• 0

hoe zakelijke uitgaven via priverekening te boeken in boekhoudprogramma

hoi allen,

 

we hebben een klein winkeltje sinds 2012, een kas schrift en inkoopfacturen.

nu willen we alles in een boekhoudprogramma gaan zetten met terugwerkende kracht.

dat gaat wel lukken, alles is netjes gearchiveerd, maar alle zakelijke uitgaven zijn betaald via de prive bankrekening.

de grote vraag is dus hoe boek ik dat?

ik kan wel mijn prive rekening in de boekhouding zetten, maar dan klopt het saldo niet met de werkelijkheid op de afschriften.

 

ik werk met easyAdmin.

 

gr

michael van esch

twinkeltje

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Michael,

 

als je bedrijfskosten van je privé rekening betaalt, geldt dat als een privé-storting. Het is namelijk bijna hetzelfde als wanneer je eerst een bedrag van privé overboekt naar je zakelijke rekening en dan die kosten gaat betalen.

 

Stel dat je 24,20 hebt uitgegeven aan zakelijke kosten en je hebt een factuur waar keurig die 4,20 btw op vermeld staat, dan boek je:

 

kosten 20,- (debet)

te vorderen btw : 4,20 (debet)

privé r/c : 24,20 (credit)

 

Diezelfde rekening "privé r/c" gebruik je ook als je maandelijks een bedrag van de zaak overmaakt naar privé om de boodschappen van te betalen. Aan het einde van het jaar staat daar dan wat je netto aan de zaak onttrokken hebt. Als aan het einde van het jaar blijkt dat je er netto geld ingestopt hebt in plaats van geld uit gehaald, raad ik je aan om je af te vragen of dat structureel is of niet.

 

 

Succes! En welkom op Higherlevel!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat dan je prive rekening ook je zakelijke rekening is? Dan moet je weer heel goed in de gaten gaan houden wat voor prive betalingen er tussendoor komen.

 

Ik zou even snel een zakelijke rekening openen en het dan zo oplossen als Marcel aangeeft. Anders wordt het straks een ramp om de balans in orde te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Mij lijkt het beter zo:

Het verschil is dat je een "bank"rekening niet zakelijk op de balans hanteert. Er komt dus geen banksaldo op de balans te staan.

 

Indien je op je rekening zakelijk ontvangt boek je Privé opname (debet op balans).

Indien je met je rekening zakelijk betaald boek je Privé storting (credit op balans).

 

Allebei dus met de betreffende tegenrekening waarvoor de transactie van toepassing was.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.