheid die ik heb, dacht ik. Mensen hebben getaald en haken dan niet snel meer af en mijngedachten was een kleine te doen zodat ik de mensen niet afschik. De levertijd bedraagt soms 3 weken.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee dat is niet de intentie. Dat is de zekerheid die ik heb, dacht ik. Mensen hebben getaald en haken dan niet snel meer af en mijngedachten was een kleine te doen zodat ik de mensen niet afschik. De levertijd bedraagt soms 3 weken.

 

Waarom koop je dan niet 100 stuks oid in en ga er mee testen, kijken wat de doorlooptijd van je voorraad e.d. is.. Het ziet er niet uit alsof je producten van een paar € x.xxx in koopt.

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Mocht de klant het ergens anders willen kopen mag ik de twee euro houden dat was mijn idee hierachter.

 

Nogmaals, je bent lekker eigenzinnig, zeer goeie eigenschap voor een ondernemer :), je behoort je geld te verdienen met een handel en niet met een eventuele klant die twee euro laat zitten.

 

Een restaurant verdient ook z'n geld met het voorschotelen van heerlijke gerechten en een glaasje wijn of fris, en die fooi van 4 tot 5 euro is leuk, maar is niet de winst waar je een restaurant op kan laten draaien.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee dat begrijp ik, ik heb ook nooit gezegd dat ik mijn winst wil halen uit de afzegging. Volgens mij begrijpen jullie niet wat ik bedoel ik leg het verkeerd uit. Maar het belangrijkste heb ik dat zijn de boekingen.

Klein heeft in mijn webwinkel 2 betekenissen: de prijs en het formaat die van klein naar groot loopt. Ik wil het voor iedereen mogelijk maken om iets kleins (prijs of formaat) te kunnen geven aan een ander.

http://www.dekleinekadootjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat is verschillend. Maar nu betalen ze 2 euro et restant inclusief verzendkosten 8,99

 

factuur:

[*]debiteuren: € 2,00

[*]aan af te dragen btw: € 0,35

[*]aan omzet: € 1,65

 

bij ontvangst aanbetaling:

[*]aan debiteuren: € 2,00

[*]bank: € 2,00

 


bij verzending (excl. voorraadboeking)

[*]debiteuren: € 8,99

[*]aan af te dragen btw: € 1,56

[*]aan omzet: € 7,43

 

bij ontvangst:

[*]aan debiteuren: € 8,99

[*]bank: € 8,99

 


bij annulering --> credit factuur:

[*]af te dragen BTW: € 0,35

[*]omzet: € 1,65

[*]aan debiteuren: € 2,00

 

en nieuwe factuur:

[*]aan omzet: € 2,00

[*]debiteuren: € 2,00

 

Hoop werk...

Volgens mij moet het zo:

 

Klant koopt product voor EUR 20 (incl), verzendkosten bedragen EUR 10 (incl). Klant betaalt EUR 2 aan. Dan maak je in eerste instantie een factuur aan voor EUR 30.

 

Omzet handelsartikelen: +24,79

Af te dragen BTW: +5,21

Bankrekening: +2,00

Debiteuren: -28,00

 

Klant betaalt restant:

Bankrekening: +28,00

Debiteuren: + 28,00 (= 0,00)

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet het zo:

 

Klant koopt product voor EUR 20 (incl), verzendkosten bedragen EUR 10 (incl). Klant betaalt EUR 2 aan. Dan maak je in eerste instantie een factuur aan voor EUR 30.

 

Omzet handelsartikelen: +24,79

Af te dragen BTW: +5,21

Bankrekening: +2,00

Debiteuren: -28,00

 

Klant betaalt restant:

Bankrekening: +28,00

Debiteuren: + 28,00 (= 0,00)

 

Waarom zou je de klant geen voorschotnota / aanbetalingsnota kunnen versturen? In jouw systeem moet je aan BTW-afdracht € 5,21 voorfinancieren terwijl je maar € 2,00 aanbetaald krijgt. Lijkt mij niet goed voor je cashflow (zal bij deze bedragen niet zo'n vaart lopen, maar bij 1.000 klanten (vrij naar Peter)...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet het zo:

 

“Moet” is wel een beetje sterk uitgedrukt.

Je hoeft natuurlijk geen factuur te maken voor iets dat helemaal nog niet geleverd is.

Zoals eerder gezegd ben je eigenlijk wel BTW over de vooruitbetaling verschuldigd (en dan zou je, mits de ‘betaler’ een bedrijf is, eigenlijk ook een factuur moeten maken – maar voor 2,- euro…nou…).

 

En je hoeft de vooruitbetaling dus ook helemaal niet als omzet (opbrengst) te rapporteren, want je hebt helemaal niets verdiend. Het is (ook eerder gezegd) een schuld (verplichting) aan de klant.

 

Maar je “Mag” het ook wel zo doen zoals jij hier schetst. Een beetje onvoordelig, dat wel, maar het mag voor de wet.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.