• 0

Eenmanszaak: verdienmodel samenwerking met BV

Goedendag,

 

Ik ben Geert Jansen en heb een eenmanszaak. Ik ben door een ander bedrijf gevraagd een commerciële functie in hun bedrijf in te vullen. Ik zie dat wel zitten. Nu wil dat bedrijf niet iemand in loondienst nemen, maar een ondernemer (zoals ik) inhuren voor deze functie. Het is een salesfunctie, waarbij het gaat om software verkopen die door externe partijen worden ontworpen en geproduceerd.

 

Bijvoorbeeld: ik verkoop software aan bedrijf X voor 10.000 euro. Deze software laat ik produceren door bedrijf Y voor 7.000 euro. Het bedrijf dat mij inhuurt maakt dus een brutowinst van 3.000 euro.

 

Nu ben ik gevraagd na te denken over een verdienmodel voor mijzelf. Ik zat te denken: ik wil bijvoorbeeld 50% van de bruto winst per project verdienen. Of is het misschien verstandig om een percentage van de omzet (die 10.000 euro) te vragen. Ik weet niet goed wat het beste en eenvoudigste is voor beide partijen.

 

Ik zou graag jullie meningen en adviezen willen horen.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Groeten,

 

Geert.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie Joost.

 

Het is geen fulltime job. Het gaat er eigenlijk om dat ik in hun bedrijf de bestaande klanten extra opties biedt (verkoop). Dit doen ze nu nog niet, omdat zij daar geen kennis van hebben en ik wel. Ik werk dus voor de klanten van het bedrijf vanuit de naam van het bedrijf. Ik moet zorgen dat ik via een bepaalde weg mijn inkomsten dus genereer.

 

Per uur zou kunnen, maar dit zou best vreemd zijn. Als ik ervoor zorg dat er een order van 10k binnenkomt met een brutomarge van 3k, waar ik twee dagen mee bezig ben en mn uurloon is 40 euro, dan verdien ik er 620 euro aan en het bedrijf 2380 euro. Ik haal de opdracht binnen, het bedrijf hoeft niets te doen en ik krijg maar 620 en het bedrijf 2380. Dat lijkt mij krom.

 

Bedrag per succes is ook raar. Als ik afspreek 1k te krijgen per binnengehaalde opdracht, dan is het op kleine opdrachten misschien te veel en op grote te weinig. Het bedrijf waar ik voor werk gaat dan toch nooit akkoord, want zal dan denken dat ik voor de kleine opdrachten ga, omdat die makkelijker zijn binnen te halen en het bedrag van 1k toch altijd hetzelfde is..

 

Iemand ervaring met het afspreken van percentages (van winst, omzet, e.d.) ofzo?

 

Ik weet echt niet goed wat ik hiermee aan moet.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties en adviezen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Geert,

 

Je hebt het over een samenwerking met een BV, maar uit jouw verhaal begrijp ik dat het een opdracht is. Het gaat jou om het verdienmodel. Bij dienstverlening is het gebruikelijk te kiezen voor een percentage van de extra omzet. Bij verkoop van producten lijkt mij een percentage van de brutomarge redelijk. Dus in jouw voorbeeld een X-percentage van E 3.000. Spreek ook af wanneer je kan declareren en vergeet niet de gemaakte afspraken op papier te zetten.

 

Succes!

 

Groet,

Barbara Rijskamp

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

... Deze software laat ik produceren door bedrijf Y voor 7.000 euro. Het bedrijf dat mij inhuurt maakt dus een brutowinst van 3.000 euro.

 

 

Jij laat het produceren? Dan heeft jouw opdrachtgevende BV dus geen inkoop (zo lees ik het)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.